مسئولان و مربیان کانون به دیدار کودکان بیمار رفتند

همزمان با چهارمین روز از هفته ملی کودک دبیر این رویداد همراه با تعدادی از مربیان کانون پرورش فکری استان تهران به بیمارستان کودکان بهرامی رفتند و هدایای کانون را به کودکان بستری در این بیمارستان اهدا کردند.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ در چهارمین روز از هفته ملی کودک که با عنوان «کودک، امنیت، بهداشت و سلامت جامعه» نام‌گذاری شده است، ابوالقاسم سلیمانی دبیر این رویداد به همراه تعدادی از مربیان کانون استان تهران به عیادت و دیدار کودکان بستری در بیمارستان کودکان بهرامی رفتند.
در این دیدار چهار فیلم پویانمایی از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که موفق به دریافت جایزه از جشنواره‌های گوناگون شده‌ بودند برای نمایش در تلویزیون مرکزی بیمارستان، به این مجموعه‌ اهدا شد.
«باد دوچرخه‌سوار» به کارگردانی نازنین سبحان سربندی، «زری زری کاکل زری» به کارگردانی مهین جواهریان، «سگی که مرض داشت» به کارگردانی پروین تجوید و «شب ترسناک لومو» به کارگردانی ساره شفیعی‌پور فیلم‌های به نمایش درآمده است.
سلیمانی و مربیان کانون ضمن دیدار با کودکان بستری در دو بخش خون و جراحی این بیمارستان، بسته‌های هدیه شامل کتاب، سرگرمی و محصولات فرهنگی کانون پرورش فکری را به کودکان بستری در این دو بخش اهدا و دقایقی را با کودکان و والدین آن ها گفت‌وگو کردند و جویای حالشان شدند.
از نکات جالب توجه برای کودکان در این دیدار، عروسکی بود که مربیان کانون را همراهی و با بچه‌ها صحبت می‌کرد.
دبیر هفته ملی کودک در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور در بیمارستان‌های ویژه کودکان اظهار داشت: کودکان با روحی بلند، دنیایی لطیف و سراسر مهر و پاکی، سفیران صلح، عشق و دوستی در هر جامعه و کشوری هستند و باید در هر شرایطی به آنها توجه کرد.
ابوالقاسم سلیمانی افزود: کودکانی که در بیمارستان‌ها به هر دلیلی با بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند قطعا باید نگاه ویژه‌تری به آنها داشت و روحیه‌ای شاد و امید به آینده را بیشتر در وجودشان تقویت کرد.

لزوم ایجاد حال خوش زندگی برای کودکان

در بخشی از این دیدار که با حضور سیدیوسف مجتهدی؛ رئیس بیمارستان کودکان بهرامی انجام شد، او با اشاره به لزوم ایجاد حال خوش زندگی در رابطه با کودکان بیمار بیان کرد: یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که باید در فضاهای درمانی برداریم ایجاد شرایطی است که خانواده کودک بیمار، در زمینه درمانی دغدغه زیادی نداشته باشد. اگر بخواهید دغدغه یک کودک را به‌عنوان یک طفل بیمار کم کنید اولین مورد موثر در روحیه آن کودک، روحیه پدر و مادرش است. اگر آن‌ها برای هزینه‌های دارویی و درمانی دغدغه داشته باشند، حال و روز خوشی ندارند و به تبع آن، حال ناخوش خود را به کودک نیز منتقل می‌کنند.
مجتهدی حضور مادر در کنار کودک بیمار را یکی دیگر از مهمترین موضوع‌ها درباره کودکان بیمار عنوان کرد و گفت: بی‌تردید حضور مادر بر بالین بیمار درصد قابل توجهی از مسایل آن کودک را حل می‌کند، بنابراین برای بهبود این شرایط باید تلاش کرد.
رئیس بیمارستان کودکان بهرامی، به‌عنوان شخصی که در ارتباط مستقیم با کودکان آسیب‌دیده و والدین‌شان قرار دارد در بخشی دیگر از این گفت‌وگو، درباره تغییر شرایط زندگی در دوران شیوع کرونا و کم شدن ارتباطات اجتماعی و به‌دنبال آن آسیب دیدن کودکان صحبت و به لزوم بحث‌های کارشناسی در این موضوع اشاره کرد: شاید خیلی از پیامدهای شرایط فعلی در حال حاضر بروز نکند و بعدها پیامدهای آن را در نحوه پرورش کودکان‌مان ببینیم. شرایط فعلی نیاز به شناسایی نقاط قوت و ضعف دارد. برای مثال می‌توان از فضای مجازی به‌عنوان یکی از فرصت‌های دوران کرونا یاد کرد. هیچکس فکر نمی‌کرد ما در نظام آموزشی جهش داشته باشیم و از اینترنت به عنوان یک ابزار آموزشی مفید استفاده کنیم. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم می‌تواند با محصولات خود در این زمینه قدم بردارد و با معرفی امکانات خود در فضای مجازی و تولید ابزارهای جدید به کودکان و والدین‌شان در این مسیر پیشرو باشد.

امید، مهمترین نیاز نسل امروز و آینده است
مجتهدی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از اهمیت داشتن امید و انگیزه یاد کرد و مهم‌ترین نیاز امروز نسل فعلی و نسل‌ آینده را ایجاد امید و انگیزه دانست.
وی بیان کرد: ممکن است ما به‌عنوان بزرگسال به دلیل شرایط موجود و مسئولیت‌هایی که وجود دارد با مشکلاتی مواجه شویم و انگیزه و امیدمان کم شود، اما نباید حال بد خودمان را به نسل بعد منتقل کنیم. ما باید به نسل بعد از خودمان که همین کودکان و نوجوانان هستند امید و نشاط دهیم. همه ما کارتون‌هایی را از زمان کودکی به یاد داریم که دوستشان داشتیم اما وقتی به کودکمان دیدنش را پیشنهاد می‌دهیم دوست ندارد؛ چون از دید او کند است و تحرکی ندارد. کودکان امروز نیاز به حرکت و پویایی دارند. برای تولید محصولات فرهنگی باید روحیات و نیاز آنها را درنظر گرفت و با هدف ایجاد نشاط و انگیزه در این مسیر تلاش کرد.
رئیس بیمارستان کودکان بهرامی؛ ضمن ابراز خرسندی از حضور دبیر هفته ملی کودک و مربیان کانون پرورش فکری در این بیمارستان، از این اقدام قدردانی کرد و گفت: بزرگ‌ترین چیزی که در ذهن من وجود دارد جدای از ارائه خدمات مناسب و باکیفیت برای کودکان بیمار و والدینشان، یک بحث کودکانه‌ است؛ من به‌عنوان رئیس بیمارستان زمانی خوشحال می‌شوم که احساس کنم وقتی شما وارد بیمارستان کودکان بهرامی می‌شوید احساس کنید وارد فضایی شده‌اید که مختص کودکان طراحی شده است. ما نیاز داریم کانون و کارشناسان فرهنگی به ما کمک کنند تا نیازهای کودکان را با هم مطرح کنیم. شاید نیاز باشد فضاهای بیمارستانی ما تغییر کند و نشاط بیشتری به کودکان بدهد. بیمارستان ما بیمارستان کودکان است و ما نباید استانداردهای بزرگسالان را در اینجا رعایت کنیم، بلکه نیاز به رعایت استانداردهای دنیای کودکی داریم.
در پایان این دیدار تعدادی کتاب کودک و نوجوان از محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کتاب‌خانه بیمارستان کودکان بهرامی اهدا شد.
علاوه بر بیمارستان کودکان بهرامی، اهدای بسته‌های هدیه در بیمارستان‌های مفید، حضرت علی‌اصغر و کودکان تهران نیز انجام شد.
برگزاری هفته ملی کودک یادواره شهید لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» از ۱۶ مهر ۱۴۰۰ آغاز شده و تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در سراسر کشور ادامه دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =