مرکزمحوری آفت فعالیت‌های فرهنگی است

عبدالحکیم بهار مروج کتابخوانی معتقد است که مرکزگرایی فعالیت‌های فرهنگی زمینه‌ای برای گسترش بیش از پیش فقر در مناطق مختلف کشور است.

به‌گزارش اداره‌کل روابط‌ عمومی‌ و امور بین‌الملل کانون، مروج برگزیده حوزه کتاب و کتاب‌خوانی عنوان کرد: اگر بیاییم و برای هر کاری یک محور و مرکزیتی تعریف کنیم و گرایش‌ها را از سمت‌های دیگر فقط به آن سمت و سو بکشانیم قطعا آن حوزه دچار آسیب‌هایی خواهد شد که جبران ناپذیرند.
وی در این زمینه به آسیب‌های حوزه فرهنگ اشاره داشت و گفت‌: آسیب‌شناسی حوزه هنر، ادب و فرهنگ خبر از خطر مرکزگرایی و ایجاد آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر می‌دهد. و این قاعده، کودکان و نوجوانان و فعالان این حوزه را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی با پرداختن به محرومیت‌های جدی در این زمینه گفت: اگر به موضوع یاد شده نگاه کنیم شدت گرفتن طوفان محرومیت‌ها را به وضوح می‌بینیم. این مهم خیلی راحت کمک می‌کند بسیاری از شهرها، روستاها و مناطق کم‌برخوردار که از قبل مشکلات خاص خود را داشته و با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرده‌اند، دچار آسیب‌های جدی‌تر شوند. محرومیت در مناطق خوزستان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و... همیشه جدی بوده است و با بررسی اجمالی خواهیم دید مشکلات و محرومیت‌های فرهنگی پیشین بیشتر خواهند شد.
وی در عین حال تولید محتوای مناسب در این حوزه را یکی از نکات قابل تامل برای برنامه‌ریزان و مدیران فرهنگی دانست و گفت: بچه‌ها در شرایط کنونی نیاز به مراقبت دارند. اگر ما نتوانیم درست از آن‌ها مراقبت کنیم و منابع مناسب در اختیار آن‌ها قرار دهیم و نتوانیم آن‌ها را از نظر منابع و محتوا خوب تغذیه کنیم، با وجود اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، خواه و ناخواه بچه‌ها به سمت و سوی برنامه‌های دیگر کشیده می‌شوند.
او در همین زمینه با بیان این که مهم است دست ناشر و نویسنده را در تولید کتاب بازتر بگذاریم و اجازه دهیم ژانرهای مناسب مدنظر و با توجه به شناخت از کودکان تولید شوند افزود: آثار نویسنده می‌تواند با کیفیت مناسب و بدون سانسور و یا با سانسور کمتری در اختیار کودکان و نوجوانان قرار بگیرد. موضوع‌ها و ژانرهای عشق، وحشت، ‌ ترس و... نیازهای کودکان و نوجوانان امروز هستند که نویسندگان، تصویرگران و هنرمندان آشنا با روان‌شناسی کودکان و نوجوانان بی‌تردید با حفظ شرایط روان‌شناسی آن‌ها را آماده می‌کنند تا کودکان و نوجوانان ما با داشتن این منابع، کمتر دچار آسیب‌ها قرار بگیرند و وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی بیهوده از دست ندهند.
بهار، بخشی دیگر از سخنان خود را به تحلیل درباره نیازمندی‌های حوزه نشر اختصاص داد و یادآور شد: در سیاست‌های چاپ و نشر کتاب علاوه بر حفظ شیوه‌های سنتی، توجه به نشر الکترونیک نیز مهم است تا جامعه با سهولت به منابع ارزشمند و مناسب دسترسی پیدا کند. بسیاری از ناشران در این کار قدم برداشته‌اند اما هنوز خیلی از دنیا عقب هستیم و این مهم همکاری و همراهی جمع بیشتری از ناشران، تولیدکنندگان منابع و محتوا و در راس همه، مسئولان را می‌طلبد.
وی بهبود مهارت خواندن را در گرو تولید این محتواها دانست و گفت: تولید کتاب‌های صوتی، نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها و شیوه‌های مدرن تولید نشر منابع می‌تواند در بهبود وضعیت خواندن به جامعه ما، به‌ویژه کودکان و نوجوانان کمک کند. تا دانش‌آموزان در کنار درس خواندن از دنیای نشر و کتاب‌های غیردرسی دور نمانند. با تحقق این اتفاق نیاز است نویسندگان آثار خانواده‌ها، مروجان کتاب‌خوانی، سازمان‌ها و دستگاه‌های آموزشی، ناشران و فعالان حوزه کتاب‌خوانی همراهی و همکاری بکنند تا راه خواندن و در دسترس بودن‌ منابع هموارتر شود.
همزمان با برگزاری ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک ۲۰ مهر ۱۴۰۰، روز کودک، کتاب، هنر و ادبیات نام‌گذاری شده است.
هفته ملی کودک، با گرامیداشت یاد شهید علی لندی از ۱۶ تا ۲۲ مهر در سراسر کشور به شکل مجازی و حضوری با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =