میزبانی کانون گلستان و کردستان از کودکان با نیازهای ویژه

با هدف تاکید بر لزوم عدالت فرهنگی در میان تمام کودکان و نوجوانان کشور، امسال برنامه‌های هفته ملی کودک برای تمام بچه‌ها از جمله بچه‌های با نیازهای ویژه طراحی و اجرا شد.

براساس گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، درحالی از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰ هفته ملی کودک برگزار شده است که در تازه‌ترین برنامه در شهرهای مختلف، مربیان مرکز فراگیر کانون پرورش فکری شهرستان گرگان با دعوت از کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه (اعم از نابینا، ناشنوا، معلولان جسمی‌حرکتی و...) با انجام فعالیت‌های فرهنگی‌هنری، روزی شاد را برای آنان رقم زدند.
مراکز فراگیر کانون، ویژه تمامی کودکان از جمله کودکان با نیازهای ویژه است که در استان‌های مختلف با هدف دسترسی بچه‌ها به خدمات فرهنگی و هنری در کنار هم طراحی و ساخته شده‌اند.
بر اساس این گزارش، در مراسم یادشده مربیان این مرکز با همراهی والدین بچه‌ها و با تکیه بر شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» و با توجه به شروع هفته نیروی انتظامی، فعالیت نقاشی با عنوان «کودک و پلیس» را برگزار کردند.
در این روز یکی از اعضای با نیازهای ویژه مرکز، در ابعادی بزرگ‌تر مشغول به کشیدن نقاشی شد که با توجه به خلاقیت وی در انجام این کار از او به‌طور ویژه تقدیر شد.
در پایان برنامه حافظ‌خوانی یکی از اعضای کودک مرکز باعث تشویق دیگر بچه‌ها شد.


در همین حال، در استان کردستان نیز مربیان مرکز دهگلان با همکاری مرکز بهداشت و درمان شهرستان و اداره بهزیستی به مرکز توانبخشی معلولان سینا رفتند و با اجرای برنامه‌های شاد فرهنگی هنری، ساعتی خوش را برای کودکان با نیازهای ویژه رقم زدند.
قصه‌گویی، نقاشی، اجرای برنامه موسیقی و اهدای گل و کتاب از جمله برنامه‌هایی بود که برای این کودکان اجرا شد.
مربیان مرکز دهگلان همچنین با همکاری اداره‌های شبکه بهداشت و آموزش و پرورش با هدف استفاده کودکان روستایی از امکانات فرهنگی‌هنری کانون، به مدرسه ابتدایی دخترانه روستای قروچای مراجعه کرده و با قصه‌گویی، نقاشی و ساخت فرفره‌های رنگی لحظه‌هایی به یادماندنی را برای کودکان ساختند.
بازدید مراکز پیش دبستانی و عیادت از کودکان بیمار بستری در بیمارستان دهگلان از دیگر برنامه‌های این مرکز بوده است.


مرکز فراگیر شماره ۲۱ تهران نیز با همکاری شهرداری منطقه ۸ در تمام روزهای هفته‌ ملی کودک با برپایی غرفه‌ای در فضای باز، دست‌اندرکار برگزاری ویژه‌ برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان بوده است.
این مرکز فعالیت‌های خود را از ابتدای هفته آغاز و در اولین ویژه‌برنامه خود، با مربیگری نرگس اسدزاده اقدام به برگزاری فعالیتی با محور نقاشی، برای بازدیدکنندگان و اعضا کرده و با توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته، میزبان خانواده‌هایی بود که با اشتیاق فرزندان خود را پس از مدت‌ها برای شرکت در برنامه‌های کانون همراهی می‌کردند.
روز دوم هفته ملی کودک در پارک فدک، با برگزاری کارگاه خوشنویسی در غرفه کانون پرورش فکری به مربی‌گری مرضیه صادقی جریان داشت.
روز سوم برنامه‌ها در حالی برگزار شد که اعضای مرکز و بازدیدکنندگان غیر عضو، ساعاتی از روز خود را با فعالیت دوست‌داشتنی و دلپذیر سفالگری با مربی‌گری فرحناز عزیزمحمدی سپری کردند.
برنامه روز چهارم نیز با فعالیت‌های عکاسی به مربیگری آزاده مرجانی و قصه‌گویی با اجرای میترا ناظم، مربی فرهنگی و مسوول مرکز شماره ۲۱ ادامه پیدا کرد.
روز پنجم و پایانی فعالیت‌های مرکز ۲۱ اما ویژه‌تر از سایر روزهای هفته ملی بود؛ پارک فدک با توجه به برنامه‌های اشتراکی کانون و شهرداری، شاهد حضور و همراهی فاطمه تنهایی، شهردار منطقه ۸ تهران و معاونان آن سازمان بود و ویژه‌برنامه‌های اوریگامی با مربیگری نسرین اسکندریان، بازی با مربیگری فرزانه یوسفی و قصه‌گویی به زبان اشاره برای اعضای ناشنوا با مربیگری میترا ناظم از جمله فعالیت‌های پیش‌بینی شده برای اختتامیه یک هفته جذاب و پر شور و هیجان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =