رمان «شب به‌خیر، تُرنا»ی جمال‌الدین اکرمی نقد شد

اعضای فعال انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، رمان «شب به‌خیر، تُرنا» را با حضور جمال‌الدین اکرمی نویسنده رمان، نقد و بررسی کردند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در برنامه‌ی «دیدار آشنا» که ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ روز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ هم‌زمان با هفته کتاب و کتاب‌خوانی در فضای مجازی برگزار شد؛ جمعی از اعضای انجمن نویسندگان نوجوان، بخش مکاتبه‌ای و مربیان ادبی کانون استان اردبیل باحضور جمال‌الدین اکرمی، نویسنده رمان «شب به‌خیر، تُرنا»، به نقد این اثر و طرح سوال‌های خود پرداختند.

در ابتدای این نشست تخصصی، داریوش علومی، معاون فرهنگی کانون استان ضمن اشاره به هفته کتاب و کتاب‌خوانی و اهمیت آن، حضور جمال‌الدین اکرمی در این برنامه ادبی را بسیار مهم دانسته و اظهار کرد: این نویسنده و تصویرگر برجسته‌ی کشوری در شناخت دغدغه‌های نوجوانان و مشکلات آن‌ها موفق بوده و به خوبی در آثارش انعکاس داده است.

علومی به توان، مهارت و دانش جمال‌الدین اکرمی اشاره و افزود: این شاعر برجسته علاوه بر نویسندگی، تصویرگری موفق بوده و کارنامه‌ی درخشان وی، نشان‌دهنده ذوق هنری و اثربخشی‌اش در عرصه ادبیات کودک و نوجوان کشور است.

سپس نویسنده‌ی رمان «شب به‌خیر، تُرنا» در سخنانی از شرکت‌کنندگان در نشست خواست با انتقال دیدگاه‌ها، نکته نظرها و نقدهای خود، او را برای ارتباط بهتر اثر تولیدشده با مخاطب یاری کنند.

مهمان «دیدار آشنا» در ادامه به اهمیت ارتباط با مخاطب و جایگاه ویراستار در تولید اثر خوب اشاره و اضافه کرد: هر هنرمندی با خلق اثرش تلاش می‌کند تا بهترین ارتباط را با مخاطب خود برقرار کند و یک ویراستار خوب با شناسایی نواقص‌ و موارد ضعف یک اثر، به نویسنده کمک می‌کند تا اثری ماندگار تولید شود.

جمال‌الدین اکرمی در پاسخ به سوال‌های اعضا در خصوص درون‌مایه‌ی داستان نیز گفت: شما با مطالعه کتاب و نقد آن به فهم درستی از مضمون رسیده‌اید؛ درواقع آنچه را که مدنظر این‌جانب بوده، شما به خوبی درک کرده‌اید.

اکرمی افزود: سینا، شخصیت اصلی داستان و قهرمان من بود و حتم دارم در درون هر کدام از شما زنده است و تلاش می‌کند تا به هدفش برسد.

در ادامه، شکیلا تقی‌اوغلی از اعضای نوجوان، در نقد خود به شخصیت سینا اشاره‌کرده و گفت: سینا، شخصیت موردعلاقه من، عاقل و بالغ بود؛ مثل همه پانزده- شانزده‌ساله‌ها فکر نمی‌کرد. تلاش می‌کرد، بندهای نامرئی خانواده­ی از هم پاشیده‌شان را به هم وصل کند. با هر تلاش و زمین خوردنش، با هر خنده‌ای که می‌خورد، با هر نوجوانی‌ای که نمی‌کرد، بیشتر او را می‌فهمیدم.

هم‌چنین، نرگس دانش یکی دیگر از اعضای نوجوان، به نقد رمان پرداخته و ادامه داد: از نظر انتخاب موضوع، نویسنده با توجه به موضوع پر دغدغه‌ی «مهاجرت»، سعی کرده تا خواننده را در چالشی که امروزه مشکل بعضی از افراد است، درگیر کند.

این عضو نوجوان اضافه کرد: کتاب به‌نوعی جنبه‌ی انگیزشی هم داشت و سینا می‌کوشید تا مستقل از دیگران، مشکلات خود را حل کند و از نظر روحی، خواهرش را خوشحال کند و نویسنده سعی در الگوسازی قهرمان داستان داشت.

در این نشست اعضای نوجوان مراکز کانون استان، نقدهای خود را در خصوص کتاب «شب به‌خیر، تُرنا» ارایه و سوالاتشان را مطرح کردند و جمال‌الدین اکرمی نیز به آن‌ها پاسخ گفت.

در ادامه فاطمه صباحی، عضو انجمن نویسندگان نوجوان اردبیل، اثر خود را خوانده و از اظهارنظرها و پیشنهادهای اعضا و مهمان برنامه برای بالابردن کیفیت آثار خود، بهره‌مند شد.

گفتنی‌است در حاشیه این نشست، پخش کلیپ معرفی نویسنده و گزارش تصویری روند برگزاری کارگاه‌های نقد ادبی در مراکز کانون استان، از دیگر برنامه‌های اجرایی بود.

لازم به یادآوری است که رمان «شب به‌خیر، تُرنا» نوشته‌ی جمال‌الدین اکرمی؛ از سری رمان‌های نوجوان امروز کانون پرورش فکری است که موضوع آن درباره پسر نوجوانی به نام سینا است که همراه خواهرش تُرنا و پدرش به کشور کانادا مهاجرت کرده. انتظار سینا و تُرنا برای دعوت‌شدن مادر توسط پدرشان و پیوستن مادر به آن‌ها به جایی نمی‌رسد؛ چراکه پدر تصمیم خود را گرفته وزندگی تازه‌ای را آغاز کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =