مدیرعامل کانون: صنعت اسباب‌بازی باید پژوهش محور باشد

صنعت اسباب‌بازی در کشور را باید پژوهش محور کنیم تا بتوانیم در کرسی‌های علمی کشورهای صاحب سبک حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نشست «هم‌اندیشی چشم‌انداز سبک زندگی در جهان پسا کرونا در حوزه بازی‌ و اسباب‌بازی» که با حضور تولیدکنندگان و فعالان این حوزه در کانون برگزار شد، گفت: این نشست‌ها بر افکار مدیران و تصمیم‌گیران دستگاه‌ها تاثیر خواهد گذاشت.
مهدی علی‌اکبرزاده در جمع فعالان صنعت اسباب‌بازی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متعلق به شماست و امیدوارم این هم‌اندیشی‌ها و جلسات ادامه‌دار باشد زیرا چشم کودکان و نوجوانان به دستاوردهایی است که باید از این نشست‌ها به‌دست بیاید.
وی در رابطه با سبک زندگی در جهان بعد از کرونا گفت: کرونا بیماری است که به یک‌باره وارد زندگی ما شد اما آرام آرام از بین خواهد رفت و این می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم برنامه‌ریزی و از دانش روز استفاده کنیم.

علی‌اکبرزاده در ادامه خاطر نشان کرد: در حوزه اسباب‌بازی و پژوهش اگر چه کانون همیشه ورود می‌کند، اما نیازمند ورود دانشگاه‌ها نیز به این مساله هستیم. در سال‌های خیلی دور تلاش‌های فراوانی برای تاسیس رشته کارشناسی ارشد طراحی اسباب‌بازی صورت گرفت حتی مراحل اولیه آن نیز انجام شد اما بعد از مدتی دیگر پیگیری انجام نشد و الان معتقدم که باز باید این کار را پیگیری کنیم.
مدیرعامل کانون گفت: اگر در تحصیلات تکمیلی، موضوعی با عنوان  اسباب‌بازی وجود داشته باشد خود به خود باعث ایجاد پژوهش‌های علمی و ایجاد کرسی‌های علمی می‌شود و بحث و گفت‌وگو در این رابطه باعث رونق این صنعت خواهد شد.
وی افزود: اگر بتوانیم این صنعت را پژوهش‌محور کنیم حتی می‌توانیم در کشورهای دیگر و در کرسی‌های علمی حرفی برای گفتن داشته باشیم و پایان‌نامه‌هایی با این موضوع نیز ارایه دهیم. در این بخش حتی می‌توان روی پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌هایی که در رابطه با اسباب‌بازی انجام می‌شود، سرمایه‌گذاری کرد.
علی‌اکبرزاده در ادامه گفت: در حال حاضر ما در حال راه‌اندازی سایتی به نام دی‌جی کانون هستیم که تمامی محصولات تولیدی کانون در آن به فروش برسد و برنامه بلند مدت ما فروش تمام محصولات کودکان و نوجوانان از تمامی تولیدکنندگان در آن است، البته هنوز کارهای تبلیغاتی و معرفی آن آغاز نشده است.
مدیر عامل کانون تصریح کرد: یکی از مسایلی که با ورود کرونا با آن روبرو شدیم، غافلگیری خانواده‌ها بود زیرا آنها هیچ آموزشی ندیده بودند که در مواجه با این اتفاق چگونه برخورد کنند بنابراین باید برای برنامه‌ریزی برای دوران پسا کرونا حتما از آنها نظرسنجی کنیم.
وی در پایان سخنان خود در جمع فعالان صنعت اسباب‌بازی گفت: کانون در خدمت شماست و هر جایی که نیاز به حمایت و کمک وجود دارد ما کنار شما خواهیم بود.

اسباب‌بازی‌ باید پاسخ‌گوی نیاز روانی و جسمی کودکان باشد

در ادامه مدیر کل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون گفت: کرونا و رعایت‌های بهداشتی مربوط به آن، حالا بخشی از زندگی مردم سراسر جهان شده و اثرات آن موجب پدید آمدن نوعی از سبک زندگی در میان خانواده‌ها و کودکان شده است. بخشی از فعالیت‌های روزمره همه‌ ما به شکل آنلاین درآمده، روابط و مناسبات کودکان با هم‌سالان خویش دست‌خوش تغییراتی شده که حتی با فرض پایان شیوع کرونا، بعید است باز به گذشته برگردد.
محسن حموله افزود: سرگرمی و بازی، که مهم‌ترین و اثرگذارترین بخش زندگی کودکان و شاید اغلب مردم بود، اینک و در روزگار کرونایی، تاثیراتش دوچندان شده است، اسباب‌بازی‌ها دیگر صرفا تاثیر سرگرم‌کننده یا آموزشی ندارند، بلکه به عنوان یکی از ابزار مهم در تامین و ترمیم سلامت روان کودکان ِ به‌ دور از تجمعات و دیدارهای دوستانه بدل شده است. در واقع با نگاهی تحلیلی، می‌توان گفت که بخشی از سبک زندگی جدید که با تاثیر از کرونا پدید آمده، برای همیشه به همین شکل باقی خواهد ماند، از توسعه‌ مناسبات مجازی تا تامین بخشی از نیازهای سرگرمی و آموزشی در فضاهای مجازی.
وی تصریح کرد: در حوزه‌ سرگرمی و اسباب‌بازی، دست‌اندرکاران در این چندسال با توجه به اهمیت سلامت جسمی و روانی کودکان و عموم مردم، تلاش‌هایی کرده‌اند اما اینک وقت آن رسیده که با نگاهی بلند مدت، تغییراتی در نگاه به سرگرمی و تولید اسباب‌بازی ایجاد کرده و شرایط جدید را مد نظر قرار دهند: تغییراتی مبنایی در ایده‌پردازی، طراحی و تولید اسباب‌بازی و سرگرمی‌ با توجه به شرایط جدید و سبک زندگی که تازه ایجاد شده است.

حموله تاکید کرد: گام اول در این راه، تحلیل تاثیرات اسباب‌بازی در دوران همه‌گیری کرونا، نحوه و میزان استفاده از اسباب‌بازی‌های خاص یک گروه و باز تعریف نیازهای روانی و جسمی کودکان و عموم مردم علاقه‌مند به اسباب‌بازی است.
وی گفت: تغییر عادت و تغییر نیاز کودکان از اسباب‌بازی‌های جمعی و محیطی به ملزومات خانگی و بازی‌های خانوادگی، یکی از نکاتی است که باید مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گیرد. در شرایط جدید، نیاز داریم که اسباب‌بازی‌هایی طراحی کنیم که پاسخ‌گوی نیاز روانی و جسمی کودکانی باشد که بیشتر وقت‌شان را در خانه می‌گذرانند. اسباب‌بازی‌های جدید باید به نوعی طراحی شوند که خلاء دوری از دوستان و ارتباط با هم‌سالان را تا حد ممکن پوشش دهند، کم‌تحرکی ناشی از خانه‌نشینی را برطرف کنند، و رخوت و فردگرایی را به‌ویژه در میان کودکان کم‌تر کنند.
حموله در پایان خاطر نشان کرد: اداره کل سرگرمی‌های سازنده بر همین اساس با برنامه‌ریزی و برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوهای علمی در پی نیازسنجی و بازتعریف نقش اسباب‌بازی و سرگرمی در دوران جدید خواهد بود چرا که دیگر طراحی و تولید اسباب‌بازی با نگاه و هدف یک‌دهه قبل، از منظر تغییر سبک زندگی، پاسخ‌گوی تمام نیازهای مخاطبان ما نخواهد بود.
لازم به یادآوری است در این نشست تعدادی از مدیران، صاحب‌نظران، کارشناسان و فعالان این عرصه مانند سیدمحمد امین‌غروی، محمدعلی رئیس‌دانا، سیدبدرالدین احمدی، احمد پاکزاد، آیدین مهدیزاده، بهنام زنگی، حسین‌رضا سلطانی، لیلا بابایی، فهیمه صالحیان، سیدمحمدعلی حمیدی‌آزاد و شایان فروزنده‌دل به طرح مسایل و مشکلات و دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود در رابطه با این صنعت مهم در کشور پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =