کارگاه‌های نقد جشنواره پویانمایی تهران باکیفیت برگزار شد

مهرداد فراهانی منتقد سینما که در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به عنوان منتقد اصلی کارگاه‌های نقد این جشنواره حضور دارد، از تجربه حضورش در این دوره از جشنواره پویانمایی تهران گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مهرداد فراهانی پژوهشگر حوزه مستند و منتقد ثابت چهار نشست تخصصی نقد فیلم دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره این دوره از جشنواره پویانمایی تهران گفت: ایده‌ال من به عنوان منتقد این است که آثار راه‌یافته به جشنواره پویانمایی تهران را قبل از شروع جشنواره ببینم و یادداشت‌برداری‌ها را انجام دهم و با شناخت و تصور دقیق از آثار در کارگاه‌های نقد حاضر شوم.
وی با اشاره به اینکه به تازگی از داوری بخش فیلم جشنواره ملی فیلم کرمان فارغ شده است، افزود: این دوره از جشنواره پویانمایی تهران با کیفیت و محتواهای مختلفی برگزار شد و من به دلیل مشغله‌هایی که در جشنواره فیلم کرمان داشتم، نتوانستم فیلم‌های جشنواره پویانمایی تهران را که به میز نقد گذاشته می‌شوند، زودتر ببینم و همچنین در زمان برگزاری جشنواره به بازدید از بازار پویانمایی بروم و از حضور در کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی استفاده کنم.
فراهانی با اشاره به فیلم‌هایی که این دوره از جشنواره نقد شدند، عنوان کرد: تمام فیلم‌هایی که در بخش کارگاه نقد قرار گرفته بودند، آثار بسیار با کیفیت و قابل تاملی بودند و جا داشت که ساعت‌های بیشتری برای نقد آن آثار اختصاص دهیم.


وی ادامه داد: نکته قابل توجه کارگاه‌های نقد، حضور پرتعداد اهالی هنر انیمیشن و دانشجویان بود که تا آخرین لحظه در جلسه حضور داشتند و دو ساعت کامل درباره فیلم‌ها گفت‌وگو می‌کردند.
این منتقد سینما اظهار کرد: جشنواره پویانمایی تهران جزو خاطرات خوش زندگی من است. از اولین دوره‌ای که این جشنواره در سال ۷۷ برگزار شد، در محیط جشنواره حضور داشتم و در فضای صمیمی و علمی آن تنفس کرده‌ام. جشنواره با وجود اینکه به حوزه فعالیت من که سینمای مستند است، مربوط نیست، اما همیشه برایم از جایگاه بسیار بالایی برخوردار بوده و خوشحالم که بعد از گذشت ۲۳ سال از عمر آن برای اولین بار در کارگاه نقد آثار راه‌یافته به جشنواره حضور داشته باشم.
فراهانی با تاکید براینکه منتقدان جشنواره باید به فضای سینمای انیمیشن تسلط داشته باشد، گفت: معتقدم کسی شایستگی حضور در کارگاه‌های نقد فیلم‌های جشنواره پویانمایی تهران را به عنوان منتقد و کارشناس دارد که به سینمای انیمیشن و هنر آن اشراف داشته باشد و به آثار جشنواره مانند فیلم‌های مستند و داستانی نگاه نکند.
وی ادامه داد: این مساله را در دیگر حوزه‌های فیلم‌های سینمایی هم داریم، به عنوان مثال منتقدانی که حوزه تخصصی آن‌ها سینمای داستانی است، تصور درستی از سینمای مستند و یا انیمیشن ندارد و این جریان نقد را به انحراف می‌کشاند.


منتقد سینمای انیمیشن با اشاره به اینکه حضور استادان و کارشناسان در کارگاه‌های نقد بسیار موثر بود، تصریح کرد: حضور استادانی چون فاطمه حسینی‌شکیب، احمد سفلایی، امیرمحمد دهستانی و مجید شیخ‌انصاری برای من بسیار شوق‌انگیز و غرورآمیز بود و به نظر من حضور پرشمار استادان نسل‌های مختلف جزو اعتبارهای جشنواره پویانمایی تهران است.
فراهانی درباره جشنواره پویانمایی تهران اظهار کرد: از اواسط دهه ۷۰ جشنواره‌های مختلفی در ایران برگزار شده‌اند که همه آن‌ها با افت و خیزهایی روبه‌رو بوده‌اند، ولی جشنواره پویانمایی تهران در تمام ۱۲ دوره‌ای که برگزار شده‌ است به هیچ وجه با افت همراه نبوده و یک سیر صعودی و باثباتی را در بخش‌های مختلف تجربه کرده است.
وی در پایان توضیح داد: جشنواره در بالاترین سطح‌ و استاندارد برگزار می‌شود و یکی از مولفه‌های برگزاری باکیفیت آن بررسی آثار پیشکسوتان سینمای انیمیشن است که در دوره دوازدهم با مرور آثار استادانی چون مرتضی ممیز و فرشید مثقالی در بخش «آغازگران» همراه بودیم.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =