خلاقیت باید در خدمت زیبایی یک اثر هنری باشد/ آثار ایرانی کم از خارجی‌ها نداشتند

عضو هیات داوران بخش مسابقه ایران دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران زیبایی و جذابیت را مهم‌ترین‌ عنصر یک اثر هنری دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد خیراندیش عضو هیات داوران بخش مسابقه ایران دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران شاخصه‌های داوری خود را اینگونه تشریح کرد: چیزی که همواره برای من در یک اثر هنری مهم‌ است، بحث زیبایی و جذابیت است. در مقوله هنر گاهی جذابیت و زیبایی در کنار عناصری مانند خلاقیت و نوآوری فراموش می‌شود به همین دلیل مدام این نکته را به خودم گوشزد می‌کنم که اگر یک‌ اثر هنری خلاق است، آیا این‌ خلاقیت در خدمت جذابیت آن اثر هنری بوده است یا خیر؟‌

این مدرس انیمیشن ادامه داد: ما گاهی آثاری را مخصوصا در بخش هنری می‌بینیم که حرف تازه‌ای برای گفتن دارند، اما یک ‌اثرِ هنریِ زیبا نیستند، در نتیجه هر حرف نویی هنر نمی‌شود.

این انیماتور اظهار کرد: ذاتا دلنوازی و جذابیت یک‌ کار هنری در کنار شاخصه‌هایی مانند خلاقیت، نوآوری، تکنیک و محتوا برای من بسیار مهم است و به عنوان مخاطب باید از دیدن یک‌ انیمیشن لذت ببرم.

عضو هیات داوران بخش مسابقه ایران جشنواره پویانمایی درباره کیفیت آثار این بخش که امسال مورد داوری قرار داده است، گفت: آثار ایرانی چیزی کم از بخش بین‌الملل ندارند و فکر می‌کنم بسیاری از آثار بخش ایران در جشنواره‌های معتبر خارجی حرفی برای گفتن دارند و حتی در آینده جوایز زیادی دریافت خواهند کرد.

او که پیش از این تجربه حضور به عنوان هیات انتخاب در جشنواره پویانمایی تهران را داشته است، درباره تاثیر کرونا بر صنعت انیمیشن توضیح داد: صنعت انیمیشن با توجه به اینکه با مدیا سروکار دارد و مانند سینما، تئاتر و موسیقی لزوما خود هنرمند در صحنه حضور ندارد، آسیب کم‌تری دید و هنرمندان این حوزه توانستند خود را بهتر و سریع‌تر با شرایط جدیدی که در قرنطینه به وجود آمد، وفق دهند و حتی برخی هنرمندان از این شرایط و گسترش فضای مجازی در دوران کرونا به نحو احسن برای ارتباط برقرار کردن با خارج از کشور استفاده کردند.

خیراندیش در پایان درباره اهمیت برگزاری جشنواره پویانمایی تصریح کرد: جشنواره‌ها محلی هستند که زغال سنگ تازه به یک قطار در حال حرکت می‌دهند تا جان تازه بگیرد و با قدرت بیشتری ادامه دهد. جشنواره شرایطی را فراهم می‌کند تا هنرمندان و فعالان حوزه انیمیشن یکدیگر را ببینند و ارتباطاتی میان آن‌ها شکل بگیرد و شرایطی فراهم شود تا خودشان را جزو جامعه پویانمایی ببینند و با آثار و تولیدات روز جهان آشنا شوند.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =