توجه جشنواره پویانمایی به موسیقی با ارزش است

فرهاد صفار مدرس و کارشناس کارگاه «موسیقی و صداگذاری در انیمیشن» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران از جایگاه موسیقی در انیمیشن و محتوای ارائه‌شده در کارگاه‌های این دوره از جشنواره گفت.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فرهاد صفار کارشناس حوزه موسیقی، آهنگساز و صداگذار فیلم و انیمیشن و مدرس و کارشناس کارگاه «موسیقی و صداگذاری در انیمیشن» دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اشاره به جایگاه موسیقی در انیمیشن و محتوایی که در کارگاه ارائه شد، بیان کرد: کارگاه «موسیقی در انیمیشن» که جزو کارگاه‌های تخصصی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بود، در این دوره ویژه دانشجویان برگزار و رابطه بین هنر موسیقی و فیلمسازی آموزش داده شد.
وی با اشاره به اینکه این کارگاه به صورت ویژه درباره موسیقی در انیمیشن بود و نه موسیقی فیلم، ادامه داد: در این کارگاه تجربه‌های ۱۵ ساله خودم در حوزه آهنگسازی و صداگذاری را در اختیار دانشجویان قرار دادم تا بتوانند بعد از این نمایشگاه با اطلاع‌ بیشتر به تولید فیلم بپردازند.
آهنگساز فیلم کوتاه «گرسنگی» تصریح کرد: در این کارگاه قرار نبود موسیقی به دانشجویان تدریس شود. محدودیت زمان و فشردگی فعالیت در جشنواره پویانمایی تهران فرصت فعالیت بیش از یک کارگاه مختصر را نداشت و در واقع اگر کسی می‌خواست به آموزش موسیقی بپردازد این کارگاه اطلاعات خاصی را در اختیار او قرار نمی‌داد و صرفا مقدمات و جایگاه استفاده از موسیقی در انیمیشن با دانشجوها مرور شد تا متوجه شوند بر اساس نوع روایت داستان فیلم به چه سطحی و نوعی از موسیقی نیاز دارند.
صفار درباره موضوع‌ها و مسائلی که در این کارگاه ارائه شد، عنوان کرد: موضوع‌هایی چون روایت موسیقی در فیلم، شناخت و تحلیل فرم موسیقی در فیلم، تحلیل احساساتی که در فیلم با آن درگیر هستیم، تعریف موسیقی و تصویر و تحلیل موسیقی برای تصویر، روش‌های تولید موسیقی و خروجی و میکس و مستر موسیقی در فیلم از جمله مباحثی بود که در جلسه اول کارگاه به دانشجویان ارائه شد و در کارگاه دوم به مسائل مرتبط با صدابرداری و صداگذاری پرداختیم.
او ادامه داد: در سومین جلسه کارگاه به تعیین مرز مشخص میان موسیقی روایی و موسیقی محض و بیان احساسات از طریق موسیقی و در آخرین جلسه به اهمیت صداگذاری و ساختار درست موسیقی در انیمیشن و فرآیند تطبیق و ترکیب لایه‌های صوتی و چیدمان روی تصویر پرداخته شد.
کارشناس و مدرس کارگاه «موسیقی و صداگذاری در انیمیشن» با بیان اینکه با چهار فیلم در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران حضور دارد، درباره این جشنواره توضیح داد: اولویت دادن این دوره از جشنواره به مساله موسیقی و صداگذاری در انیمیشن برای من که به عنوان کارشناس این حوزه فعالیت می‌کنم، بسیار باارزش است. خلا آموزش و بررسی این حوزه از تولید فیلم در سال‌ها و دوره‌های قبل بسیار مشهود بود و حتی بسیاری از کارگردان‌های سطح اول انیمیشن ایران هم اطلاع کاملی از جایگاه موسیقی در انیمیشن نداشتند. این اقدام جشنواره باعث می‌شود که اهمیت این حوزه بیشتر و بهتر دیده شود.
او در پایان درباره اهمیت دادن به مساله موسیقی و صداگذاری در انیمیشن تصریح کرد: در بازار پویانمایی غرفه‌ای داریم که در آن غرفه به مسائلی چون دوبله، صداگذاری، مهندسی صدا می‌پردازیم و با نشست‌ها و گعده‌هایی که با فعالان هنر انیمیشن برگزار می‌کنیم تا اهمیت و طبقه‌بندی‌های نوع آهنگسازی و صداگذاری در انیمیشن بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =