بیانیه بخش‌های مختلف دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران

بیانیه بخش‌های مختلف دوازدهمین جشنواره دوسالانه بین‌المللی پویانمایی تهران از سوی هیأت داوران هر بخش منتشر شد.

بیانیه داوران مسابقه ایران

باعث خوشحالیست که بعد از مدتها فرصتی برای دور هم جمع شدن دوباره جامعه انیمیشن فراهم شده است و پرده نقره‌ای سالن‌های نمایش فیلم جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران بار دیگر با شخصیت‌های خیال انگیز دنیای جذاب انیمیشن جان گرفت.

تاثیر همه‌گیری کرونا بر هنر صنعت انیمیشن باعث بروز مشکلات بسیاری برای هنرمندان بود اما همزمان موجب جدی شدن و به روزرسانی روش‌های دورکاری شد که می‌تواند فارغ از مرزها و محدودیت‌ها، استعدادها را نمایان کند.

هیئت داوران دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران ضمن همدلی بابت این واقعه دشوار جهانی، قدردان تلاش هنرمندان و تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران این هنر صنعت می‌باشد.

مشکلات سه سال اخیر بر سختی تولید انیمیشن افزوده و با این حال، تولیدات بسیاری از نظر هیئت داوران شایسته توجه و تقدیر بوده است. سعی ویژه ما انتخاب آثار برگزیده از نظر ارتقاء بیان ِهنری و نیز از نظر تکنیکی بوده است و قطعا به دلیل محدودیت‌ها تعدادی از آثار از این توجه جا مانده‌اند. امیدواریم این جشنواره در دوره‌های بعد شاهد گذر کردن از این تنگنا و رسیدن به دوره‌ای روشن‌تر باشد.

باعث افتخار است که شاهد درخشش فیلمسازان زن نسبت به دوره‌های قبل بودیم آنچنانکه در دوازدهمین دوره جشنواره هنرمندان زن در بخش فیلم‌های ایران، به دلیل کیفیت آثار، جوایز بیشتری را دریافت کردند.

 همچنین باعث افتخار است که شاهد رشد در آثار هنرمندان جوان بودیم که نوید ظهور نسل توانمندی را می‌دهد و متاسفیم که در زمینه تولید فیلم بلند بر خلاف سال‌های قبل شاهد تعدد آثار نبودیم.

در پایان لازم است تشکر ویژه‌ای از دبیر محترم جناب آقای کریمی‌صارمی و دست اندرکاران جشنواره به جا آوریم که در این شرایط سخت برای برگزاری این رویداد مهم فرهنگی تلاش می‌کنند.

فاطمه گودرزی، محمد خیراندیش، بابک نکویی، معین صمدی و محمدامین همدانی

بیانیه داوران بخش دانشجویی مسابقه ایران

جشنواره بین‌المللی پویانمایی، جشن اصلی اهالی انیمیشن از بدو تشکیل تا امروز بوده، این جشنواره در بخش ملی، تراز آنچه امروز در فضای این حرفه می‌گذرد و در تلاش برای ترسیم چشم‌انداز پیش روست.

در چند سال اخیر با تخصیص بیشتر رشته انیمیشن به عنوان رشته‌ای مجزا (همانگونه که همیشه نیاز بوده) در دانشگاه‌های کشور، امکان بسط دانش متخصصان فراهم شده است. شور و انگیزه دانشجویان این رشته در کنار میل همراهی اساتید فضایی فراهم آورده تا کمبودهایی که در جریان اصلی تولیدات انیمیشن به مثابه هنر صنعت، گریبان این رشته را گرفته به گونه‌ای مرتفع گردد.

در این میان آثار انیمیشن دانشجویی به لحاظ خلاقیت و جنبه‌های هنرمندانه از جایگاهی ویژه برخوردار است. بخش دانشجویی جشنواره انیمیشن نه فقط بستری برای دیده شدن آثار دانشجویان که از آن مهم‌تر محملی در راستای افزودن پیشنهادات خلاقانه، شجاعانه و تجربه گرایانه در حوزه‌های مختلف این هنر صنعت است.

با در نظر گرفتن این پیش درآمد به داوری این بخش و طرح مولفه‌های مورد توجه می پردازیم.

بر این پایه تلاش شد تا سه بخش کارگردانی، فیلمنامه و متحرک‌سازی در آثار راه یافته به مرحله پایانی با عنایت به مولفه‌هایی همچون «هویت مداری در کلان روایت فرهنگ ملی، شجاعت در خلاقیت، تسلط به مهارت، دغدغه‌مندی نسبت به مسائل روزآمد» مورد ارزیابی قرار گیرد.

سطح کیفی آثار نهایی چنان چشمگیر بود که برگزیدن یک اثر در هر بخش را بسیار چالش برانگیز می‌کرد و همین چالش دلنشین نویدِ برآمدن هنرمندانی کارآمد در آینده‌ای نزدیک برای انیمیشن ایران را می‌دهد و این وظیفه، دربهره‌گیری از چنین توانایی‌هایی در کشور حتمن بر دوش همه ما به ویژه مسئولان در نگه‌داشت و بارور کردن این توانمندی‌ها است.

در پایان لازم به یادآوری است تمام تلاش تیم داوری در راستای پاسداری از شرط انصاف بوده اما بی شک انتخاب نهایی از ارزش باقی آثار کم نمی کند، کما اینکه اختلاف در آرای پایانی در تمامی بخش ها بسیار ناچیز بود.

امید که در این رسالت کم خطا بوده باشیم و به همه منتخبین شادباش گفته و چشم انتظار درخشش‌های بیشترشان هستیم.

امیرحسن ندایی، حسن زریابی و رضا بهمنی

بیانیه داوران بخش مسابقه دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی

هیئت داوران بخش آثار دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی برخود فرض می‌داند تا فارغ از نتایج اعلام شده قدردان تلاش‌های تک تک هنرمندانی باشد که در این بخش مبادرت به تولید و ارسال آثار کرده‌اند.

اگر چه ضرورت رعایت دقیق ضوابط و معیارهای جشنواره و اهداف متعالی مورد انتظار از این بخش باعث شد تا در مجموع داوران حاضر با وجود مرور چندباره آثار رسیده، انتخابی در بخش دینی مسابقه ایران نداشته باشند و تنها در مقایسه آثار رسیده در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی یک اثر را به‌منظور دریافت جایزه تندیس طلایی در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی معرفی نمایند. به امید شادی توام با سعادت و موفقیت برای همگان.

کریم سربخش، مجید شیخ‌انصاری و محمدرضا دوست‌محمدی

بیانیه هیأت داوران بخش پایان‌نامه‌های برتر

زبان روایت پرواز خیال‌انگیز در آسمان هنر پویانمایی، مکتوباتی است که به قلم هنر بر صفحه علم نگاشته می‌شود و می‌کوشد به کمال از این هنر بگوید، تا بماند آنچه لایق ماندگاری است. چنان که مقام معظم رهبری می‌فرمایند: اگر علم نباشد، هیچ‌چیز نیست؛ و بدون علم اگر فناوری هم باشد، فناوریِ وام‌گرفته‌ از دیگران است.

بخش علمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، با هدف ارتقای سطح علمی جامعه انیمیشن و با حضور شش تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های هنری کشور، یک دبیر و سه داور دانشگاهی به داوری 70 اثر علمی ارسال شده در قالب پایان‌نامه نظری کارشناسی ارشد و رساله دکتری پرداخته است.

تلاش‌های صورت گرفته در جشنواره یازدهم باعث بیشتر شناخته شدن این بخش از جشنواره در جامعه دانشگاهی انیمیشن شده و در دوره حاضر شاهد استقبال تقریبا سه برابری نسبت به جشنواره قبل بوده‌ایم. آنچه باعث شوق مضاعف بوده است، حضور چشمگیر پایان‌نامه‌هایی از سایر رشته‌ها و دانشگاه‌های غیرهنری سراسر کشور در حوزه فنی و علوم انسانی است که صرفا به واسطه تعلق خاطر دانشجو به انیمیشن، تالیف شده‌اند.

اولویت‌های اصلی در انتخاب و داوری آثار این بخش عبارت بوده‌اند از:

1. عمده بودن نقش انیمیشن در پایان‌نامه/ رساله

2. کاربردی بودن از لحاظ علمی و عملی

3. مطابقت با نیازهای روز جامعه انیمیشن

4. اجرای صحیح پژوهش و نتیجه گیری از لحاظ روش

5. ابتکار و خلاقیت در انتخاب موضوع و انجام پژوهش

بخش علمی امیدوار است که نشر و گسترش گفتمان علمی در جشنواره، تاثیر آن را بر خانواده بزرگ انیمیشن ایران مضاعف سازد.

آرزوی تک‌تک اعضای دانشگاهی این بخش، گسترش آگاهی علمی و نگاه پژوهش محور به ابعاد و شاکله امروز هنر/صنعت انیمیشن در میان هنرمندان و پژوهشگران جوان علاقمند به این هنر زیبا، خیال انگیز و ماندگار است. امیدواریم که با همت تمام دانشجویان، دانش‌آموختگان و استادان انیمیشن و سایر رشته‌های مرتبط به این مهم دست یابیم.

احمد سفلایی، سیدنجم‌الدین امیرشاه‌کرمی، رامتین شهبازی و وحیداله موسوی

بیانیه آسیفا

ما هنرمندان انیمیشن، شاید کمتر از دیگر مردمان دنیا تحت تاثیر اپیدمی کووید قرار گرفته باشیم.

قبل از اینکه جهان به انزوا دعوت شود و شرایط سیاسی و اجتماعی‌اش دگرگون شود؛ ما در گوشه‌ای با جهان تخیل خود تنها بودیم. اما می‌توانیم بگوییم شرایط اقتصادی‌مان برای ظهور این دنیای خیال نیاز به کمک داشت.

همه می‌دانیم که در این میان حمایت بعضی مراکز تولید انیمیشن موجب شد که این چرخه تولید؛ هرچند آرام به حرکت خود ادامه دهد.

بیانیه سیفژ

شاید بتوان ادعا کرد که در دوران پاندمیک و در کنار بخش‌های خدماتی و بهداشتی که بدون توقف و تعطیلی فداکارانه به خدمت ادامه می‌دادند، جامعه هنر در هر سطح و بخشی نه تنها متوقف نشد که در موقعیت‌هایی پا به پای اجتماع درگیر، حضور داشت و به تولید محتوا می‌پرداخت، حضور چندین هزار اثر تولید شده از تمام نقاط دنیا در دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران تاییدی بر این سخن است.

خواست داوران بخش سیفژ (انجمن بین‌المللی فیلمسازان کودک و نوجوان) بولنت کوچک اردوغان و کاوه کنعانی برآن بود تا اثری را برگزیند که از نظر محتوا و داستان، تکنیک و زیبایی شناسی بصری، ریتم و کارگردانی و اجرا همراه با خلاقیت در هر زمینه چه اجرا و چه محتوا قابل توجه باشد.

تمام آثار راه یافته به بخش مسابقه هر کدام در بخشی قابل توجه و تقدیر بودند و شایسته جایزه. انتخاب یک اثر نهایی برای هیأت داوران کاری بسیار سخت و زمان بر بود. بیش از ۱۰ اثر از هر نظر حایز توجه و تقدیر بودند: آثاری مانند کایت ساخته Martin Smatana از کشور چک برای توجه به خلاقیت در تکنیک و اجرا در خدمت داستان و اثر قایق کوچکی که می‌خواست پرواز کند ساخته Ekaterina Filippova از کشور روسیه برای روایت و تصویر کودکانه؛‌ اما به ناچارمی بایست تنها یک اثر را انتخاب می‌کردیم.

در پایان تشکر می‌کنم از همکاران و مجریان تلاشگر جشنواره و به امید دیدن آثار بیشتر در حوزه کودک و نوجوان.

بیانیه داوران بخش مسابقه بین‌الملل

عصر بخیر ژرژ شوییزگبل هستم، کارگردان و تهیه کننده فیلم‌های کوتاه پویانمایی از ژنو.

در ابتدا مایلم به نمایندگی از هییت داوران مراتب تشکر و قدردانی خود را از جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به خاطر دعوت به عنوان هیئت داوران ابراز کنم.

بسیار مفتخرم که به عنوان عضوی از هیئت داوران به همراه سایر هنرمندان، اساتید، فیلمنامه‌نویسان و متخصصان انیمیشن انتخاب شدم.

فرصت بسیار خوبی بود برای تماشای چشم‌انداز انیمیشن بین‌المللی به خصوص در زمینه تولید فیلم‌های کوتاه مستقل.

ما به عنوان داوران جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران مفتخر بودیم که در میان بیش از 200 فیلم، شامل 3 فیلم بلند، نمای کلی از تولیدات جهانی، انواع تکنیک‌ها و همچنین فیلم‌نامه‌ها را ببینیم.

تجربه بی‌نظیری از کشف و یادگیری بود.

آنچه که به نظر ما برجسته است این است که علیرغم تکامل مداوم فرآیندهای جدید، آنچه که همیشه حائز اهمیت است ایده‌ها و فیلم‌هایی هستند که می‌توانند جامعه بشری را پیشرفت دهند.

اگرچه توجه دادن به همه آثار برجسته‌ای که جایزه دریافت نکرده‌اند در این مجال نمی‌گنجد هیئت داوران بر خود واجب می‌داند تا تحسین خود را از آثار زیر ابراز دارد:

1. مکان‌های خالی اثر: ژوفروآ دو کرِسی به علت: فضای عجیب ساطع شده از ان

2. خرچنگ اثر: شیوا صادق‌اسدی به علت: عوامل بصری برجسته فیلم

همچنین فیلم‌های کوتاه دیگری از جمله:

ناهار در چمن‌زار اثر ژول بورژ، ژوسلن شارل، نتان آربن ویو، پییر روژمون

سیلان اثر: آدرین لوکمان

یاور اثر: آنا سولوشی

زشت و زمخت اثر: ناتا متلوخ

زیستی سرشار اثر: ایوانا بوسنیاک، تامس جانسون

حرکت‌ها اثر: داهی جئونگ

دیوار چهارم اثر: محبوبه کلایی

وطنی شناور بر آب اثر: ساندرا دِمازیه

گفتگو با یک نهنگ اثر: آنا زامو

ما از انتخاب‌های نهایی هیئت داوران بسیار راضی هستیم.

به نمایندگی از دیگر اعضای هیئت داوران مایلم که از برنامه‌ریزی فوق‌العاده شما که به‌رغم وجود پاندمی ترتیبی اتخاذ کردید که تجربه آنلاین تیاف کارآمد، خوشایند و به یاد ماندنی باشد، تشکر کنم.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی روز ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ با معرفی برگزیدگان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب به کار خود پایان داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =