آموزش فشرده گویش عراقی ویژه زائران اربعین

گروه آموزش(دپارتمان) عربی کانون زبان ایران دوره فشرده آموزش گویش عراقی را جهت ارائه به زائران اربعین حسینی برگزار می‌کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دوره فشرده آموزش گویش عراقی با رویکرد توانمندسازی زائران اربعین در ایجاد ارتباط زبانی مناسب و آشنایی با این گویش برگزار می‌شود.

این دوره که طی ۱۰ جلسه فشرده و به صورت آنلاین از ۱۰ تا ۱۸ شهریورماه برگزار می‌شود مناسب گروه سنی بزرگسال و شهریه آن ۵۲۰ هزار تومان است.

در همین زمینه غلامرضا کیانی رئیس کانون زبان درمورد سابقه گروه عربی کانون زبان گفت: این گروه آموزشی از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را شروع کرد و از ابتدا دوره‌های عمومی خود را با برگزاری کلاس‌های مکالمه فصیح و قواعد در دو شاخه مجزا ادامه داد. سپس در سال ۱۳۸۳ کتاب‌ها تألیفی خود را به‌نام صدی الحیاه(پژواک زندگی) که نتیجه زحمات مجموعه‌ای از کارشناسان بخش عربی بود، چاپ کرد.

وی ادامه داد: این بسته آموزشی در حال حاضر در اکثر دانشگاه‌های طراز اول و مؤسسات معتبر ایران تدریس می‌شود. پس از آن در سال‌های بعد با توجه به نیاز زبان‌آموزان به آموزش‌های با اهداف ویژه، کتاب‌های آموزش گویش شامی (لبنانی سوری) و گویش عراقی تألیف و چاپ شد.

کیانی درباره تفاوت عربی فصیح و گویش‌ها تصریح کرد: عربی فصیح در رسانه‌های گروهی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه و مجلات، اینترنت، کتب و مذاکرات و گفت‌وگوهای رسمی به کار می‌رود ولی گویش همان زبانی است که بین مردم کوچه و بازار و در تعاملات روزانه جامعه استفاده می‌شود و تفاوت‌ زیادی بین عربی فصیح و عربی گویش در گرامر و کلمات و نحوه تلفظ آنها وجود دارد.

رئیس کانون زبان با اشاره به دوره‌های گویش عراقی اظهار کرد: برای ارتباط با مردم عراق نیاز به یادگیری گویش آنها داریم. در کانون دو دوره برای آموزش گویش عراقی برگزار می‌شود. دوره اول دوره گویش عراقی است که در چهار ترم برگزار می‌شود و شامل تمام موضوع‌های مورد نیاز افرادی است که با عراق یا کشورهای حوزه خلیج فارس تعاملاتی اعم از گردشگری، بازرگانی، تحصیل، دیپلماتیک و زیارتی دارند.

کیانی افزود: دوره دوم آموزش گویش عراقی مختص افرادی است که برای زیارت اربعین و عتبات به عراق مشرف می‌شوند که این دوره فشرده یا فوق فشرده برای آماده‌کردن این زائران است تا در کمترین زمان بتوانند آشنایی نسبی و خوبی با اصطلاحات و کلمات و گفت‌وگوهای گویش عراقی داشته باشند.

وی دوره آموزش گویش عراقی با رویکرد اربعین را مناسب برای همه بزرگسالان(۱۴ سال به بالا) دانست و ادامه داد: این دوره نیاز به هیچ پیش زمینه زبانی گویش عراقی ندارد، زیرا تمامی کلمات کاربردی را از ساده به دشوار که مرتبط با زندگی روزمره است مانند روزهای هفته و فصل‌ها، شغل‌ها، کلمات پرسشی، فعل‌های پرکاربرد و مورد نیاز، صفت‌ها، رنگ‌ها، اعداد و چگونگی استفاده از آنها، غذاها و ...، ساختارهای جمله‌سازی مورد نیاز و فرهنگ عراق و مردم آنجا در قالب گفت‌وگوها و دیالوگ‌های کاربردی آموزش می‌دهد تا زائران ایرانی بتوانند ارتباط مثبت و خوبی با عراقی‌ها داشته باشند.

رئیس کانون زبان افزود: برای راحتی متقاضیان، کلاس‌ها را در روزهای پنجشنبه و جمعه برنامه‌ریزی کردیم که در هر روز دو جلسه پشت سر هم برگزار می‌کنیم. دوره به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود تا همه متقاضیان از سراسر ایران و حتی خارج از ایران بتوانند در این دوره مهم شرکت کنند. اکنون از جانب هموطنان خارج از ایران هم متقاضی شرکت در این دوره را داشته‌ایم و ثبت‌نام کرده‌اند.

وی تصریح کرد: کتاب این دوره هنوز به چاپ نرسیده و به‌صورت پی دی اف است ولی فایل‌های صوتی کتاب شامل کلمات و اصطلاحات و جمله‌های کاربردی و گفت‌وگوهای کتاب با کیفیت بالایی ضبط و آماده شده است که در کلاس توسط اساتید استفاده می‌شود.

کیانی در پایان گفت: با تلاشی که برای تهیه محتوای کتاب دوره گویش عراقی اربعین از سوی گروه آموزش عربی کانون زبان انجام شده است امیدواریم زائران و علاقه‌مندان بتوانند آشنایی مقدماتی خوبی با گویش عراقی پیدا کنند و در این سفر معنوی به کار بگیرند، زیرا زبان مشترک و بیان درست و استفاده به‌جا از کلمات مناسب می‌تواند باعث ایجاد ارتباط مثبت و نزدیکی دو ملت و کشور همسایه شود که دارای پیشینه و تاریخ و اشتراک‌های فرهنگی و دینی و مذهبی هستند.

علاقه‌مندان از اول تا ۹ شهریور جهت ثبت‌نام می‌توانند به نشانی http://register.ili.ir/arabic مراجعه کنند. همچنین متقاضیان درصورت نیاز می‌توانند با گروه آموزش عربی کانون زبان با شماره  ۸۸۴۹۲۲۴۲-۰۲۱ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =