مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی البرز به ایستگاه اختتامیه رسید

برگزیدگان قسمت‌های مختلف بخش ملی بیست و چهارمین جشنواره‌ی بین المللی قصه‌گویی در البرز معرفی شده و به مرحله‌ی منطقه‌ای راه یافتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز پس از رقابت حدود ۴۰ نفر از قصه گویان شرکت کننده از استان البرز در بخش ملی که از بین ۱۱۲ نفر قصه گویان بخش کتابخانه‌ای انتخاب شده و  در یک رقابت صحنه‌ای روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۱، در سالن همایش‌ مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به رقابت پرداختند، هشت نفر  به عنوان برگزیده  نهایی معرفی  شده و به مرحله‌ی منطقه‌ای راه یافتند.

بر اساس این خبر هیئت داوران این جشنواره متشکل از حسن دولت آبادی، مریم شفیع زاده و ساغر لطفی‌نژاد در آیینی که شامگاه روز دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ در محل سالن همایش‌های کانون البرز در خیابان شهید صدوقی کرج برگزار شد، پس از قرائت بیانیه‌ی خود توسط  دولت آبادی، مبنای انتخاب آثار برگزیده و تقدیر شده را  رعایت اصول و قواعد قصه‌گویی و نیز مقایسه‌ی آثار ارائه شده در این جشنواره  دانسته و برگزیدگان و شایستگان تقدیر  بخش های مختلف را به شرح ذیل اعلام کردند:

در بخش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها لوح تقدیر و جایزه نقدی قصه‌گوی منتخب، به فاطمه موسوی برای اجرای قصه‌ی «دفتر جهان نما» رسید.

 هیئت داوران در این بخش همچنین با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی بدون در نظر گرفتن اولویت از   فاطمه واشقانی برای اجرای قصه‌ی «دست خدا»، بهناز جویبار برای اجرای قصه‌ی «جان شما کجاست؟»،معصومه‌ آسایش برای اجرای قصه‌ی «ماه پیشونی» از آسایشگاه کهریزک البرز، اعظم حمزه برای اجرای قصه‌ی «کدو قلقله زن» از آسایشگاه کهریزک البرز، مهین پورصفار مومنی برای اجرای قصه‌ی «کوهستان» از آسایشگاه کهریزک البرز ومهین ریواز برای اجرای قصه‌ی «یادگار خانه‌ی پدری»، تجلیل کردند.

در بخش قصه‌گویان نوجوان نیز رتبه‌ی اول به مهدیس اخلاقی  برای اجرای قصه‌ی «لولوی آوازه خوان» رسید، هم چنین آرینا نوذری  و مرضیه‌ی الوندی رتبه های دوم و سوم این بخش را  برای اجرای قصه‌های«پسر جنگل کوه» و «مریض خیالی» دریافت کردند.

در این بخش از ایلیا عزتی، رها باقری مطلق  و سوگل باقری روایت کنندگان قصه های «مرد بی‌لبخند»،«هی با من دوست می‌شی؟» و «شعبان کر و سلمان کر» نیز با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی، بدون اولویت تقدیر شد.

در بخش آیینی و سنتی نیز لوح تقدیر  و جایزه نقدی قصه گوی منتخب این بخش، به سمانه موسوی برای اجرای قصه‌ی «فرزند ایران زمین» تعلق گرفت.

و بالاخره در بخش زنان و مردان زهره باقری اجرا کننده‌ی قصه‌ی «گل‌مراد» جایزه نقدی و لوح تقدیر رتبه‌ی اول جشنواره را از آن خود کرد و مریم مهدی‌پور با  قصه‌ی «دلواپس شاه» و فرشته کیوانی با اجرای قصه‌ی «یک سیب قرمز» نیز به ترتیب دوم و سوم شدند.

فرزانه بدرپور نیز  برای اجرای قصه‌ی «مرد زاهد و موش» در این بخش شایسته تقدیر معرفی شد.

گفتنی است در این آیین و قبل از اعلام برگزیدگان فعالیت های متنوعی اجرا شد، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید توسط «محمد رضا اوجاقی»، عضو نوجوان مرکز مجتمع، اجرای سرود توسط اعضای کودک مرکز شماره ۴ کانون کرج، قصه گویی مهدیس اخلاقی و زهره باقری نفرات اول بخش های  نوجوان و زنان و مردان جشنواره، پخش نماهنگی از فعالیت های ویژه بیست و چهارمین جشنواره بین المللی قصه گویی در البرز از جمله این برنامه ها بود.

 جشنواره بعدی در راه آغاز

مهری فلاح‌ سرپرست کانون پرورش فکری  البرز در آیین اختتامیه جشنواره قصه گویی در جمع مسئولین ، میهمانان  و قصه گوها و علاقمندان به قصه گویی گفت:از همین لحظه زنگ آغاز جشنواره بیست و پنجم به صدا در آمده و تلاش های ما برای تحقق جشنواره ای پر بار تر از جشنواره بیست و چهارم آغاز می شود.

مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی البرز به ایستگاه اختتامیه رسید

فلاح با اشاره به قصه گویی های قابل توجهی که در جشنواره بیست و چهارم شاهد بودیم گفت: از تلاش مربیان دلسوز که مجدانه در ارتقا کیفیت اجرا و توانمندی افراد شرکت کننده کوشیده و می کوشند متشکرم اگر همکاران خدوم مربی آموزش های اینچنین قوی را ارایه نمی دادند امروز شاهد رشد و تبلور قصه گویی در البرز نبودیم.

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد ادارات و ارگان ها با همراهی کانون در ارتقا کمی شرکت کنندگان قصه‌گو در زنده نگه داشتن فرهنگ کهن ادب و داستان و قصه گویی هم افزایی داشته و بر ابقا قصه گویی گام بردارند.

ضرورت حمایت مسؤولان از فعالیت‌های کانون

حسن دولت آبادی از مشاهیر و اساتید برجسته حوزه تئاتر کشور و نماینده هیئت داوران در سخنانی قبل از قرائت متن بیاینه توجه به مراکزی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را از وظایف مسؤولان فرهنگی خوانده و افزود چهره های سرشناسی از کانون به جامعه معرفی شده اند، همچنین کتاب ها و محصولات  و فعالیت های این نهاد نشان می دهد که کانون باید جدی گرفته شود و حذف یا ادغام آن با نهاد دیگر اصلا جایز نیست.

مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی البرز به ایستگاه اختتامیه رسید

این هنرمند افزود این صحبت ها از طرف من به عنوان فردی است که عمرش را برای هنر گذاشته و خوب می‌دانیم که هدف هنر فقط سرگرم کردن بچه ها نیست بلکه هنر باید فراتر از سرگرمی بچه ها را مجذوب کرده و شخصیت آنان را شکل دهد .

از ابزار قصه برای معرفی شهر و استان بهره ببریم

عمار ایزد یار نایب رییس و سخنگوی  شورای  اسلامی شهر کرج  نیز در خاتمه مواردی را یادآور شدند و از هنر قصه گویی به عنوان ابزاری برای ماندگاری آیین و سنت ها یاد کردو افزود: پرداختن به فرهنگ هر استان و یادآوری نام آوران استان و شهرمان می تواند در قالب این قصه ها و داستان ها جان بگیرد و به نسل کودک و نوجوان منتقل شود.
وی به افراد تاثیر گذار بسیاری اشاره کرد که در حوزه های متعدد ازسرمایه های ماندگار البرز محسوب می شوند افزود جا دارد از محمد صادق فاتح یزدی و ماجرای همسرش جهان، دکتر حشمت، استاد میر خانی استاد جلال آل احمد، ابوبکرکرجی که در زمان بوعلی سینا از افراد مطرح بودند یادی کنیم تا وقتی از کرج و البرز اسمی به میان می آید بدانند که این سرزمین اساتید بزرگی داشته ما باید از ابزار قصه برای معرفی شهر و استان بهره ببریم و در کنار بیان داستان خسرو و شیرین از عزیز و نگار هم قصه بگوییم.

لازم به توضیح است در پایان این آیین از برگزیدگان تمامی بخش‌ها، شایستگان تقدیر،داوران و عوامل اجرایی با حضور سرپرست کانون، نایب رییس شورای اسلامی شهر کرج، رییس هیئت مدیره خانه هنرمندان کرج، معاون اداره کل ارشاد و قصه‌گویان و قصه دوستان تجلیل شد.

مرحله استانی بیست و چهارمین جشنواره قصه گویی البرز به ایستگاه اختتامیه رسید

متن بیانیه هیئت داوران

جدول اسامی برگزیدگان

گزارش تصویری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =