کد خبر: 321073
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۹
آیین نکوداشت برگزیدگان هفته پژوهش برگزار شد

چهاردهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با معرفی برگزیدگان و شایستگان تقدیر این رویداد، به کار خود پایان داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، همزمان با برگزاری آیین پایانی چهاردهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون، برگزیدگان این رویداد در بخش‌های مقاله، پایان‌نامه و رساله، گزارش اقدام‌پژوهی، تحلیل آثار اقدام‌پژوهی، پژوهش اعضا و جستارنویسی معرفی شدند.

برهمین اساس در بخش مقاله ۶۰ اثر، پایان‌نامه و رساله ۲۸ اثر، گزارش اقدام‌پژوهی ۱۰۵ اثر، تحلیل آثار اقدام‌پژوهی ۴ اثر، پژوهش اعضا ۱۱۲ اثر و جستارنویسی ۲۶ اثر، به دبیرخانه هفته پژوهش کانون ارسال شده بود.

از مجموع آثار ارسال شده، دو اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر در بخش «مقاله»، سه اثر برگزیده در بخش «پایان‌نامه و رساله»، سه اثر برگزیده در بخش «گزارش اقدام‌پژوهی»، یک اثر برگزیده در بخش «تحلیل آثار اقدام‌پژوهی»، شش اثر برگزیده و هشت اثر شایسته تقدیر در بخش «پژوهش اعضا» و سه اثر برگزیده در بخش «جستارنویسی» معرفی شدند.

آیین نکوداشت برگزیدگان هفته پژوهش برگزار شد

پژوهش نیاز به استمرار دارد

حامد علامتی مدیرعامل کانون در این برنامه ضمن قدردانی از برگزارکنندگان چهاردهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون گفت: این برنامه نباید تنها مختص هفته پژوهش باشد بلکه نیاز به استمرار دارد.

وی با بیان اینکه باید فرزندان خود را با پشتوانه پژوهش بزرگ کنیم ادامه داد: دو نوع پژوهش وجود دارد؛ اول پژوهش برای کودک و نوجوان که کار ما و مسئولان است و دوم کاری که خود بچه‌ها انجام می‌دهند و نمونه‌اش کارهای شماست.

علامتی سپس با اشاره به حدیث حضرت علی (ع) که در کتاب پایه نهم آمده است و فرمودند «هیچ کاری به ارزش و اهمیت تحقیق و پژوهش نیست، بیان کرد: این حدیث در فضای خداشناسی مطرح شده است اما در فضای عمومی هم می‌توانیم برای اهمیت تحقیق و پژوهش به کار ببریم.

مدیرعامل کانون تصریح کرد: چه زمانی می‌خواهیم یک تحقیق را شروع کنیم؟ وقتی سوالی در ذهن ما ایجاد شد سمت تحقیق می‌رویم؛ یعنی اولین موردی که به ذهن ما می‌رسد و منجر به تحقیق می‌شود سوال است. سوال زمانی پیش می‌آید که فکر کنیم. بنابراین هروقت خوب فکر کردید به سوال‌هایی می‌رسید که باعث می‌شود تحقیق کنید. در این مسیر رسیدن به پاسخ، کنجکاوی هم وجود دارد.

وی افزود: از اتفاقات اطراف‌مان نباید به راحتی عبور کنیم، اینها  باعث می‌شود فکر کنیم. وقتی با دقت به مسائل نگاه کنیم پرسشگری ایجاد می‌شود و امروز هدف کانون پرورش فکری فراهم‌سازی این مسیر برای کودکان و نوجوانان است.

حامد علامتی در پایان خطاب به نوجوانان حاضر در برنامه گفت: پیشنهاد دارم برای اینکه سوال ایجاد شود دفتری داشته باشید تا هروقت در ذهنتان سوالی پیش آمد بنویسید. سپس درباره سوال، مطالعه و از اهل فن پرسش کنید. این تحقیق و پژوهش نوجوانانه می‌شود و با بزرگتر شدن شما این پژوهش تخصصی‌تر خواهد شد.

آیین نکوداشت برگزیدگان هفته پژوهش برگزار شد

سازمان پویا به پژوهش نیاز دارد

همچنین محمود مروج معاون فرهنگی کانون در ادامه این برنامه با تشکر از همکاران در بخش‌های ستادی و استانی که در هفته پژوهش فعالیت کردند گفت: پژوهش مهم است و هفته پژوهش فرصتی است تا تلنگری به خود بزنیم.

وی بیان کرد: پژوهش یک اثر تشریفاتی و درجه چندم نیست بلکه امری بسیار ضروری است که هر سازمان زنده و پویایی به آن نیاز دارد. درواقع پژوهش مسیر را روشن می‌کند و چشم بینای هر سازمان و جریان پژوهشی است.

مروج ادامه داد: هفته پژوهش فرصتی است تا یادآوری کنیم پژوهش برای هر سازمان زنده به‌ویژه سازمان فرهنگی ضروری و لازمه کار است. پژوهش الزاماتی دارد و بدون آن نمی‌شود آینده روشنی برای سازمان درنظر گرفت.

معاون فرهنگی کانون با اشاره به این‌که در سازمان‌ها لازم است ابتدا فرهنگ استفاده از پژوهش جا بیفتد افزود: باید به نتایج پژوهش پایبند باشیم و فرهنگ استفاده از نتایج پژوهش نهادینه شود. پژوهش ابزاری است که وضعیت مطلوب را نشان می‌دهد و شناخت وضعیت موجود به کمک آن اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه آینده‌پژوهی برای هر سازمانی مهم است و با کمک پژوهش این امر امکان پذیر می‌شود گفت: در کانون هم پژوهش در بخش‌های مختلف وجود دارد. کانون زبان، تولید فیلم، انتشار کتاب، خدمات فرهنگی و... همه اینها نیاز به پژوهش دارد.

محمود مروج در پایان گفت: در کانون پرورش فکری از گذشته توجه به پژوهش بوده است و خوشحال هستیم که پژوهش در مراکز فرهنگی هنری کانون جا افتاده است. از طرفی موضوع مهم دیگر گفت‌وگوها و جلسات کارشناسی است که رنگ و بوی پژوهش دارد و باید این جلسات را جدی بگیریم.

آیین نکوداشت برگزیدگان هفته پژوهش برگزار شد

کانون، پیشرو جریان ادبیات کودک است

در بخشی دیگر از این برنامه سیده نسرین سجادیان مدیرکل آموزش و پژوهش کانون با تبریک هفته پژوهش و تشکر از همکارانی که برای برگزاری این هفته تلاش کردند بیان کرد: کانون پرورش فکری در سابقه‌ای بیش از نیم قرن برای شکل‌دهی جریان‌های موثر در حوزه فرهنگ و ادبیات کودک پیشرو بوده است و برگزاری برنامه‌های پژوهشی و نتایج پژوهش‌های علمی بی‌تردید در تداوم و تعمیق این جریان بسیار اثربخش است.

وی ادامه داد: برهمین اساس موضوع محوری در برگزاری برنامه امسال، موضوع مسأله‌شناسی در حوزه کودک و نوجوان انتخاب شد.

سجادیان تصریح کرد: طبق راهبردهای معاونت محترم فرهنگی رویکرد ما در برگزاری برنامه با استفاده از ظرفیت‌های استانی و بهره‌مندی از دانش همکاران در استان‌های مختلف بود و یکی از مصادیق بارز آن برگزاری نشست‌های ترویجی است که از حدود یک سال پیش آغاز شد و هر دو هفته یکبار برگزار می‌شود و انشاالله ادامه خواهد داشت.

مدیرکل آموزش و پژوهش کانون گفت: امیدواریم با حمایت‌های مدیرعامل کانون این امکان فراهم شود تا از خروجی فعالیت‌های پژوهشی در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان کانون استفاده کافی برده شود و موثر باشد.

سجادیان خاطرنشان کرد: بعد از انتشار فراخوان در تابستان، تا مهرماه بیش از ۳۴۰ اثر در قالب مقاله‌نویسی، رساله و پایان نامه، جستارنویسی، اقدام‌پژوهشی و پژوهش اعضا به دست ما رسید که از این تعداد ۱۱۵ اثر مربوط به فعالیت نوجوانان بود و در قالب پژوهش اعضا ارسال شد.

در پایان این جلسه برنامه پرسش و پاسخ میان مربیان و نوجوانان حاضر در برنامه رقم خورد.

آیین پایانی چهاردهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بعدازظهر روز چهارشنبه ۲۳ آذر در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون واقع در خیابان حجاب برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند.

چهاردهمین ویژه‌ برنامه‌های هفته پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز ۱۹ تا ۲۳ آذر ۱۴۰۱ با شعار «مساله‌شناسی کودک و نوجوان، افق روشن آینده» برگزار شد.

اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف این ویژه‌برنامه در سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir اعلام شده است.

برگزیدگان چهاردهمین ویژه‌برنامه هفته پژوهش کانون

بیانیه هیات داوران بخش جستارنویسی

بیانیه هیات داوران بخش پژوهش کودک و نوجوان

بیانیه هیات داوران بخش رساله و پایان‌نامه

بیانیه هیات داوران بخش گزارش اقدام‌پژوهی و تحلیل محتواهای آثار اقدام‌پژوهی

بیانیه هیات داوران بخش مقاله‌نویسی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =