نشست «بررسی تاثیر آموزش تئاتر، بر یادگیری مهارت‌های زندگی در دوره کودکی و نوجوانی»

نشست تخصصی «بررسی تاثیر آموزش تئاتر، بر یادگیری مهارت‌های زندگی در دوره کودکی و نوجوانی» به صورت کشوری به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست تخصصی هم‌زمان با چهاردهمین ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش کانون، به صورت کشوری و با مشارکت کانون خوزستان، ویژه مسؤولان، مربیان مراکز فرهنگی هنری سراسر کشور، معلمان آموزش و پرورش و علاقه‌مندان حوزه پژوهش، در سالن آمفی‌تئاتر مرکز شماره یک اهواز برگزار شد.

در این نشست که به صورت حضوری و مجازی صورت گرفت، سیاوش طیب‌طاهر، دکترای پژوهش هنرهای نمایشی، مدرس، کارگردان و نمایشنامه‌نویس به عنوان مدرس در خصوص تاثیر آموزش تئاتر، بر یادگیری مهارت‌های زندگی در دوره کودکی و نوجوانی، صحبت کرد.

طیب‌طاهر در جمع حاضران این نشست با تاکید بر اینکه استفاده از آموزش‌های هنری، حلقه مفقوده آموزش کشور است گفت: ضرورت تئاتر برای کودکان نسل حاضر به عنوان یکی از حلقه‌های مهم فرهنگ و هنر در کشورهای توسعه یافته اثبات شده و از اهمیت بالایی برخوردار است.

او افزود: هدف تئاتر از زمان شکل‌گیری آن، روشنگری و آگاهی‌بخشی به مخاطبان خود بوده است؛ از این‌رو بخش عمده از این آگاهی دادن را باید برای کودکان و نوجوانان قائل باشیم و به آن توجه ویژه کنیم.

طیب‌طاهر با اشاره به پیشینه تئاتر کودک در ایران توضیح داد: تئاتر کودک در ایران پیشینه کاری بلندی ندارد و تنها در نمایش‌های ایرانی از طریق خیمه شب‌بازی که در آن عروسک حضور داشت بخشی از مخاطب آن کودک و نوجوان است.

نشست «بررسی تاثیر آموزش تئاتر، بر یادگیری مهارت‌های زندگی در دوره کودکی و نوجوانی»

مدرس نشست تخصصی «بررسی تاثیر آموزش تئاتر، بر یادگیری مهارت‌های زندگی در دوره کودکی و نوجوانی» اضافه کرد: با تاسیس کانون پرورش فکری بنیان تئاتر کودک و نوجوان در ابتدای دهه پنجاه گذاشته شد و آنچه که به عنوان تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد به همت هنرمندان کانون است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در تمامی تعاریف فرهنگ و هنر یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به کودک و نوجوان است و اگر این گروه سنی را کنار بگذاریم، بخش مهمی از جامعه را از دست داده‌ایم.

طیب‌طاهر اضافه کرد: سهم ما برای ارایه مباحث فرهنگی هنری در مدارس، هفته‌ای دو ساعت است و این با نیاز روز کودکان برای آموزش و تمرین مهارت‌های زندگی هم‌خوانی ندارد و در صورت کم‌توجهی به این مهم با چالش‌های اجتماعی مختلف روبه رو خواهیم شد.

این پژوهشگر اساس و ریشه تئاتر را کنش، حرکت و اجرا دانست و تاکید کرد: تئاتر در گونه‌های هیجانی، تصویری و آموزشی خود ابزار بسیار مهمی در آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان از طریق اجرای جشن‌های شاد، بازی‌ها، جشنواره‌ها، نقالی‌ها و... است. از این رو می‌بایست در آموزش و پرورش به تئاتر کودک و نوجوان به عنوان یک ابزار مهم تربیتی و آگاهی‌بخش توجه ویژه شود.

این نشست روز دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ هم‌زمان با چهاردهمین ویژه‌برنامه‌های هفته پژوهش کانون، به صورت حضوری و مجازی و با مشارکت کانون خوزستان برگزار شد.

نشست «بررسی تاثیر آموزش تئاتر، بر یادگیری مهارت‌های زندگی در دوره کودکی و نوجوانی»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =