بررسی کارآفرینی فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان

همزمان با هفته پژوهش و در سومین روز از نمایشگاهی که به مناسبت این هفته‌ برگزار شد کارگاه تخصصی کارآفرینی فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان با حضور همکاران کانون سراسر کشور به‌صورت حضوری و مجازی ارائه شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، یوسف محمدی‌فر عضو هیئت علمی دانشگاه رازی، مسعود حمیدی مدرس دانشگاه و معاون اداری مالی کانون استان کرمانشاه و مریم رحمانی مدرس دانشگاه و مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بلند اندیشه آواز، سه استاد مهمان این کارگاه تخصصی بودند که در زمینه کارآفرینی فرهنگی مطالبی را ارائه کردند.

بررسی کارآفرینی فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان

در ادامه‌ جلسه در بخش اول یوسف محمدی‌فر ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این کارگاه بیان کرد: کودکان و نوجوانان ما یاد نگرفته‌اند که کارآفرینی و کسب ثروت کم‌کم و پله پله به وجود می‌آید و فکر می‌کنند کسب ثروت باید آسانسوری باشد. خانواده و آموزش و پرورش و دیگر نهادهای آموزشی فعال در حوزه‌ کودک و نوجوان مقصران اصلی این تفکر در کودکان و نوجوانان هستند.

محمدی‌فر افزود: ما باید یاد بگیریم و تلاش کنیم که کودکان و نوجوانان خود را به سمت تلاش و سخت‌کوشی سوق دهیم چرا که مسأله‌ کار و کارآفرینی در کشور به‌ویژه در استان ما تنها با پول و دریافت وام و تسهیلات حل نمی‌شود و نیازمند تلاش و سخت‌کوشی هستیم و در این راستا باید به جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی توجه کرد. این امر در حوزه‌ کارآفرینی فرهنگی کودک و نوجوان اهمیت بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: آدم‌های حرفه‌ای در کارآفرینی آدم‌های متعهدی هستند و هر آدمی در حوزه کارآفرینی باید تلاش هوشمندانه، تداوم و تمرکز، تعلق و عشق، تعهد و دلبستگی، تخصص و تجربه و توکل و امید را در دستور کار خود قرار دهد تا به موفقیت برسد.

محمدی‌فر با اشاره به تقویت فرهنگ تلاش و کوشش در کودکان و نوجوانان ادامه داد: تلاش عامل موفقیت جوامع توسعه یافته است و تلاش هوشمندانه و با تداوم و تمرکز، بسیار مطلوب و اثرگذار خواهد بود.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر اهمیت کارآفرینی فرهنگی و تقویت آن اظهار داشت: در بحث اشتغال ۸۷ درصد اشتغال را بخش خصوصی و غیردولتی در اختیار دارد و تنها ۱۳ درصد از اشتغال بر عهده‌ دولت است پس باید در حوزه‌ کارآفرینی فرهنگی برون‌سپاری به بخش خصوصی در دستور کار قرار بگیرد و دولت نباید و نمی‌تواند در این حوزه ورود پیدا کند.

وی با اشاره به جنبه‌ کیفی تولیدات در این حوزه گفت: در حوزه‌ کارآفرینی فرهنگی وقتی تولیدات و خوراک‌های ما ضعیف باشد ناچار کودکان و نوجوانان سراغ نمونه‌های خارجی می‌روند و این در خیلی موارد باعث ایجاد چرخه‌های ناصحیح فرهنگی می‌شود.

محمدی‌فر در پایان صحبت‌های خود اضافه کرد: بزرگترین چالش در حوزه‌ کارآفرینی، نگاه سنتی به کارآفرینی است، ما باید بدانیم ابتدا بازار چه می‌خواهد و بعد سراغ تقاضای بازار برویم و دست به تولید بزنیم.

بررسی کارآفرینی فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان

سپس مسعود حمیدی تعریفی از کارآفرینی ارائه و بیان کرد: کارآفرینی به فرایند خلق ارزش جدید چه مادی و چه معنوی از طریق تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک‌های ناشی از آن اطلاق می‌شود.

حمیدی درخصوص چهار مبحث کارآفرینی اجتماعی، بنگاه‌های فرهنگی، سرمایه‌های فرهنگی و سازمان‌های کارآفرین فرهنگی صحبت کرد و گفت: مصداق سرمایه‌های فرهنگی، فعالیت‌های کانون مثل قصه و قصه‌گویی است که شامل آیین‌ها و سنن هم هست و این به‌عنوان سرمایه‌ عظیم فرهنگی در کانون تلقی می‌شود.

وی اظهار کرد: از مصداق‌های کارآفرینی فرهنگی می‌توان به هفته‌های دوستی کانون در کشورهای دیگر اشاره کرد و هدف غایی از این کارآفرینی فرهنگی تولید و خلق ارزش‌های فرهنگی است.

سومین سخنران این پنل مریم رحمانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بلند اندیشه آواز بود. رحمانی گفت: نیاز جامعه‌ امروز هویت است و این در صنایع امروز ما کم‌رنگ و درصد بیشتر ناهنجاری‌های ما نتیجه غیرخودی بودن است.

وی بیان کرد: با هزاران سال پیشینه‌ فرهنگی و ادبی قدیمی‌ترین کالایی که در اختیار داریم فرهنگ و هنر ماست. اگر ادبیات کشور خود را بررسی کنیم اسطوره‌های موجود در ادبیات و فرهنگ ما در انیمیشن‌های کشورهای دیگر در حال تولید است و این باعث تولید فرهنگ و ثروت در آن کشورهاست، این در حالی است که خود ما از آن بی‌بهره‌ایم. ما پیشینه‌ ارزشمندی داریم که تنها در کتاب‌های درسی استفاده شده و در حوزه‌ اجرایی آن‌ چندان وارد نشده‌ایم.

رحمانی تصریح کرد: کشورهایی در حوزه‌ صنایع فرهنگی موفق هستند که روی فرهنگ و آداب و رسوم خودشان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مثلا شاهنامه به عنوان خرد جمعی مردم ایران که در آن آرمان‌ها و باورهای مردم جمع شده است، می‌تواند منبع تولید آثار ارزشمند هنری متفاوتی باشد.

بررسی کارآفرینی فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان

در ابتدای این نشست محمد خیاط‌زنجانی، مدیرکل کانون استان ضمن خیرمقدم به اساتید مهمان گفت: نمایشگاه هفته‌ پژوهش در کانون استان کرمانشاه از ۲۲ تا ۲۴ آذر در ساختمان آموزش و پژوهش مرکز شماره ۱۴ کانون برگزار شد که در این نمایشگاه علاوه بر عرضه‌ اقدام‌پژوهی‌ها، مقالات علمی‌پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های همکاران کانون استان، برنامه‌های ویژه‌ای در حاشیه نمایشگاه تدارک دیدیم و یکی از برنامه‌ها برگزاری پنل تخصصی با موضوع کارآفرینی فرهنگی است.

وی تأکید کرد: کارآفرینی نیاز امروز جامعه است و فرهنگ موثرترین حوزه اقدام در جوامع محسوب می‌شود. کودک و نوجوان اصلی‌ترین مخاطب فعالیت‌های فرهنگی هستند، بنابراین موضوع این پنل تخصصی می‌تواند فتح بابی جهت تعالی اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی باشد.

نمایشگاه هفته‌ پژوهش کانون پرورش فکری استان کرمانشاه ۲۲ تا ۲۴ آذر در مرکز شماره ۱۴ کانون کرمانشاه و پنل تخصصی کارآفرینی فرهنگی در سومین روز از این نمایشگاه در سالن کنفرانس ساختمان آموزش و پژوهش کانون استان در سطح ملی برگزار شد.

بررسی کارآفرینی فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =