آموزش بازی‌های فکری و رومیزی به مربیان و کارشناسان سازمان زندان‌های کشور

مربیان و کارشناسان تربیت بدنی سازمان زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت سراسر کشور در دوره تخصصی مربی‌گری بازی‌های فکری و رومیزی شرکت کردند تا از این پس سطح دسترسی زندانیان به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان به خدمات فرهنگی و بازی‌های فکری آموزشی افزایش یابد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، دفتر فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور با همراهی دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی موضوع ایجاد و توسعه بازی‌های فکری ویژه زندان‌ها و ندامتگاه‌ها را از ابتدای سال جاری در دستور کار خود قرار داده بود تا در کنار سایر فعالیت‌های ورزشی بتواند علاوه بر پر ‌کردن اوقات فراغت زندانیان به تقویت توانایی‌های شناختی کلیدی و تصمیم‌گیری و حل مسئله، افزایش و بهبود تاب‌آوری، تقویت مهارت‌های خودکنترلی و... از طریق این بازی‌ها کمک کند.

همچنین گسترش این بازی‌ها در زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت می‌تواند به تقویت قوای ذهنی کارکنان و سربازان وظیفه و ایجاد روحیه خلاق و توانمند در بین این افراد کمک کند.

در همین زمینه و در هجدهمین نشست تخصصی سالانه مسئولان و کارشناسان زندان‌های کشور برای اولین بار دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی با حمایت انجمن بازی‌های فکری فدراسیون ورزش‌های همگانی دوره تخصصی مربیگری بازی‌های فکری را برگزار کرد.

در این نشست سه روزه که در روزهای ۱۸ تا ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ برگزار شد مربیان و کارشناسان تربیت بدنی سازمان زندان‌ها و کانون‌های اصلاح و تربیت سراسر کشور با بازی‌های رومیزی و فکری مورد تأیید شورای نظارت بر اسباب‌بازی آشنا شدند. همچنین شرکت‌کنندگان در این نشست، اصول و مبانی آموزش بازی‌های رومیزی و روش‌های ارائه و توضیح بازی به مخاطب را فراگرفتند.

آموزش بازی‌های فکری و رومیزی به مربیان و کارشناسان سازمان زندان‌های کشور

در ابتدای این دوره آیدین مهدیزاده‌تهرانی رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی درباره لزوم استفاده از بازی‌های فکری در زندان‌ها گفت: به نظر می‌رسد این کار می‌تواند ضمن دنبال‌کردن هدف اصلی که همانا غنی‌کردن اوقات فراغت زندانیان است اهداف دیگری را نیز در پی داشته باشد از جمله این اهداف می‌توان به تقویت مهارت‌های تصمیم‌گیری، مهارت‌های ارتباطی، خلاقیت و رشد ذهنی زندانیان اشاره کرد.

او تاکید کرد: دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در این زمینه از هیچ کوششی برای ارتقای سطح کیفی زندگی مددجویان کانون‌های اصلاح و تربیت و فرهنگ‌سازی استفاده از بازی‌های فکری در بین این عزیزان فروگذار نخواهد کرد.

حمیدرضا عزیزیان مدیرکل دفتر امور فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌های کشور نیز گفت: در برنامه راهبردی سال آینده سازمان در حوزه فرهنگی که بر مبنای سند تحول قضایی تدوین شده است، به دنبال ایجاد تغییراتی در شیوه‌ها با حمایت نهادهای بیرونی و شرکاء کاری حرفه‌ای خود هستیم. مثل کاری که با شورای نظارت بر اسباب‌بازی یا کمیته ملی المپیک و فدراسیون ورزش‌های‌ همگانی انجام دادیم.

وی افزود: در این زمینه استفاده زندانیان از بازی‌های فکری یکی از برنامه‌های پیش روی ما خواهد بود و امیدواریم که این برنامه فرهنگی به خوبی در زندان‌ها اجرا شده و اهداف ما را برای بالابردن کیفیت زندگی زندانیان و افزایش سطح دسترسی زندانیان به خدمات فرهنگی (بازی فکری) است تامین کند. این بازی‌های فکری که با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی انتخاب شده است، باید داخل خوابگاه‌های زندان برود. ما باید با فرهنگ و کالای فرهنگی در زندان‌ها امید ایجاد کنیم. آنچه راهبردهای ما را تقویت خواهد کرد، خلاقیت همکاران اجرایی ما در زندان‌ها است.

آموزش بازی‌های فکری و رومیزی به مربیان و کارشناسان سازمان زندان‌های کشور

مهین فرهادی‌زاد، نایب رییس کمیته ملی المپیک هم بر اهمیت کار مسئولان و کارشناسان فرهنگی و ورزشی تاکید کرد و گفت: از تمامی ظرفیت خود برای توسعه ورزش همگانی و مسئولیت اجتماعی برای برنامه‌های ورزشی در زندان‌ها استفاده خواهیم کرد و این همکاری را فرصت مغتنمی می‌دانیم.

حمید کریمی سرپرست نائب رئیسی فدراسیون ورزش‌های همگانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل ورزش‌های همگانی به یک فرهنگ، گفت: همۀ ما باید در راستای آن تلاش کنیم و فرهنگ پهلوانی باید در تمامی ورزش‌های ما جاری باشد و این فرهنگ می‌باید در زندان‌ها هم مورد تأکید باشد.

وی از این که سازمان زندان‌ها براساس سند راهبردی مدون خود به برنامه‌ریزی در حوزه‌های فرهنگی در سال آینده توجه ویژه‌ای نشان داده است اظهار خوشحالی کرد و یادآور شد: این امر می‌تواند در توسعه ورزش در زندان‌ها بسیار راهگشا باشد و ما هم می‌توانیم از بین ۱۸۰ رشته ورزش‌های همگانی تقریباً ۴۰ ورزش را در زندان­ها انجام دهیم.

آموزش بازی‌های فکری و رومیزی به مربیان و کارشناسان سازمان زندان‌های کشور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =