کد خبر: 323267
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
بازدید 256
شاعران نوجوان کانون سرچشمه در پاتوق گرد آمدند

نشست انجمن ادبی شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرچشمه با حضور فرزانه ایران‌نژاد برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، انجمن ادبی «پاتوقِ» شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرچشمه، نشست این فصل خود را با حضور فرزانه ایران‌نژاد نویسنده، شاعر و مربی‌مسئول فرهنگی کانون سیرجان ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ برگزار کرد.

بنابر این خبر، ایران‌نژاد در ابتدا نکاتی از زندگی نیما یوشیج پدر شعر نو ایران بیان کرد و تفاوت شعر سپید و نو را برای اعضای انجمن پاتوق تشریح کرد.

وی افزود: شعر کلاسیک بر پایه وزن، قافیه، احساس، تخیل و قالب استوار است و نیما در شعر نو قالب را از شعر جدا کرد ولی قافیه هر چند با فاصله همچنان باقی است. در ادامه با خواندن شعرهایی از خود و سعید بیابانکی تفاوت شعر نو و سپید را روشن‌تر بیان کرد.

ایران ‌نژاد یادآور شد: بعد از نیما، احمد شاملو با حذف قافیه، شعر سپید را خلق کرد. سپس اعضای انجمن ادبی پاتوق به ترتیب اشعارشان را خواندند و مورد نقد و بررسی قرار گرفتند.

کارشناس مهمان انجمن ادبی پاتوق در پاسخ به این سوال که تفاوت شاعر با سایر افراد چیست؟ گفت:  شاعر جسارت این را دارد که حرف‌هایش را بزند و همین باعث تفاوت او با دیگران است. همچنین تفاوت اصلی را در نوع نگاه شاعر به پدیده‌های اطراف دانست.

بر همین اساس، ایران‌نژاد با اشاره به این‌که همه شاعران عاشق هستند به تشریح مفهوم عشق در شعر و سیر تکامل عشق در شعر پرداخت و بیان داشت:  در شعر معمولا شاعران برای شخصیت معشوق اسم خاص می‌گذارند. مثل لیلی و مجنون نظامی، اما بهتر است نگاه‌مان را به این نام‌ها هم تازه کنیم.

مربی فرهنگی کانون سیرجان با ذکر این نکته که برای شاعر خوب بودن فقط شعر سرودن کافی نیست و باید شعر خوب هم خواند به معرفی شاعران کودک و نوجوان پرداخت و بخشی از زندگینامه افسانه شعبان‌نژاد و کلر ژوبرت را تعریف کرد. همچنین آثار غلامرضا بکتاش، مصطفی رحماندست و فرهاد حسن‌زاده و نیز احمد اکبرپور را به عنوان نمونه‌های شعر و داستان خوب و خواندنی معرفی کرد.

انجمن ادبی پاتوق کانون سرچشمه از سال ۱۳۹۸ با مسئولیت زهره علیایی مربی آفرینش‌های ادبی کانون استان راه‌اندازی شده است و در این نشست در کنار اعضای انجمن، ۲۴ دانش‌آموز دختر پایه نهم مدرسه فضیلت سرچشمه  هم حضور داشتند و ار مباحث این نشست تخصصی ادبی استفاده کردند.

شاعران نوجوان کانون سرچشمه در پاتوق گرد آمدند

شاعران نوجوان کانون سرچشمه در پاتوق گرد آمدند

شاعران نوجوان کانون سرچشمه در پاتوق گرد آمدند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =