کانون چتری برای همه بچه‌ها است/ استقبال معاون آموزش و پرورش از ایده کانون مدرسه

معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش معتقد است کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت آموزش و پرورش باید وارد نوعی هم‌افزایی با یکدیگر شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، قاسم احمدی‌لاشکی، معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش روز سه‌شنبه‌ ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ضمن بازدید از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تصریح کرد: کانون با نگاه همه جانبه‌ای که دارد تکمیل‌کننده کار آموزش و پرورش است، در واقع کانون مکمل آموزش و تربیتی است که آموزش و پرورش پیش می‌برد.

وی افزود: خوشبختانه کانون پرورش فکری هم از ظرفیت‌های آموزش و پرورش خوب استفاده کرده اما می‌توان باز هم آن را بهبود داد. از زمانی که آقای علامتی روی کار آمدند با ارتباطات خوبی که درون کانون و بیرون آن دارند این امید به وجود آمده که از این ظرفیت‌ها استفاده شود، امروز حدود ۱۶میلیون و ۲۰۰هزار دانش‌آموز و حدود ۸میلیون کودک در مهدکودک‌ها داریم که روی هم ۲۴ میلیون کودک زیرنظر آموزش و پرورش هستند، این ظرفیت قطعا برای کانون پرورش فکری می‌تواند کمک بسیار بزرگی باشد.

معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز وقتی در حوزه‌های شهرستانی و استانی برای بازدید می‌رویم کتابخانه‌های سیار و همچنین مراکز کانون قابل توجه است. این اقدام‌ها می‌توانند بچه‌ها را به سمت و سوی درست هدایت کرده و آن‌ها را جذب کنند و البته غالباً هم موفق بوده‌اند.

کانون چتری برای همه بچه‌ها است/ استقبال معاون آموزش و پرورش از ایده کانون مدرسه

وی خاطرنشان کرد: ما در بخش نیروی انسانی هم باید تلاش کنیم بهترین‌ها، داناترین‌ها و به روزترین‌ها جذب بشوند. ابوعلی‌سینا می‌گوید اگر کسی می‌خواهد یک معلم خوب شود، چند شاخص را باید در خود به‌وجود آورد، یکی از این شاخص‌ها این است که خردمند باشد، یکی دیگر از شاخص‌ها این است که باید انسان باوقار و سنگینی باشد و همچنین با مسائل تربیت کودک آشنا باشد. می‌گویند «چون که با کودک سر و کارت فتاد هم‌زبان کودکی باید گشاد» وقتی به کودک رسیدی، کودکی کن اما نگذار تصمیم نهایی‌ات را کودکانه بگیری. در زمان تصمیم‌گیری باید از بالا نگاه کنی و رویه را تعیین کنی.

احمدی‌لاشکی با بیان اینکه در مجموع تا به امروز کار کانون خیلی خوب بوده، گفت: در نمایشگاه غرفه‌ای بود که بچه‌های دهه هشتادی را دور هم جمع کرده بودند و آن‌ها به عبارتی کل‌کل می‌کردند و مباحث خیلی خوب اجتماعی، فرهنگی و سیاسی را دو به دو با هم بحث می‌کردند، این کار، کار قشنگی است. از نظر من این برنامه‌ها باید زیاد شود چرا که بچه‌ی امروز بچه‌ی دیروز نیست. نمی‌توان با اطلاعات دیروز، فرزند امروز را برای فردا تربیت کرد. بنابراین عنوان‌های کتاب‌های کانون هم باید برای نسل جدید و هم برای آموزش به نسل فردا باشد. امیدواریم این بررسی‌ها در بخش‌های تحقیق و توسعه انجام شود و نیاز افراد را برای چند نسل بعد را هم پیش‌بینی کنیم و مطالعات و پژوهش‌هایمان هم در این راستا باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح کانون‌مدرسه گفت: هر طرح جدیدی نیاز به بررسی دقیق‌تر دارد. مسائلی مانند کانون‌مدرسه، مسجدمدرسه یا محله‌مدرسه ایده‌های جدیدی هستند که مطرح می‌شوند. کانون هم جدای از ما نیست. کانون هم درون مجموعه‌ وزارت آموزش‌وپرورش است؛ کانون ظرفیت زیادی دارد که در مدارس از آن استفاده شود، علاوه بر اینکه می‌تواند امکانات خود را به مدرسه ببرد، می‌تواند از آموزش و پرورش اطلاعات دریافت کند. کانون پرورش فکری چتری است که باید بر سر همه‌ی بچه‌ها باشد. من فکر می‌کنم می‌تواند بسیار فراگیر کار کند، ضمن اینکه باید جزییات طرح را هم مدنظر داشته باشیم. ممکن است این طرح ایرادهایی در جزییات داشته باشد که نیاز به اصلاح داشته باشد اما اصل طرح حتما گره‌گشا است. افتخار من این است که کانونی‌ هستم و از کلاس پنجم ابتدایی در شهرستان نوشهر با کانون جلو رفتم، بنابراین اعتقاد دارم کانون بسیار مفید است.

وی در پایان اضافه کرد: مسابقه‌ی کتاب‌خوانی چه در وزارت آموزش و پرورش و چه در کانون پرورش فکری بسیار اثرگذار است. بی‌اغراق و بدون شک افرادی که امروز به این غرفه آمدند اثرات آن را بعداً خواهند دید. دکتر منوچهر ستوده کتاب شش جلدی «از آستارا تا استرا» را با بازدید و کار میدانی در مناطق نوشت. این جمله‌ی دکتر ستوده است که «هرگاه قلم و قدم، توامان شود آنگاه اثرش را ببینید» یعنی باید دید تا نوشت. کسی که امروز اینجا آمده و رمان‌های کانون را دیده اگر قرار باشد روزی رمانی بنویسند حتما برایش اثرگذار خواهد بود.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه‌ترین کتاب‌هایش را در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۱۰ درصد تخفیف برای عموم و ۱۵ درصد برای فرهنگیان عرضه می‌کند.

درعین حال کانون علاوه بر عرضه آثارش در نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری، هم‌زمان کتاب‌هایش را در بخش مجازی و از طریق سایت ketab.ir  نیز در معرض فروش گذاشته است.

غرفه‌های کانون در سالن جنوبی ناشران کودک و نوجوان غرفه ۱۸۱، سالن ناشران عمومی واقع در راهروی ۱۴، غرفه ۷ و بخش جنبی کودک و نوجوان مصلی تهران میزبان مخاطبان خواهد بود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =