شعرهای قیصر امین‌پور مثل خودش بود، ‌زیبا و صادق

ناصر فیض شاعر طنزپرداز کشورمان در حاشیه آیین رونمایی کتاب تازه منتشرشده زنده‌یاد قیصر امین‌پور با عنوان «جدایی» گفت: شعرهای قیصر مثل خودش زیبا و صادق بود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، ناصر فیض از شاعران خوش قریحه طنزپرداز به مناسبت رونمایی از کتاب «جدایی» اثری منتشر نشده از زنده‌یاد قیصر امین‌پور، تولید انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان این مطلب افزود: قیصر امین‌پور یکی از بهترین نمونه‌های شاعران بعد از انقلاب هم در حوزه‌ی شعر کودک و نوجوان و هم به عنوان شاعر عامه‌ مردم است.

این شاعر اضافه کرد: بسیاری از شاعران شیوه و رویه خاص و محدودی دارند، برای مثال یکی فقط شعر آیینی می‌گوید، یکی فقط شعر طنز می‌گوید، یکی فقط یک قالب خاص را انتخاب می‌کند یا نگاه علمایی به شعر دارد. قیصر به دلیل اینکه معلم بود و بعدها استاد دانشگاه شد برخلاف همه‌ی این‌ها اولاً با دنیای جوان و کودک آشنا بود و دوماً خیلی مهم است آدم چهره‌ی خوبی داشته باشد، قیصر چهره‌ی خوبی داشت. البته من نمی‌خواهم انسان‌ها را با چهره معرفی کنم ولی طبیعی است که بین دو انسان شریف، شخصی که چهره‌ی بهتری دارد یک امتیاز جدا هم دارد. علاوه بر شریف‌بودن یک جاذبه‌ای هم دارد. در حدیث پیامبر اکرم(ص) هم در این باره توصیه داریم. قیصر امین‌پور علاوه بر خلق‌وخوی زیبایی که داشت، چهره‌اش هم واقعا خوشایند بود و مخاطب را جذب می‌کرد. قیصر از همه‌ی این‌ نعمت‌هایی که داشت در ایجاد علاقه در قشر جوان استفاده کرد و شعرهایش هم مثل خودش شد، آدمی بود که ریاکاری نداشت، اگر می‌خواست موهایش بلند باشد، موهایش را بلند می‌کرد... می‌خواهم بگویم این موضوع که با صداقت زندگی می‌کرد شعرهایش را هم مثل خودش صادقانه کرد و در خود تکلف ندارند. شعر ساختن نیست، گرچه همیشه بخشی از شعر ساختن است اما قیصر کاری کرده بود که حتی در آن شعرهایی که به نظر می‌آید از عناصر شعری بیشتر استفاده کرده تا فن شعر را نشان بدهد، باز هم یک صداقتی در کارش است که گویی کلمات را به ظریف‌ترین شکل کنار هم گذاشته به همین دلیل شعرهایش مثل حرف زدن شده بود.

شعرهای قیصر امین‌پور مثل خودش بود، ‌زیبا و صادق

فیض در ادامه یادآور شد: قیصر در شعرهایش حتی گاهی اعتراض دارد، برای مثال در شعر «روز ناگزیر» که در رابطه با ظهور و یا رستاخیز است هم از طنز و شوخی استفاده می‌کند، برای مثال می‌گوید «روزی که نوشته باشند ورود گردن کج ممنوع» طنز را به ظریف‌ترین حالت استفاده کرده است.

این شاعر خاطرنشان کرد: شعر قیصر به دلیل اینکه از تمام ظرفیت‌هایش استفاده می‌کرد خیلی مخاطب پیدا کرد، یعنی اگر برای کودک شعر سروده واقعا دنیای کودک را شناخته، اگر آمده یک رده بالاتر برای نوجوان سروده، آن‌ها را شناخته، چون فرزند خودش دختر است و دخترها مهربان هستند و به پدر گرایش دارند این رده‌ی سنی را خوب می‌شناخته.

وی همچنین اضافه کرد: می‌توان گفت قیصر یک شاعر همه‌ فن‌حریف است، اگر شعر بگوید موفق است اگر متن بنویسد موفق است، در ادبیات کودک، بزرگسال، ترانه، سرود و... در همه موفق است. همه‌ی این‌ها را بلد بود.

از طرف دیگر روی بازی برای پذیرش آدم‌ها داشت. هر شخصی جرات می‌کرد پیش قیصر شعرخوانی کند. یعنی حتی اگر کسی با کمترین استعداد پیش قیصر می‌آمد از او استقبال می‌کرد و می‌گشت و تنها نکته‌ی مثبت او را پیدا می‌کرد و مورد تحسین قرار می‌داد و این‌ها علاوه بر زبان ساده‌گوی او باعث شد قیصر مخاطب زیادی داشته باشد.

فیض تصریح کرد: زبان ساده‌ی قیصر مثل سعدی قابل فهم و شیرین است، سعدی می‌گوید «مرا خود با تو چیزی در میان است، وگرنه روی زیبا در جهان هست» قیصر دقیقا مثل این شعر را می‌سرود، سهل‌ ممتنع، شیرین، قابل فهم. دریغ از اینکه هنوز می‌توانست شعر بگوید، راه برود و به مردم بیاموزد، بنشیند و بیاموزد ولی افسوس که مهلت نداشت‌.

این شاعر در پاسخ به این سوال که کودکان و نوجوانان هم در زمان حیات قیصر امین‌پور و هم امروز علی‌رغم تغییرهای فکری‌ای که به وجود آمده با شعرهایشان ارتباط خوبی دارند، به نظر شما علت این موضوع چیست؟ گفت: اتفاق خوبی که پس از مرگ قیصر امین‌پور افتاد این است که نگذاشتند فراموش بشود. بخشی از این موضوع برمی‌گردد به وسواس و دقت و مرام ناشران کارهایش و یک بخشی هم به خاطر قوت آثارش است ، کار خوب دیده می‌شود.مسئله‌ی دیگر اینکه بعضی از کارهای قیصر موسیقی شد و تاثیر آهنگ‌ها در زنده‌ نگه داشتن یاد قیصر بی‌تاثیر نبود. همچنین کانون پرورش فکری به آثارش توجه کرد و جلوی فراموشی آن‌ها را گرفت.

شعرهای قیصر امین‌پور مثل خودش بود، ‌زیبا و صادق

به گفته فیض؛ قیصر بعدها به عنوان یکی از شاعران مطرح انقلاب یاد شد؛ به نسبت بقیه در آن زمان متعادل‌تر بود، مدرن‌تر بود، همه‌ی طرز فکرها را می‌شنید، معتقد بود ولی به قولی متعصب و رادیکال نبود.کنار مردم بود و همین موضوع محبوب‌اش کرد.

وی همچنین افزود: قیصر روان می‌نوشت، به همین دلیل هرکسی می‌تواند با شعرش ارتباط برقرار کند؛ برای مثال یک راننده‌تاکسی که بر حسب علاقه این شغل را دارد و از ملزومات این شغل سواد ادبی و سر و کار داشتن با شعر نیست، اما می‌بینید وقتی قصد شعر خواندن داشته باشند یا می‌روند سراغ حافظ و سعدی و یا در شاعران معاصر شاعرانی مثل قیصر را انتخاب می‌کنند. چرا که شعرش روان و راحت است و یا حتی در بعضی موارد قابلیت ضرب‌المثل شدن دارد.

فیض در پایان گفت: درگذشت زودهنگام قیصر هم روی عواطف جامعه تاثیر گذاشت. من و قیصر همسن هستیم، هر دو متولد سال ۱۳۳۸ بودیم و این مرگ زود هنگام باعث ماندگاری بیشتر قیصر شد، انگار مردم فوتش را باور نکردند و کتاب‌هایش را به عنوان یادگاران قیصر عزیز دانستند. همه این دلایل موجب جاودانگی قیصر شدند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه‌ترین کتاب‌هایش را در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۱۰ درصد تخفیف برای عموم و ۱۵ درصد برای فرهنگیان عرضه می‌کند.

درعین حال کانون علاوه بر عرضه آثارش در نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری، هم‌زمان کتاب‌هایش را در بخش مجازی و از طریق سایت ketab.ir  نیز در معرض فروش گذاشته است.

غرفه‌های کانون در سالن جنوبی ناشران کودک و نوجوان غرفه ۱۸۱، سالن ناشران عمومی واقع در راهروی ۱۴، غرفه ۷ و بخش جنبی کودک و نوجوان مصلی تهران میزبان مخاطبان خواهد بود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =