کتابخانه‌های سیار میانبری برای توسعه کتابخوانی است/ حمایت همه جانبه کانون در نمایشگاه کتاب

معاون توسعه و مدیریت منابع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به تشریح برنامه‌های کانون برای توسعه کتابخانه‌های سیار و ثابت پرداخته و توضیحاتی در مورد حضور کانون در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هادی یوسف‌زاده گفت: توسعه کانون پرورش فکری چندین سال است که به خاطر کمبود منابع به‌ویژه کمبود اعتبارات در حوزه‌ی عمرانی با چالش مواجه بوده چراکه احداث مرکز و توسعه، یک موضوع زیربنایی است و باید از محل تملک دارایی و اعتبارات عمرانی هر شهرستان در کشور انجام شود. در این چند سال اخیر به علت اینکه اعتبارات کاهش پیدا کرده بود و دولت نتوانست اعتباراتی در این زمینه به کانون اختصاص دهد، این پروژه‌ها متوقف شده‌ بود اما با رویکرد جدیدی که داشتیم سعی بر این است که بر این مشکل غلبه کنیم. 
وی ادامه داد: قصد داریم  از طریق کتابخانه‌های سیار که زودبازده و کم‌هزینه هستند برای توسعه کانون اقدام کنیم، در مدیریت‌های قبلی هم این اتفاق افتاده و ما تقریبا صد کتابخانه‌ی سیار در این چند سال اضافه کرده‌ایم. اما در مورد کتابخانه‌های ثابت که مورد توجه بسیاری از خانواده‌ها در شهرهای مختلف هم هست، مسئله کمی پیچیده است. در واقع   والدین باید ابتدا از طریق فرمانداری‌های شهرستان‌های خود اقدام کنند و از آن‌ها بخواهند زمینی در اختیار کانون قرار داده شود، زمینی که قابل دسترس برای کودکان و نوجوانان باشد و بعد هم ما باید  از محل اعتبارات استان پیگیری کنیم که البته این کار زمان‌بر خواهد بود با این حال امسال در این  حوزه هم توسعه خواهیم داشت اما برای این کار باید نیرو و تجهیزات اضافه کنیم که همه‌ این‌ها مستلزم این است که اعتبارات بگیریم، بنابراین احتمالا حجم توسعه کتابخانه‌های ثابت کم خواهد بود اما کتابخانه‌های سیار را به میزان قابل توجهی توسعه می‌دهیم.

کتابخانه‌های سیار میانبری برای توسعه کتابخوانی است
 یوسف‌زاده بر مزایای راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار تاکید کرد و گفت:«‌این کتابخانه‌ها هم شهری است، هم روستایی. خوشبختانه تنها با یک همکار که مربی و راننده باشد و یک خودروی استاندارد یعنی  با کمترین نیرو و سرمایه، می‌توانیم در اولین فرصت کتابخانه‌های سیار را راه‌اندازی کنیم.»
او اضافه کرد:‌ در تعداد کودکان و نوجوانان مخاطب محدودیتی نداریم؛  کتابخانه‌های سیار به این شکل هستند که هر روز به یک نقطه از شهر می‌روند و یا در ساعات مختلف روز که از پیش تعیین شده در مکان‌های مشخصی مستقر می‌شوند و بچه‌ها می‌توانند از این کتابخانه‌های سیار کتاب به امانت بگیرند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۴ کتاب‌خانه سیار خود را از استان‌های همدان، زنجان و البرز به تهران فراخوانده و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مستقر کرده است. مربیان کانون در کنار این کتاب‌خانه‌ها نمونه‌ای از فعالیت‌های مراکز سیار کانون را برای کودکان و نوجوانان به نمایش می‌گذارند.

وی همچنین از افزایش کیفیت چاپ کتاب‌های جدید کانون خبر داد و در عین حال یادآور شد: کانون پرورش فکری علی‌رغم افزایش هزینه‌های تولید و به جهت رعایت حال خریداران، افزایش چندانی در قیمت‌ کتاب‌هایش ایجاد نکرده است.

یوسف‌زاده با اشاره به بازدید خود و مدیران معاونت توسعه و مدیرت منابع کانون از غرفه‌های کانون در نمایشگاه کتاب تهران توضیح داد: این معاونت، از حضور مناسب و شایسته کانون در این رویداد فرهنگی به صورت همه‌جانبه حمایت کرده است.
معاون توسعه و مدیریت منابع کانون برخی از فعالیت‌های کانون در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب را تشریح کرد و افزود:‌ اداره‌ی کل پژوهش کانون در این دوره نمایشگاه نیازسنجی و به نوعی آسیب‌شناسی داشتند و مطالبی که خانواده‌ها از کانون انتظار دارند را در فرم‌های نظرخواهی جمع‌آوری کرده‌اند. این نظرات با اعضای شورای معاونان مطرح می‌شود و در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. ما در کانون یک غرفه دیگر به نام برنامه‌های جانبی داریم همچنین تماشاخانه های سیار که در محوطه مستقر شده‌اند فعالیت‌های کانون را در قالب پخش نماهنگ، اجرای نمایش و پخش فیلم به خانواده‌ها نشان می‌دهند که در نوع خود در این سطح، کار جدیدی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =