تقویت جایگاه کتاب، بازتاب‌های منفی فضای مجازی را کاهش می‌دهد

تقویت جایگاه کتاب می‌تواند تعادل رضایت‌بخشی در ذهن و دنیای کودک و نوجوان ایجاد کند و از بازتاب‌های منفی و گاه غیرقابل کنترل فضای مجازی بر ذهن آنان بکاهد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمد گودرزی دهریزی شاعر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان در آیین امضاء آثارش که در غرفه انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد، افزود: اگر بتوانیم  جایگاه کتاب را به عنوان خوراک فرهنگی مناسب برای کودکان و نوجوانان تثبیت کنیم می‌توانیم از سیطره فضای مجازی بر ذهن کودکان و نوجوانان کم کنیم، هرچند به هرحال فضای مجازی امروزه تامین‌کننده بخشی از دانش و سواد هر کودکی است.

وی که چنین عنوان از آثارش طی سال‌های مختلف در کانون منتشر شده است، علت این انتخاب را جایگاه غیر قابل انکار کانون در حوزه نشر کتاب عنوان کرد و گفت:  کانون یک «نشان» فرهنگی مورد اعتماد خانواده‌هاست که در عین‌حال مورد وثوق مراکز فرهنگی نیز هست. با چنین ویژگی‌هایی طبیعی است که هر نویسنده حوزه کودک و نوجوان مهم‌ترین گزینه‌اش برای انتشار آثارش، چاپ آن‌ها در کانون پرورش فکری باشد.

گودرزی دهریزی ویژگی دیگر آثار کانون را شمارگان بالای آن نسبت به کتاب‌های بخش خصوصی بیان کرد و افزود: از طرف دیگر در بخش خصوصی تیراژ کتاب به‌شدت پایین آمده است در حالی‌که  کانون همچنان هر کتابش را در سه مرحله چاپ و منتشر می‌کند.

این نویسنده پژوهشگر در این آیین چندین عنوان از کتاب‌هایش را امضا کرد که برخی از آن‌ها جدید و برخی نیز آثاری بود که سال‌ها قبل از سوی کانون منتشر و اکنون بازنشر شده است.

داستان گل حسرتی، آوازی برای وطن، امضا جوجه تیغی و ... از جمله این آثار بود و مجموعه شعر «پرنده‌ای که پر نزد» مناسب برای نوجوانان بالای ۱۲ سال با شعرهایی دارای موضوع‌های متنوع و درقالب‌های مختلف مثل چهارپاره و نیمایی که نزدیک به یک ماه پیش منتشر شده است.

او در ادامه تصریح کرد که بخش زیادی از کتاب‌هایی که در بازار ارایه می شود، مناسب بچه‌ها نیستند، و مواجهه کودکان با این نوع از کتاب‌ها کم کم انگیزه‌ آن‌ها را برای کتاب‌خواندن از بین می‌برد.

گودرزی در مقابل گفت: بخشی از آثار حوزه کودک در سراسر جهان به «کتاب‌های ضروری» معروفند و روبروشدن کودکان و نوجوانان با این نوع کتاب‌ها، به تدریج انگیزه و ذوق‌شان را برای کتاب خواندن بیشتر و بیشترمی‌کند. حال باید دید ما چه‌قدر توانسته‌ایم این «کتاب‌های ضروری» را تولید و تبلیغ کنیم و در دسترس کودکان و نوجوانان قرار دهیم؟ این مساله جای تامل دارد.

این نویسنده و شاعر در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان به پدر و مادرها در انتخاب کتاب‌های مفید و ضروری برای کودکان‌شان کمک کرد، توضیح داد: این انتظار که همه خانواده‌ها با ادبیات کودک آشنا باشند و  بتوانند فرق کتاب بازاری را از کتاب برجسته تشخیص دهند انتظاری بالا و غیر منطقی است. به‌عنوان یک راه حل میانبر می‌توان پیشنهاد کرد؛ به مراکز فرهنگی و ناشرانی مانند کانون - که امتحان خود را پس داده‌اند - مراجعه کنند تا درصد خطای آنان در خریداری کتاب مناسب و ضروری برای کودک‌شان به‌شدت کم شود.

گودرزی ادامه داد: برای مثال اگر  به‌طور اتفاقی از کانون پرورش فکری یا سایر ناشرانی که به‌صورت تخصصی  و حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، کتابی را انتخاب کنید به‌احتمال نود درصد کتاب خوبی خواهد بود. در عین‌حال باید نویسنده‌های مطمئن عرصه کودک و نوجوان را هم  به والدین معرفی کنیم تا ضریب خطا در انتخاب کتاب به سمت صفر میل کند. این معرفی یکی از وظایف اصلی رسانه‌ها و مراکز فرهنگی کشور است.

بر اساس این گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه‌ترین کتاب‌هایش را در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۱۰ درصد تخفیف برای عموم و ۱۵ درصد برای فرهنگیان عرضه می‌کند.

درعین حال کانون علاوه بر عرضه آثارش در نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری، هم‌زمان کتاب‌هایش را در بخش مجازی و از طریق سایت ketab.ir  نیز در معرض فروش گذاشته است.

غرفه‌های کانون در سالن جنوبی ناشران کودک و نوجوان غرفه ۱۸۱، سالن ناشران عمومی واقع در راهروی ۱۴، غرفه ۷ و بخش جنبی کودک و نوجوان مصلی تهران میزبان مخاطبان خواهد بود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =