استقبال کودکان و نوجوانان از نمایشگاه کتاب قابل توجه است

کبری بابایی شاعر و آزاده مزرعی مربی کانون، استقبال از غرفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را قابل توجه دانستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کبری بابایی شاعر و کارشناس مسئول ادبی کانون پرورش فکری استان تهران در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: ما در غرفه‌ی کانون پرورش فکری نمونه‌ای از فعالیت‌های کانون برای کودکان و نوجوانان را اجرا می‌کنیم. کانون بین ۴۰ تا ۶۰ فعالیت مختلف برای بچه‌ها اجرا می‌کند و این امکان این‌جا برای ما ایجاد شده تا در فضایی که به کتابخانه‌ی مراکز کانون شبیه‌سازی شده است بخش‌هایی از این فعالیت‌ها را که بیشتر کتاب محور هستند، در اختیار بچه‌ها بگذاریم.

وی افزود: از این بین می‌توان به قصه‌گویی براساس کتاب‌ها، تصویرسازی کتاب‌ها، تصویرگری جلد کتاب، نوشتن خلاق براساس موضوع کتاب، نقالی، بازی‌های کتاب‌محور و مشاوره‌ی کتاب اشاره کرد. همچنین نمایشگاهی از پیشینه‌ی ادبیات کودک و نوجوان داریم که بخشی از آن به پیشینه‌ی ادبیات برمی‌گردد و بخشی به چهره‌های سرشناس می‌پردازد.

بابایی با اشاره به استقبال کودکان و نوجوانان از غرفه کانون بیان کرد: بیشتر بچه‌هایی که به غرفه کانون می‌آیند یا خردسال هستند و یا در اواخر دوره‌ی نوجوانی قرار دارند. مورد جالب دیگر رغبت بالای والدین به شرکت در فعالیت‌هاست، انگار والدین وقتی کنار فرزندانشان می‌نشینند دوست دارند همان کار را انجام دهند. از طرفی ما سعی می‌کنیم حتی اگر کودک کوچک‌تر از ۴ سال هم وارد غرفه شد با آغوش باز پذیرا باشیم.

این شاعر تصریح کرد: شاید برخی اعتقاد داشته باشند که ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یک هویت مستقل پذیرفته شده است اما من فکر می‌کنم هنوز خیلی فاصله داریم تا بگوییم ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما هویت مستقلی دارد. در بسیاری از موارد ادبیات کودک و نوجوان زیر مجموعه‌ ادبیات بزرگسال قرار می‌گیرد و یا به قدر کافی به ادبیات کودک و نوجوان جدی نگاه نمی‌شود. حاصل این موضوع بازاری شدن کتاب‌هاست. بنابراین شاهد سیل ترجمه و اندک بودن کتاب تالیفی در مقایسه‌ با آثار ترجمه‌ای هستیم.

وی ادامه داد: در واقع استقبال از کتاب در خردسالان بیشتر است، گویا والدین در سنین خردسالی فرزند خود را موظف به کتابخوانی می‌دانند اما هر چه سن کودک بیشتر می‌شود تقاضای کتاب برایش کاهش پیدا می‌کند. مورد بعدی کمبود شعر نوجوان در بازار است؛ از بین تمامی این غرفه‌ها شاید تنها دو ناشر در سال گذشته شعر نوجوان چاپ کرده باشد.

بابایی اظهار کرد: این حق ماست که بهترین آثار دنیا را ترجمه کنیم و در اختیار فرزندمان قرار دهیم و یا حتی اگر کودک توانایی خواندن زبان اصلی آن کتاب‌ها را هم دارد، چه بهتر که زبان اصلی در اختیار او باشد. اما پرسش این است که این اتفاق قرار است منجر به چه‌ حاصلی شود؟ برای مثال می‌تواند منجر به رشد نویسنده‌ی داخلی شود چون می‌تواند از آن‌ها ایده بگیرد، کودک می‌تواند جهان خود را گسترش دهد، می‌تواند باعث افرایش کتاب‌خوانی در کتاب شود اما واقعیت این است که امروز چنین اتفاقی نیفتاده و برخی ناشران تنها در حال تولید آثار ترجمه‌ای هستند و چه بسا از روی ترجمه‌ی دیگری کپی می‌کنند یا به تعبیری دیگر در ترجمه نیز گلچین‌کردن را رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: موضوع هویت مهم است. یعنی اگر به ترجمه بها دهیم و به ادبیات ترجمه بها ندهیم در واقع به ادبیات ایرانی نخواهیم رسید.

بابایی در پایان گفت: کانون در هر دوره و هر اوج و فرودی حمایت قابل توجهی از نویسندگان داشته است. حمایت از نویسندگان در حد قابل قبولی است، به خصوص که کانون به شعر نوجوان نیز اهمیت زیادی می‌دهد.

 استقبال کودکان و نوجوانان از نمایشگاه کتاب قابل توجه است

کانون مرجعی مطمئن برای خانواده‌هاست

همچنین آزاده مزرعی، مربی مسئول مرکز شماره ۲۳ کانون پرورش فکری تهران در گفت‌وگویی با اشاره به فضاسازی قابل توجه غرفه کانون در بخش جنبی نمایشگاه کتاب بیان کرد: غرفه کانون پرورش فکری به دلیل فضای متفاوتی که دارد موجب شده در کنار کودکان و نوجوانان، حتی والدین هم این غرفه را دوست داشته باشند.

وی افزود: بخشی از مراجعه‌کننده‌های ما والدین هستند که به علت حضور در مراکز کانون و یا شرکت در دوره‌های قبل از نمایشگاه کتاب، شناخت خوبی از ما پیدا کرده‌اند و کانون را به‌عنوان مرجع و منبع معتبری از کتاب‌ها می‌دانند؛ خیلی از اوقات پیش آمده که والدین به غرفه‌ی کانون مراجعه کرده‌اند و کتاب‌هایی که از سایر غرفه‌ها خریده‌اند به ما نشان می‌دهند و می‌پرسند شما این کتاب‌ها را تایید می‌کنید؟ می‌توانم با خیال راحت این‌ها را در اختیار فرزندم بگذارم؟

مزرعی اضافه کرد: بخش دیگری از مراجعه‌کننده‌های ما کودکان و نوجوانانی هستند که کتابی را در مراکز کانون خوانده‌اند؛ اما چون برایشان با ارزش و مفید بوده می‌خواهند در نمایشگاه آن کتاب را بخرند و در خانه داشته باشند.

این مربی کانون درباره علاقه‌مندی‌های کودکان و نوجوانان در کتابخوانی گفت: کودکان و نوجوانان ژانر وحشت را بیشتر دوست دارند؛ به‌ویژه نوجوان‌ها خیلی دوست دارند در این زمینه کتاب داشته باشیم. علاوه بر این، ژانر طنز هم طرفدار دارد، به‌ویژه پسرها از کتاب‌های طنز و علمی خیلی استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش طنز ما در نمایشگاه کمی محدود است؛ ولی با این وجود از مجموعه‌ کتاب‌های «جزیره‌ی بی‌تربیت‌ها» استقبال خیلی خوبی شده است. ولی متاسفانه در نمایشگاه امسال کتاب‌های تاریخی به ندرت وجود دارد.

مزرعی با اشاره به نقش والدین کتابخوان در کتابخوان شدن فرزندان بیان کرد: والدینی به اینجا می‌آیند که کتاب‌ها برایشان حالت نوستالژی دارد و همان کتاب را برای فرزندشان می‌خرند. کاملا مشخص است که والدینی کتابخوان هستند که فرزند کتابخوان دارند؛ چون هر فرزندی نیاز به الگو دارد.

وی تصریح کرد: وقتی کودکان یا نوجوانان به کتابخانه‌ی کانون می‌آیند در ابتدا شاید آنچنان کتابخوان نباشند و یا حتی نیاز به انتخاب کتاب را در خود حس نکنند ولی فعالیت‌های فرهنگی هنری را دوست داشته باشند؛ ما به‌صورت غیرمستقیم به آنها آموزش می‌دهیم که اگر یک کتاب را بخوانند برایشان مفید خواهد بود و یا با روش‌های سرگرم‌کننده‌ مثل مسابقه، بحث و گفت‌وگو که برای بچه‌ها جذاب‌تر است و به افرایش اعتماد به ‌نفس آنها کمک کرده و حس مفید بودن به آنها می‌دهد، این آموزش‌ها را پیش می‌بریم.

این مربی کانون عنوان کرد: نود درصد کتاب‌هایی که اینجا وجود دارد در مراکز کانون هم هست و بچه‌ها می‌توانند آن‌ها را به امانت بگیرند، علاوه‌ بر آن در کنار این کتاب‌ها ما فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی داریم و چهل فعالیت خلاق فرهنگی هنری ادبی مثل نقاشی، سفال و چیزهایی در این زمینه انجام می‌شود. بچه‌ها با عضو کانون شدن می‌توانند در همه‌ی این فعالیت‌ها حاضر شوند. اما اگر نتوانند در مراکز هم حضور داشته باشند می‌توانند از اپلیکیشن «دیجی‌کانون» استفاده کنند و به‌صورت مجازی کتاب‌ها را سفارش بدهند.

آزاده مزرعی در پایان گفت: کانون بسیار مطمئن است و قطعا کودکان و نوجوانان در کانون فردای درخشانی خواهند داشت. همیشه وقتی مدارس را به مراکز کانون دعوت می‌کنیم معلم‌ها می‌گویند با دیدن دانش‌آموز می‌فهمیم که کانونی است یا نه؛ به علت اینکه کودکان و نوجوانان اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یک ‌قدم از سایرین جلوتر هستند از این جهت که هم اعتماد به نفس بالاتری دارند و هم دانش وسیع‌تری، به علاوه‌ اینکه دایره لغات اعضای کانون بسیار بالا است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تازه‌ترین کتاب‌هایش را در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با ۱۰ درصد تخفیف برای عموم و ۱۵ درصد برای فرهنگیان عرضه می‌کند.

درعین حال کانون علاوه بر عرضه آثارش در نمایشگاه کتاب تهران به صورت حضوری، هم‌زمان کتاب‌هایش را در بخش مجازی و از طریق سایت ketab.ir نیز در معرض فروش گذاشته است.

غرفه‌های کانون در سالن جنوبی ناشران کودک و نوجوان غرفه ۱۸۱، سالن ناشران عمومی واقع در راهروی ۱۴، غرفه ۷ و بخش جنبی کودک و نوجوان مصلی تهران میزبان مخاطبان خواهد بود.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =