معرفی طرح کتابخوانی«یک سال، یکصد کتاب» در نشست شورای آموزش و پرورش البرز/ حمایت مجمع خیرین مدرسه ساز البرز از کانون

مهری فلاح، سرپرست کانون البرز در شورای آموزش و پرورش استان در حضور مقام عالی دولت در البرز، نماینده مجلس و دیگر مسوولان طرح کتابخوانی «یکسال، یکصد کتاب» را معرفی و از فعالیت‌های ویژه اوقات فراغتی کانون استان سخن گفت/ رییس مجمع خیرین مدرسه ساز البرز برای حمایت از فعالیت های کانون قول مساعد داد

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، این نشست با موضوع «اوقات فراغت»، عصر روز شنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۲ در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد.

مهری فلاح، سرپرست کانون البرز در سخنانی در این نشست، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را  سازمان اوقات فراغتی خوانده و افزود اوقات فراغت کانون مختص تابستان نیست و  ما در طول سال برای مخاطبان برنامه داریم.

این مقام مسوول ادامه داد هدف ما  فقط پر کردن زمان خالی مخاطبان نیست بلکه تلاش می‌کنیم که اوقات فراغت بچه‌ها را غنی کنیم؛ به عبارتی فعالیت‌هایی را برای بچه‌ها کارشناسی و تعریف می‌کنیم که آن‌ها  از انجام این برنامه‌ها، بهره و  لذت کافی راببرند.

سرپرست کانون البرز با اشاره به این که  مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پذیرای اعضای گروه سنی  ۴ تا ۱۶ سال   هستند و آن‌ها را تحت عضویت دارند گفت  کودکان و نوجوانان وقتی وارد مراکز می‌شو.ند می‌توانند از فعالیت‌های تخصصی بهره ببرند.

وی  فعالیت اصلی کانون پرورش فکری را «کتابخوانی» عنوان کرده و گفت باید همه فعالیت‌های کانون منجر کتابخوان شدن اعضا و مخاطبان ما شود  و همکاران کانون  برای جذاب کردن این فعالیت برای بچه‌ها  از یک سری فعالیت‌های مکمل مانند نقاشی، سفالگری، نمایش و دیگر فعالیت‌های جنبی بهره برده و  بر جذابیت کتابخوانی.می افزایند.

فلاح در بخش بعدی سخنانش در این نشست، نگاهی گذرا به آمار مطالعه ایران در بین کشورهای جهان داشته و گفت طبق  آن چیزی که آمارها نشان می‌دهد،  متاسفانه وضعیت کتابخوانی بچه‌های ما خیلی خوب نیست و در  بحث سرانه مطالعه و سواد خواندن نیز رتبه‌ی خوبی در جامعه‌ی بین‌الملل نداریم.

او اضافه کرد بنابراین امسال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، تمرکزمان را بر بحث کتابخوانی گذاشته  و طرحی را تحت عنوان «یک سال، یکصد کتاب» در شورای فرهنگی و اتاق فکر کتابخوانی پی گیری و به انجام رسانده‌ایم که برای بچه‌ها جذاب و خواندنی و راهنمای خانواده‌ها باشد.

این مقام مسوول در تشریح این طرح نیز گفت در ابتدا  از طریق مربیان  مراکز که از نزدیک با بچه‌ها در ارتباط بودند کتاب های خوب را شناسایی و بر اساس گروه سنی مخاطبان دسته‌بندی کرده‌ایم و ضمن معرفی کتاب‌های مناسب هر گروه سنی که در مجموع ۱۰۰ کتاب  بود،  از مخاطبان درخواست کرده‌ایم تا تلاش  و  همراهی کرده و در  طول این یک سال یعنی از تیر ماه  ۱۴۰۲ تا تیر ماه ۱۴۰۳ تعداد کتاب‌های گروه سنی خود را در طرح یکسال یکصد کتاب مطالعه کنند.

فلاح در خصوص نحوه‌ی دسترسی  بچه‌ها به کتاب‌های این طرح هم گفت مخاطبان از دو  طریق می‌توانند  این کتاب‌ها را در اختیار داشته باشند روش اول  آن عضویت کودکان و نوجوانان  در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و امانت گرفتن این کتاب‌ها از کتابخانه‌های  کانون است و شیوه‌ی دوم خرید حضوری یا اینترنتی کتاب از فروشگاه‌های کانون.

ایشان افزود اتفاق خوب در این طرح  زمانی رقم خواهد خورد  که بچه‌ها در مراکز کانون پرورش فکری در کنار مربیان ما قرار گرفته  و علاوه بر روخوانی کتاب در یک  فعالیت کتابخوانی که دستاوردهای خیلی زیادی دارد شرکت خواهند کرد و استعدادهای آن‌ها در حوزه‌های مختلف شناسایی و به خانواده‌ها معرفی خواهد شد.

این مقام مسوول همچنین ادامه داد امروزه نداشتن کتاب و فضای کتابخوانی معضل اصلی نخواندن کتاب  نیست بلکه نداشتن شیوه‌های درست ترغیب کودکان به مطالعه مشکل اصلی است که ما در کانون از شیوه‌های متنوع بازی، نقاشی و ... برای ترغیب بچه‌ها به مطالعه بهره برده‌ایم تا کتاب خواندن لذت بخش و ادامه دار باشد و کودک کتابخوان آینده‌ی بهتری را داشته باشد.

او از دغدغه‌ی اولیا برای انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان هم سخن گفته و افزود ما این مسئله را برای خانواده‌ها حل کرده‌ایم تا کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها جا داشته باشد.

فلاح خرید کتاب و هزینه کردن برای کتابخوانی و تجهیز کتابخانه‌ی منازل را نیز مورد تاکید قرار داده و گفت فعالیت‌های فرآیند محور در مراکز کانون  انجام شده و آبان ماه شیوه‌های کتابخوانی برتر مربیان کانون رونمایی و  به خانواده‌ها و اولیای تربیتی معرفی شده و در نهایت در قالب کتابچه‌ای منتشرخواهد شد.

تعامل با قرار گاه کودک به ریاست آیت‌الله همدانی امام جمعه کرج و آموزش فعالیت قصه‌گویی به مادران و حضور این مادران در جشنواره قصه‌گویی، راه اندازی دومین خودرو سیار کانون برای خدمت رسانی به مناطق کم برخوردار شهری در قالب قرارگاه اجتماعی استانداری البرز و برگزاری کارگاه‌های تک جلسه ای خانوادگی برای والدین و اعضا و انجام مشترک فعالیت‌های فرهنگی در قالب طرح کانون، خانه‌ی ما و مهیا کردن فضای آرام و شاد برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌های آنان   از دیگر مواردی بود که فلاح به آن اشاره کرد.

مجتبی عبداللهی استاندار البرز و نماینده‌ی عالی دولت در استان نیز در سخنانی در این نشست فرهنگی، گفت: تعطیلات تابستان، فرصت مغتنمی است که برای دانش آموزان برنامه های فرهنگی، نشاط آفرینی و آموزشی را توامان داشته باشیم.

حمایت مجمع خیرین مدرسه ساز از فعالیت‌های کانون البرز

گفتنی است در پایان این نشست محمدرضا اسپرورین، رییس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان البرز از حمایت این مجمع از کانون سخن گفته و قول داد که مبلغ مورد نیاز  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز،  برای راه اندازی دومین خودروی سیار از سوی این مجمع تامین شود.

همچنین این مقام مسوول از تجهیز کتابخانه‌های مدارس خیر ساز استان با کتاب‌های کانون نیز به عنوان دومین اقدام در جهت حمایت از کانون یاد کرد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =