نشست‌های ویژه‌ی سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس» در البرز

واحد ادبی کانون البرز نشست‌های تخصصی ویژه‌ای را برای توضیح سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس»  با موضوع «افسانه‌های بومی» و جلب مشارکت کودکان و نوجوانان به این جشنواره در مراکز کانون استان برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، مهتاب میرزاپور، کارشناس واحد ادبی این اداره کل ضمن اعلام خبر مربوط به برگزاری نشست‌ها افزود مهدی آذریزدی؛ نویسنده‌ای است که بین «ادبیات کهن ایران و کودکان ایرانی» آشتی و دوستی را بنیان‌گذارد. و «هجدهم  تیر ماه» سالگرد کوچ «پیر  ِقلم» به نام «روز ملی ادبیات کودک و نوجوان» نام گذاری شده است .

به همین مناسبت آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کشور ، جشنواره‌ی ادبی «آواز ققنوس» را با هدف گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی نویسنده‌ای که پیشگام بازنویسی متون کهن برای کودکان و نوجوانان بود؛ بنیان نهاد.

میرزاپور افزود این جشنواره همچنین با هدف زنده نگاه داشتن ادبیات اقلیمی و بومی، افسانه‌ها، لالایی‌ها، ترانه‌ها و ادبیات فولکلور مردم ایران، بازنویسی بازآفرینی متون کهن پارسی برگزار می‌شود. شاعران و نویسندگان کانونی و مخاطبان آزاد علاقمند در هر گوشه‌ و کنار سرزمین ایران می‌توانند در این جشنواره شرکت داشته باشند.

کارشناس ادبی کانون البرز ادامه داد  ۱۸ تیر ۱۴۰۲ شاهد اعلام فراخوان سومین جشنواره‌ی ادبی «آواز ققنوس» با رویکرد «بازآفرینی افسانه‌های بومی ایران» بودیم؛ به همین مناسبت با شروع فعالیت‌های تابستانی مراکز استان و حضور فعالانه‌ی اعضای کودک و نوجوان به همراه والدین آنها «واحد ادبی استان البرز» نشست‌هایی را جهت آشنایی بیشتر با این جشنواره و راهنمایی اعضای علاقمند نوشتن آغاز کرد و اعضا ضمن آشنایی با افسانه‌های فولکلور ایرانی و بومی و نمونه‌هایی از کتب متعدد موجود در کتابخانه‌های کانون و غیرکانونی، با تفاوت‌ها و شباهت‌های اقلیمی و بومی در ادبیات و فرهنگ مردم آشنا شدند. انجام تمرین بازنویسی به صورت ساده از افسانه‌های عامیانه، شیوه های جمع آوری متون کهن از قصه و ها و افسانه ها هم از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

میرزاپور در خصوص تاریخ برگزاری این نشست ها نیز گفت مرکز  شماره دو کانون کرج روزهای ۲۱ و ۲۸ تیر ماه  در دو نوبت میزبان این نشست بود و این نشست به ترتیب روزهای ۲۵ تیر ماه، ۲۷ تیر ماه و ۳ مرداد در مراکز یک، مجتمع، سه  و چهار کرج برگزار شد .

نشست‌های ویژه‌ی سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس» در البرز

نشست‌های ویژه‌ی سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس» در البرز

نشست‌های ویژه‌ی سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس» در البرز

نشست‌های ویژه‌ی سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس» در البرز

نشست‌های ویژه‌ی سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس» در البرزنشست‌های ویژه‌ی سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس» در البرز

کارشناس ادبی کانون در مورد جشنواره، مخاطبان و زمان ارسال آثار نیز گفت مخاطبان این جشنواره علاوه بر همکاران اهل قلم کانون، شامل تمامی نویسندگان بالای ۱۸ سال است  که برای کودکان و نوجوانان اثر خلق می‌کنند.

قالب آثار جشنواره سوم ققنوس، داستان کوتاه (حداکثر ۳هزار کلمه) و شعر (کلاسیک، نیمایی، سپید) تعیین شده است.

مهلت ارسال آثار ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ و زمان اعلام نتایج ۸ مهر ۱۴۰۲ (روز بزرگداشت مولانا) خواهد بود .

علاقه‌مندان استان البرز برای آشنایی بیشتر با جشنواره و نحوه‌ی ارسال آثار با شماره۰۲۶۳۴۱۶۳۰۰۰  ( داخلی ۱۰۶) واحد  کارشناسی ادبی کانون البرز تماس بگیرند.

نشست‌های ویژه‌ی سومین جشنواره ادبی «آواز ققنوس» در البرز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =