کد خبر: 331658
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
بازدید 2294
قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار برای روایت ناگفته‌های جنگ است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که می‌تواند در انتقال مطالب جنگ موثر و مهم باشد قصه‌گویی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، صبح امروز مهرواره قصه‌گویی از شهدای استان همدان در راستای کنگره 8 هزار شهید استان در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این مراسم تعدادی از فرماندهان و رزمندگان جهاد سازندگی دوران دفاع مقدس از سراسر کشور، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس، میثاق گودرزی مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی غرب کشور، رییس سازمان جهاد کشاورزی و فرزندان شهدا حضور داشتند.

قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار برای روایت ناگفته‌های جنگ است

این مراسم با قصه‌گویی فرزند شهید احمدی آغاز شد که فضا را با رنگ و بوی شهدا عطرآگین کرد و سپس در ادامه امیرعلی فاضلی‌فر یکی از اعضای فعال کانون در زمینه قصه گویی و نقالی روی سن رفت و یکی از خاطرات رزمندگان جهاد سازندگی را به صورت نقالی همراه با نمایش کلیپ روایت کرد که این کار برای اولین بار و بسیار خلاقانه بود و باعث خرسندی و شگفتی مهمانان حاضر در این مراسم شد.

قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار برای روایت ناگفته‌های جنگ است

در ادامه مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن خوش‌آمدگویی میهمانان حاضر در جلسه اظهار کرد: من خود فرزند شهید هستم و تمامی سختی‌های جنگ و نبود پدر و زحمات مادر برای بزرگ کردن فرزندانش را دیده و لمس کرده‌ام.

معصومه ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه در این روز ما میزبان تعدادی از رزمندگان و فرماندهان سنگرساز بی‌سنگر هستیم، افزود: سنگرسازان بی‌سنگر شجاعترین مردانی بوده‌اند که با تمام وجود وارد میدان شده و حتی از خط مقدم جنگ هم جلوتر رفته تا دل دشمن برای اینکه خاکریز برای دیگر رزمندگان درست کنند.

وی ادامه داد: ناگفته‌ها از جنگ بسیار است و وظیفه ما در انتقال و بیان آن ناگفته‌ها سنگین‌، ولی باید همه در کنار هم این مطالب را به شیوه‌ای جذاب و گیرا برای نسل امروز تعریف کنیم، تبیین کنیم تا بدانند این کشور چه دورانی را سپری کرده است.

قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار برای روایت ناگفته‌های جنگ است

مدیرکل کانون پرورش فکری با اشاره به اینکه مطالب را باید با ابزار هنر به مردم خصوصا کودک و نوجوان انتقال داد، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که می‌تواند در انتقال مطالب جنگ موثر و مهم باشد قصه‌گویی است.

وی افزود: قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان مهمترین ابزار انتقال مفاهیم تربیتی و آموزشی است و با آن سریع ارتباط می‌گیرند از  این رو کانون همدان در این عرصه بسیار فعال بوده و با مربیان متخصص و مجرب خود در این حوزه هر ساله قصه‌گویان زیادی را تربیت کرده که جزو برگزیدگان کشوری هستند.

در ادامه این مراسم نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی گفت: گاهی باید برای زندگی جنگید. ما اهل جنگ نیستیم ما برای زندگی آمده‌ایم و به دنبال زندگی بهتر اما گاهی اوقات که زندگی به خطر می‌افتد باید برای زندگی که اصل است جنگید.

قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار برای روایت ناگفته‌های جنگ است

حمیدرضا حاجی‌بابایی ادامه داد: ما جنگیدیم که بگوییم که ما آن طور که می‌خواهیم زندگی می‌کنیم نه اینکه زیر سلطه باشیم؛ امروز فلسطین را ببینید الان به این نتیجه رسیده‌اند که باید برای زندگی بهتر جنگید.

وی با بیان اینکه ما یک تکلیف داریم، گفت: شهید سلیمانی هر آنچه داشت برای انقلاب داد و هیچ چیز برای خود نداشت و انقلابی واقعی بود. انقلابی کسی است که هر آنچه دارد برای این انقلاب خرج کند و اگر غیر از این باشد غیر انقلابی است. هر کس برای مردم کار کند، زحمت بکشد و برای مسیر شهدا کار کند انقلابی است.

قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار برای روایت ناگفته‌های جنگ است

نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: برای رشد باید سختی کشید و در این سختی است که انسان بزرگ می‌شود. این سنگرسازان بی‌سنگر کسانی بودند که سختی‌های جنگ را بسیار کشیدند زیرا وقتی رزمنده می‌خواست بجنگد باید وارد سنگر می‌شد باید پشت خاکریز قرار می‌گرفت و چه کسی آن خاکریز و سنگر را ساخته همین سنگرسازان بوده‌اند.

وی با بیان اینکه برگزاری اینگونه برنامه‌ها بسیار اهمیت دارد، افزود: مدیرکل کانون خود فرزند شهید است و پدر ایشان از فرماندهان بزرگ جنگ بوده‌اند و اکنون در مسیر معرفی شهدا به نسل کودک و نوجوان قدم‌های بزرگ و خوبی برداشته است. 

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: ان شا الله همین شهدا به ما کمک کنند که به فکر مردم باشیم و برای آنها قدم برداریم، پست و مقام باعث آدم شدن نمی‌شود و این آدم شدن سخت است.

قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار برای روایت ناگفته‌های جنگ است

در ادامه مراسم از دو فرزند شهید احمدی،  شهید مدافع حرم و برگزیدگان مهرواره قصه‌گویی تقدیر شد و در کنار هم عکس یادگاری گرفتند.

در این مراسم مدیرکل کانون به رسم یادبود به هر یک از میهمانان یکی از آثار نقاشی که از آثار برگزیده جهانی اعضای کانون بود اهدا کرد.

قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار برای روایت ناگفته‌های جنگ است

قصه‌گویی مهم‌ترین ابزار برای روایت ناگفته‌های جنگ است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =