افزایش قدرت تفکر در کودکان با تاکید بر فلسفه اسلامی/ترویج الگو و سبک زندگی ایرانی اسلامی

ابعاد مختلف فلسفه اسلامی برای کودکان با حضور متخصصان و اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت، فلسفه و عرفان اسلامی و ادبیات داستانی در مشهد مقدس بررسی شد.

​به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با گسترش شبکه‌های اجتماعی و امپراطوری رسانه‌ای دنیای غرب، سبک زندگی غربی که در تعارض با اصول و فرهنگ اسلامی است در جوامع اسلامی از جمله جامعه ایرانی در حال گسترش است و ترویج این سبک زندگی به صورت هدفمند روی کودکان به عنوان آینده‌سازان جامعه تاثیر بیشتری دارد. از آنجا که ترویج الگو و سبک زندگی ایرانی اسلامی مورد تاکید مقام معظم رهبری معظم است.

ارائه سبک زندگی مناسب برای جامعه نیازمند زیرساخت‌های فکری است که نقش فلسفه در این جریان غیرقابل کتمان است. فلسفه برگرفته از اسلام به طور قطع اگر در بین کودکان نقش خود را ایفا کند سبب خردورزی در بین کودکان و نوجوانان و افزایش قدرت تفکر آنها می‌شود. از همین رو در سال‌های گذشته مباحث مختلفی از فلسفه اسلامی برای کودکان انجام شده اما به دلیل منسجم نبودن فعالیت‌ها اثرگذاری این اقدام‌ها به صورت شاخص قابل قبول، نبوده است، به همین دلیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشارکت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی نشست هم‌اندیشی فلسفه اسلامی برای کودکان را در شهر مشهد و در جوار بارگاه رضوی تدارک دید و با دعوت از اساتید فلسفه، متخصصان عرصه ادبیات داستانی و کارشناسان تعلیم و تربیت در نشستی یک‌روزه به بررسی مسائل علمی در این زمینه پرداخت تا مبنای فلسفه اسلامی برای کودکان ایرانی تبیین شود.

این نشست یک روزه در دو بخش صبح و عصر برگزار شد و پس از ارائه مطالب متخصصان در نوبت صبح، اساتید در نوبت عصر هم به ارائه مسائل و موارد مورد نظر خود در عرصه فلسفه اسلامی برای کودکان پرداختند.

در نشست صبح احمدحسین شریفی، دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و رئیس دانشگاه قم با موضوع «فلسفه اسلامی برای کودکان با چه محتوایی؟»، محبوبه اسپیدکار، نویسنده کتاب‌های فلسفه برای کودکان با موضوع «بررسی تاریخچه و موانع روی فابک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»، حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر نشر جمال با موضوع «تجربه زیست آموزش حکمت اسلامی به کودکان در عرصه نشر» و الهام یاوری، رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان «سمپاد» با موضوع «آموزش فلسفه اسلامی به کودکان؛ روایت یک پنجره» به بیان مطالب تخصصی در عرصه فلسفه اسلامی برای کودکان پرداختند.

در نشست بعدازظهر فلسفه اسلامی برای کودکان حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی با موضوع « فلسفه اسلامی برای کودکان چه چیز است؟»، ایراندخت فیاضی با موضوع «ملزومات ارائه فلسفه به کودکان»، مهدی پرویزی با موضوع «روش آموزش فلسفه اسلامی»، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن جعفری‌طالقان با موضوع «الگوی احیای تفکر فلسفه در کودکان و نوجوانان» فاطمه‌سادات مرتضوی با موضوع « فلسفه اسلامی برای کودکان از نظریه تا عمل»، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی با موضوع «کودک، اندیشه‌ورزی و فلسفه» و فاطمه صدر با موضوع «درآمدی بر الگوی پرورش تعقل و حکمت در کودکان و نوجوانان» به ارائه مطالب و مباحث علمی پرداختند و در حین ارائه این مطالب، دیگر کارشناسان حاضر در نشست با نقد و واکاوی موضوع‌های به بیان نظرها، انتقادها و پیشنهادهای خود نسبت به مطالب و نظرهای متخصصان و ارائه دهندگان پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =