قصه‌گویی بستری مناسب برای بیان غیرمستقیم پیام‌های دینی، اخلاقی، اجتماعی و انسانی

داور مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی گفت: قصه‌گویی بستر مناسبی برای بیان غیرمستقیم و هنرمندانه زیباترین پیام‌های دینی، اخلاقی و اجتماعی به کودکان و نوجوانان است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری؛ زیبا علیخانی کارشناس ادبی و داور مرحله استانی بیست‌وپنجمین جشنواره قصه‌گویی استان، درباره اهمیت قصه‌گویی و محورهای این جشنواره اظهار داشت: یکی از قصه‌گویان نامی«بآتریس مونته‌رو» که کتاب رازهای قصه‌گویی را نوشته جمله‌ی زیبایی دارد. او گفته قصه‌گویی درخت بزرگی است که با ریشه‌های کهن حمایت می‌شود. 
وی افزود: قصه گویی درختی است که هر روز با واژه‌های مغذی راویان، قطرش بیشتر می‌شود؛ درختی تنومند که در میان فناوری‌های نوینی که احاطه‌اش کرده‌اند استوار ایستاده است. قصه‌گو صدایی است که با روح ساخته شده است، کسی که کلماتش به ما اجازه می‌دهند به سرزمینهای زیبای پر از تخیّل راه پیدا کنیم. آیا چیزی می‌تواند قوی‌تر از صدایی باشد که برای قرن‌ها در ذهن زنده بماند؟ به راستی صدای قصه‌ها است که سال‌ها در ذهن‌ها می‌ماند، خیلی از ما، هنوز قصه‌هایی که مادربزرگهای‌مان برایمان گفته‌اند را هنوز در ذهن داریم و با یادآوری آن‌ها لذت می‌بریم. 

داور مرحله استانی جشنواره قصه‌گویی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: ماندگاری قصه‌ها را قصه‌گویان به عهده دارند، آنها با روایت قصه‌ها از نسلی به نسل دیگر، درخت قصه‌ها را تنومندتر می‌کنند. قصه گفتن هنری ناب است که با توجه و آمادگی دقیق به دست می آید، این کار همچون نویسندگی، نقاشی، مجسه‌سازی یا آواز است. این حرفه‌ها هم آموخته می‌شوند همان طور که آدم‌ها، معماری یا پزشکی می‌خوانند؛ یا ما یاد می‌گیریم چگونه بنویسیم، چگونه نقاشی بکشیم همانطور هم یاد می‌گیریم چگونه قصه بگوییم زیرا قصه گفتن غریزی نیست. هیچ کس قصه‌گو به دنیا نمی‌آید بعضی‌ها در کارگاه‌های قصه‌گویی می‌آموزند و برخی دیگر از کتاب‌های قصه‌گویی یاد می‌گیرند یا با دیدن قصه‌گویی دیگران قصه گفتن را یاد می‌گیرند. قصه‌گویی هم برای بچه‌ها تاثیرات مفیدی به همراه دارد هم برای کسانی که علاقه‌مند هستند قصه‌گویی را بیاموزند. 
علیخانی تشریح کرد: امسال محورهای مختلف از جمله قصه‌های قرآنی، دینی و مذهبی، قصه‌ی کارآفرینان و صاحب‌نامان عرصه‌ی کار و تلاش، قصه‌های نامداران، روایت اسطوره‌ها، قصه‌های آزاد و قصه‌های غزه را در جشنواره داریم، بنایراین جشنواره قصه گویی فرصت مناسبی است که هم به رشد درخت قصه‌ها کمک کنیم و هم به رشد هنر قصه‌گویی در کشور یاری برسانیم و این بستر مناسبی است که زیباترین پیام‌های دینی، اخلاقی، اجتماعی و انسانی را غیرمستقیم و هنرمندانه برای کودکان و نوجوانان بازگو کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =