قصه‌گویی راهی برای آموزش تاریخ و هویت فرهنگی هر قوم است

مدیرکل کانون استان لرستان گفت: کانون لرستان برای معرفی تمدن و پیشینه این سرزمین از قصه‌هایی استقبال می‌کند که در دل خود تاریخ این سرزمین را معرفی کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، محمدجواد محمدی، با بیان اینکه قصه و قصه‌گویی از بدو تولد همراه انسان‌ها بوده است گفت: قصه و قصه‌گویی در دین و آیین ما نیز جایگاه والایی دارد؛ همچنان که خداوند در قرآن کریم سوره یوسف آیه سه می‌فرماید: ما بهترین قصه را که به موجب این قرآن به تو وحی کردیم بر تو حکایت می‌کنیم و تو قطعا پیش از آن از بی‌خبران بودی.

وی از اهمیت برگزاری جشنواره قصه‌گویی صحبت کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به تأثیر بسیار بالای قصه‌گویی در انتقال ارزش‌های والای انسانی و اسلامی جشنواره‌های قصه‌گویی را در طول سالیان برگزار کرده است. این جشنواره همواره در سطح ملی به منظور معرفی فرهنگ‌ها و آداب و رسوم اقوام ایرانی و انتقال مفاهیم اخلاقی، ملی و مذهبی و در سطح بین‌المللی به منظور ترویج و توسعه فرهنگ قصه‌گویی برگزار شده است و جایگاه ارزشمندی را در بین جامعه و مخاطبان خود دارد و توانسته است به عنوان یک جشنواره دائمی در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شود.

محمدی از تأثیر برگزاری این جشنواره در سطح استان‌ها و در عرصه عمومی و فرهنگی گفت: برگزاری این جشنواره در سطح استانی باعث عمومی‌سازی قصه‌گویی و در عرصه فرهنگی موجب انتقال و معرفی ارزش‌ها، تاریخ و فرهنگ استان‌ها می‌شود. مردم بیشتر با این رویداد آشنا می‌شوند و اقشار مختلف می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

رئیس جشنواره قصه‌گویی استان لرستان برنامه‌های کانون این استان را برای تحقق هدف عمومی‌سازی و مردمی‌سازی قصه‌گویی این‌طور برشمرد: استان لرستان مانند سالیان پیش سعی دارد گروه‌های سنی و طبقات مختلف جامعه را با فرهنگ قصه و قصه‌گویی آشنا کند. به همین منظور سعی کرده است از تمام ظرفیت‌های فرهنگی، اداره‌ها، سازمان‌ها و مجامع علمی استفاده کند و ارتباط‌گیری خوبی داشته باشد تا افراد بیشتری در این جشنواره شرکت کنند. از دیگر برنامه‌های کانون لرستان دعوت از خانواده‌های اعضای کانون به منظور معرفی جشنواره قصه‌گویی و تشویق خانواده‌ها با هدف ترغیب به حضور بیشتر سایر افراد جامعه در این جشنواره بود.

وی در پاسخ به این سؤال که «استان لرستان از نظر تاریخ و تمدن و حوزه باستان‌شناسی بسیار مشهور و باقدمت است. قصه‌گویی چقدر در نقل این تاریخ و تمدن مؤثر است و چه نقشی در این زمینه دارد؟» عنوان کرد: قصه‌ها بیان‌کننده تاریخ و فرهنگ هر کشور هستند و قصه‌گویی راهی برای آموزش تاریخ و هویت فرهنگی هر قوم است. یکی از مهم‌ترین عنصرهای فرهنگ بومی‌محلی زبان و لهجه است و این بسیار مهم است که نسل امروز با زبان و لهجه بومی خود بیگانه نباشند. با توجه به این امر، مهم‌ترین مسئله نوجوانان امروز بحران هویت است و هویت ایجاد نمی‌شود مگر با پیوند اندیشه، زبان و لباس‌های گذشته‌ها با فرهنگ امروز و توجه ویژه به تمدن و تاریخ یک سرزمین. با همین هدف، کانون استان لرستان برای معرفی تمدن و پیشینه این سرزمین از قصه‌هایی استقبال می‌کند که در دل خود تاریخ این سرزمین را معرفی کنند.

محمدجواد محمدی در پاسخ به این سؤال نیز که «تاکنون قصه‌ها و باورهای عامیانه قوم لُر چقدر در قصه‌های قصه‌گویان لرستانی نمود داشته است؟ کانون لرستان برای تقویت آنها در جشنواره بیست‌وپنجم چه برنامه‌ای دارد؟» توضیح داد: یکی از راه‌های احیای فرهنگ و ادبیات فولکلور هر جامعه قصه‌گویی است. قصه‌های بومی‌محلی که بر پایه عقاید و فرهنگ قوم لُر بنا نهاده شده‌اند یکی از محورهای اساسی در جشنواره قصه‌گویی این استان است که سالیان پیش هم به صورت جدی به آن پرداخته شده است؛ اما قابل ذکر است که اثرگذاری و نتایج قصه‌گویی مانند هر فعالیت فرهنگی دیگر در درازمدت نمود خواهد داشت. تابستان امسال نیز در همین زمینه در حوزه ادبیات فولکلور و قصه‌گویی با زبان محلی در استان لرستان جشنواره قصه‌گویی محلی مجازی برگزار شد که ۵۵ شرکت‌کننده کودک و نوجوان، بزرگسال و مادربزرگ شرکت داشتند و زمینه‌ای شد برای آمادگی بیشتر برای شرکت در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی. استان لرستان برای حفظ زبان مادری در بین اقشار جامعه خصوصا کودکان، همه‌ساله برگزاری چنین جشنواره‌هایی را جدا از جشنواره کشوری در برنامه خود دارد.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با شب یلدا در یزد برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =