لذت بردن قصه‌گو از قصه گفتن به مخاطب انتقال پیدا می‌کند

شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در یزد گفت: نباید به خاطر کسب مقام به قصه‌گویی پرداخت، زیرا قصه‌گو در ابتدا باید خود از داستانش لذت ببرد تا به مخاطب این لذت را انتقال دهد.

به گزارش اداره‌کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، سماء شیدایی با اشاره به مدت زمان فعالیت خود در زمینه قصه و قصه‌گویی اظهار کرد: من سما شیدایی ۱۶ ساله از شهر تبریز استان آذربایجان شرقی، دیار شهریار، برای اولین بار در این جشنواره شرکت کردم و در بخش ویژه لبخند حضور دارم تا به بیان داستان «دِفیلو پشه» بپردازم.

وی افزود: این داستان از سوی استاد عزیزم آقای حسین قربان‌زاده‌خیاوی نوشته شده است و از ویژگی مهم این داستان بیان طنز بدون ابزار است و به همین دلیل این داستان را انتخاب کردم تا لبخندی بر لبان مخاطبان بنشانم.

شیدایی با اشاره به نکته‌های تربیتی نهفته در داستان خود عنوان کرد: جلوگیری از طمع در اسرع وقت نکته مهم این داستان است، زیرا طمع باعث می‌شود تا انسان سایر دستاوردهای خود را از دست بدهد.

لذت بردن قصه‌گو از قصه گفتن به مخاطب انتقال پیدا می‌کند

این نوجوان شرکت‌کننده بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در ادامه به اهمیت اشاعه فرهنگ قصه‌خوانی در میان کودکان و بزرگسالان تاکید کرد و گفت: کودکان باید در فضای فرهنگی و فضای قصه‌خوانی حضور داشته باشند تا با دنیای قصه به درستی آشنا شوند و والدین نیز باید شرایطی را ایجاد کنند تا کودک‌شان با فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آشنا شوند و محیط شنیدن قصه را نیز برای کودکشان فراهم کنند.

وی ادامه داد: در شهرستان تبریز اشاعه فرهنگ و آیین‌های سنتی و بومی مردم تبریز در خلال داستان بسیار به چشم می‌خورد و این توجه به فرهنگ در داستان‌ها به نظرم نکته مهمی است که باید به آن توجه کرد.

شیدایی در پایان بیان کرد: در پایان می‌خواهم به افراد تازه وارد در حیطه قصه و قصه‌گویی بگویم که اگر می‌خواهید قصه را به خاطر مقام اجرا کنید، این حرفه را کنار بگذارید زیرا قصه‌گو باید در ابتدا از قصه گفتن لذت ببرد و قصه را به خاطر علاقه به داستان تعریف کند تا بتواند این لذت را به مخاطب نیز انتقال دهد.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی امسال با رویکرد مردمی‌سازی و عمومی‌سازی قصه‌گویی از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با شعار «با قصه لبخند بسازیم» هم‌زمان با شب یلدا از ۲۷ تا ۳۰ آذر در یزد برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =