روح انسان‌سازی و تربیت در قصه‌های ایرانی نهفته است

داور بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از جمله مزیت‌های قصه‌های ایرانی را جنبه انسان‌سازی، تربیتی و آموزشی آن دانست و گفت: هدف اصلی از گفتن قصه تربیت آدمی و سوق دادن به سمت کمال انسانی است.

به گزارش اداره‌کل روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل کانون؛ مرشد استاد مهدی چایانی در آستانه برگزاری بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در سفر به استان یزد گفت: بنده در بسیاری از جشنواره‌ها قبل و بعد از انقلاب خودم به عنوان شرکت‌کننده در رقابت‌های زیادی حضور فعال داشته و مقام، تندیس و دیپلم افتخار را کسب کردم.

وی ادامه داد: این‌ها موارد برای من تجربه شد تا این راه را ادامه دهم، تا جایی که الان خودم داور این جشنواره‌های مختلف هستم، برای اجرای برنامه‌های روایت‌گری، نقالی و شاهنامه سفرهای متعددی به کشورهای مختلف داشتم. سه سفر به کشور تاجیکستان داشتم و در آنجا با توجه به اینکه زبان آن‌ها فارسی است و ارتباط طرفین خوب و راحت است اجرا کردم، در مالزی کوآلالامپور، اتریش، وین، مادرید، آنکارا، عراق، امارات و... نیز اجرا و روایت‌گری داشتم.

مرشد ادامه داد: بر سر تربت حضرت مولانا عده‌ای زیادی از فرهنگ دوستان من را شناختند و از من خواستند که شاهنامه‌خوانی انجام دهم.

وی گفت: اکنون سه سال است که توفیق دارم در خدمت عزیزان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جشنواره‌های قصه‌گویی باشم، سال اول در تهران داوری کردم و دو سال است که برای داوری جشنواره قصه‌گویی به شهر زیبای یزد می‌آیم.

داور بخش آیینی‌ سنتی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، یزد را دارالمومنین، با مردمانی خون گرم و مهمان‌نواز دانست و افزود: باید گفت آنچه خوبان دارند تو یک جا داری و شهر یزد همه خوبی‌ها را دارد.

مرشد چایانی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایید، «نحن نقص علیک احسن القصص» ما برای تو بهترین قصه‌ها را بازگو می‌کنیم و در جایی دیگری آیه ۱۲۰ سوره مبارکه هود خداوند خطاب به رسول خدا می‌فرمایید «وکلا نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ ما نُثَبِّتُ بِهِ فُؤادَکَ وَ...» ما همه قصه‌های انبیا و رسل را برای تو بیان می‌کنیم تا آن که دل تو را ثابت گردانیم و تو را و فایده‌های بسیار نائل آید و برای اهل ایمان عبرت پند و تذکر باشد.

وی گفت: بنابراین خداوند اولین قصه‌گو است و اگر توجه کرده باشید خداوند در بیشتر سوره‌ها مطالب را به صورت قصه آورده است و خداوند سخنان خود را به طریق قصه در سوره‌ها را بیان می‌کنم، قصه‌هایی همچون قصه اصحاب کهف، داستان حضرت یوسف، هود، عاد و ثمود، داستان حضرت ابراهیم، حضرت موسی، مریم مقدس و... در شکل قصه نازل شدند و خداوند به زبان قصه با انسان‌ها و مخلوقات خود سخن گفته است و از این جهت قصه بسیار پرکاربرد است.

وی گفت: شاکله و زیربنای ساخت هر انسانی از کودکی آغاز می‌شود و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این رسالت بسیار بزرگ را بر عهده دارد با پرورش فکر انسان‌ها سر و کار دارد.

داور جشنواره بین‌المللی قصه گویی گفت؛ در این مسیر زیبا کانون پرورشی با کودکان و نوجوان ارتباط داشته و یک رسالت مهم و بزرگ دارد، کانون کارهای خوب و موثری در جامعه انجام می‌دهد و اگر در هر جامعه‌ای فکر پرورش یابد، خرد انسان‌ها و فرهنگ انسان‌ها بالاتر رفته و بسیاری از مشکلات در جامعه حل می‌شود.

مرشد چایانی تصریح کرد: جامعه‌ای که فرهنگ آن بالا و در اعتلا باشد نیاز به ارتش، زندان، نیروی کنترلی و... در جامعه ندارد چرا که به واسطه فکر والا، فرهنگ متعالی، خرد و اندیشه درست در جامعه همه چیز اصلاح شده و در ریل درست به سمت کمال و تعالی پیش می‌رود.

وی اظهار کرد: جشنواره قصه‌گویی با این هدف و در مسیر پرورش فکر، ذهن و... شکل گرفته و وقتی که یک قصه‌گو قصد بیان قصه را دارد ملزم به حفظ قصه خود است، این امر سبب پرورش فکر و ذهن می‌شود. پیش‌کسوت عرصه شاهنامه‌خوانی با بیان اینکه خوشبختانه قصه‌های ایرانی دو جنبه آموزشی و تربیتی دارند گفت: از جمله مزیت‌های قصه‌های ایرانی جنبه انسان‌سازی، تربیتی و آموزشی آن است.

مرشد چایانی گفت: هدف اصلی از گفتن قصه تربیت آدمی و سوق دادن وی به کمال انسانی است، در قصه باید ستایش خوبی و زیبایی باشد، توصیف مردی و مردانگی، تشویق شنونده و مخاطب قصه به خدمت کردن به خلق داشته و حس اعجاب و تحسین را در مخاطب برانگیخته کند همچنین در قصه‌های ایرانی از فضائل اخلاقی، گذشت و جوانمردی عفو و بزرگ منشی، دلیری و پایداری سخن گفته شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه در قصه‌های ایرانی به نکوهش زشتی‌ها، رذائل، تقلب، دورویی پرداخته شده است گفت: تاکید به تقوا، پاک‌دامنی، شجاعت، بخشندگی، ایمان به خدا، توجه به دین خدا، توجه به مظاهر عالی انسانیت در قصه‌ها ترویج داده شود، قصه‌ها باید اعتماد به نفس شنونده را برانگیزد این‌ها نکات بسیار مهمی است که در قصه‌های ایران وجود دارد.

روح انسان‌سازی و تربیت در قصه‌های ایرانی نهفته است

مرشد چایانی افزود: مادران برای کودک، فرزند و نوزاد خود در کنار گهواره لالایی می‌خواند که این یک نوع قصه است، مادران از نوزادی و طفولیت کودک خود را با مردانگی و مروت، به راه درست، ایمان به خدا و ایمان دین خدا و شرافت راهنمایی می‌کند و نکوهش بدی‌ها می‌کنند و این قصه‌ها نقش مهمی در آموزش و پرورش کودکان محسوب می شود.

مرشد چایانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پر واضح است که پشت برگزاری این جشنواره‌ها تفکر نهفته است چرا که از سال‌های قبل به همه موضوع‌های در جشنواره پرداخته شده بود و اکنون دو محور خوب غزه و سردار سلیمانی به آن اضافه شده است.

وی تصریح کرد: موضوع اصلی ما توجه به مظلومیت کودکان غزه است، جریان‌ها و حوادثی که برای تمام جهان مسلمان و غیر مسلمان در این کره خاکی حق و باطل مشخص و مبرهن شده است و همه می‌بینند که رژیم کودک کش وقاحت را به اوج خود رسانده است.

مرشد چایانی با اشاره به واکنش‌های جهانی علیه این جنایت‌ها افزود؛ وقتی یک رئیس دانشگاه آمریکا در پیامی می‌گوید «هیتلر به نتانیاهو سلام برسان» کنایه از جنایت‌های زیاد این رژیم دارد، نشان از کینه‌دوزی، و رذالت رژیم جعلی صهونیستی در حد اعلای آن دارد و اکنون دل هر انسان آزاده‌ای از اینکه این همه کودک به خاک و خون کشیده می‌شوند به درد می‌آید.

وی ادامه داد: همانطور که مستحضرید جنایت‌های زیادی در حال انجام است زنان بی‌گناهی که اسلحه در دست ندارند را به شهادت می‌رساند. مرشد چایانی ادامه داد: حقیقتا تمام مردم جهان متوجه این جنایت عظیم شدند، امید که با این تلنگرها مردم در جهان نسبت به احقاق حقوق مردم مظلوم آگاه می‌شوند و قطعا تاریخ در آینده با شرمندگی و سرافکندگی از این رژیم غاصب یاد خواهد کرد.

داور جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی گفت: از سویی دیگر خوشبختانه جشنواره امسال به موضوع سردار سلیمانی پرداخته شده است که بسیار جای تقدیر دارد. .

چایانی گفت: به‌حمدالله در تاریخ ایران اسطوره‌های بزرگ کم نداریم و پرداختن به موضوع سردار سلیمانی که اسطوره مثال‌زدنی تاریخ کنونی ما هستند بسیار خوب و قابل توجه است. وی با اشاره به حضور خود در جبهه‌های جنگ گفت: من شاهد جانفشانی‌های رزمندگان در آن ایام بودم، رشادت‌های سردار سلیمانی به مدت بیش از ۲۰ سال پس از جنگ نشان از قهرمان بودن این مرد بزرگ دارد، اکنون هر چند که از حضور فیزیکی ایشان بی‌بهره هستیم اما برکت حضور معنوی ایشان در طول تاریخ ماندگار خواهد بود.

مرشد چایانی گفت: بنده متولد ۱۳۳۳ هستم و خداوند متعال حدود ۶۹ سال به من عمر داده است و از طفولیت علاقه زیادی به هنر روایت‌گری داشتم و اصالتا همدانی هستم‌ و در آن زمان پای جلسه‌های نقل مرشدان پیش‌کسوت و صاحب سنگ و سبک دیار حکمتانه همدان می‌نشستم و کسب تجربه می‌کردم‌.

وی گفت: وی گفت: اساتید من مرحوم مرشد افشار و مرشد عظیم، از مرشدان بسیار بزرگ و دهان گرم بودند، مرشد عظیم به دلیل اینکه یکی از پاهای ایشان لنگ بود به مرشد چلاق معروف بودند، از مرشدان بسیار صاحب سبک، دهان گرم و چنته پر، با محفوظات خوب بودند که به خوبی مخاطبان خود را جذب روایت‌ها می‌کردند.

داور جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی اظهار کرد: خوشبختانه کانون راه بسیار درستی را انتخاب کردند، خوشحال هستم که گروه اجرایی این جشنواره در یزد پا به پای دبیرخانه مرکزی فعالیت می‌کنند.

مرشد چایانی برای همه عوامل اجرایی جشنواره، قصه‌گویان و مسئولان کانون آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم سال‌های بعد نیز بتوانم در این حوزه خدمت کنم.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دومین سال متوالی با حضور ۵۶ قصه‌گو در به میزبانی استان یزد از ۲۷ تا ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در یزد برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =