برگزاری بخش علمی جشنواره قصه‌گویی، روزهای ۱۶ و ۱۷ دی در کرمانشاه

بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان طی روزهای ۱۶ و ۱۷ دی ۱۴۰۲ در کرمانشاه برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، سرپرست اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این خبر را در حالی اعلام کرد که بیست‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی روز ۲۷ آذر ۱۴۰۲ در شهر یزد آغاز شده است و تا ۳۰ آذر ادامه می‌یابد.

سعیده عزیزیان در زمینه اهمیت ترویج فرهنگ قصه‌گویی در جامعه گفت: ترویج فرهنگ قصه‌گویی یکی از مؤثرترین راه‌ها در راستای تحکیم بنیان خانواده و نیز انتقال مفاهیم تربیتی به کودکان است.

او همچنین به بهانه پایان ویژه‌برنامه‌های پانزدهمین دوره هفته پژوهش در کانون در این زمینه افزود: اگر ما دانش و تولید دانش را به عنوان یک شبکه ارتباطی در علوم انسانی بدانیم می‌توان گفت تولید علم و تبادل دانش و بهره‌گیری از پژوهش‌ها می‌تواند به نشر ایده‌ها و افکار و به ایجاد فهم مشترک کمک کند.

وی درباره تألیف کتاب‌های پژوهشی و نظری مرتبط به امر قصه‌گویی در سال‌های اخیر نیز یادآور شد: در بخش جستار تاکنون دو شماره به چاپ رسیده که امسال نیز سومین کتاب به نام «قصه جو ۳» چاپ خواهد شد. امسال کتاب مقاله‌های برگزیده و چکیده نشست‌های تخصصی درباره‌ی قصه و قصه‌گویی در یک نشریه علمی تخصصی  به چاپ خواهد رسید و در اختیار علاقه‌مندان به این حوزه قرار خواهد گرفت. در سال‌های گذشته نیز مقاله‌های برگزیده در ویژه‌نامه‌ای زیر نظر دانشگاه شهید بهشتی به چاپ رسیده است. یکی دیگر از اقدام‌های بخش علمی جشنواره قصه‌گویی، برگزاری نشست‌های تخصصی و ترویجی است که امکان ارائه برترین آثار را در بخش‌های مقاله و پایان‌نامه فراهم آورده است.

او ادامه داد: بخش علمی جشنواره با بهره‌مندی از صاحب‌نظران این حوزه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی، مباحث نو و جدید علمی در سطح ملی و جهانی را شناسایی می‌کند و برای ایجاد انگیزه، تشویق و با حمایت از استعدادهای برتر پژوهشی، متخصصان این حوزه با ارائه جستار، مقاله، کتاب (تألیفی و ترجمه)، پایان‌نامه و رساله‌های دانشگاهی به رقابت می‌پردازند.

عزیزیان درباره‌ی این‌که چه ضرورتی دارد پژوهش‌گران در بررسی قصه‌های قرآنی و دفاع مقدس، حماسی و پهلوانی و  بومی‌محلی از شیوه‌های نوین بهره ببرند؟ بیان کرد: از مضامین کارکردی و محتوایی قصه‌گویی می‌توان به شیوه‌های نوین بررسی قصه‌های قرآنی و دفاع مقدس، حماسی و پهلوانی، بومی محلی و... اشاره داشت. در این زمینه ناگزیر استفاده از شیوه‌های نوین مورد نظر نیست؛ بلکه پرداختن از نگاه و زاویه نو به موضوع قصه و قصه‌گویی مسئله ما است. در حوزه قصه‌های قرآنی، دفاع مقدس و ... سوژه‌یابی و پرداختن به آن‌ها از زاویه جدید بیشتر مطرح است تا استفاده از شیوه‌های نوین.

وی در ادامه گفت: بازآفرینی قصه‌های قرآنی با محوریت نگاه نو، تحلیل قصه‌های قرآنی و رمزهای آن، مقایسه قصه‌های قرآنی با داستان‌های مشابه در ادبیات جهان و شناخت تفاوت‌ها و شباهت‌ها نمونه‌ای از محورهای موضوعی مقاله‌های بخش علمی جشنواره است.

برگزاری بخش علمی جشنواره قصه‌گویی، روزهای ۱۶ و ۱۷ دی در کرمانشاه

سرپرست اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون درباره ضرورت ترویج دانش و علم قصه‌گویی در جامعه توضیح داد: از طریق قصه و قصه‌گویی می‌توان مبانی و معارف دین، دستاوردهای انقلاب اسلامی، امیدها و آرزوها، شادی‌ها و غم‌ها و ایثار و ازخودگذشتگی در عرصه‌های مختلف زندگی را به کودکان و نوجوانان منتقل کرد. همچنین ترویج فرهنگ قصه‌گویی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای تحقق هدف تحکیم بنیان خانواده و نیز انتقال مفاهیم تربیتی به کودکان است. قصه ابزار و واسطه تربیت است و همچنین به عنوان یکی از ابزارهای گفت‌وگوی بین‌نسلی بسیار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. موضوع انتقال مفاهیم ارزشی و تاریخی از دیگر کاربردهای قصه‌گویی است. همین‌طور استفاده از قصه به عنوان یک ابزار زبانی می‌تواند در انتقال مفاهیم تربیتی نقش‌آفرین باشد و پژوهشگر می‌تواند به عنوان موضوع مقاله یا پایان‌نامه آن را مدنظر قرار دهد.

عزیزیان در پاسخ به این سؤال که «آیا در برنامه آینده اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون، تألیف یا ترجمه کتاب‌های نظری اصول قصه‌گویی قرار دارد تا قصه‌گویان آینده از آن‌ها استفاده کنند؟» گفت: بله قطعا در برنامه آینده اداره کل آموزش و پژوهش برگزاری کرسی‌های مباحثه، نشست‌های تخصصی علمی‌ترویجی، تألیف و ترجمه کتاب‌های نظری که در حوزه قصه و قصه‌گویی کتاب کم هم نیست، خواهد بود. در بخش علمی کتاب جستارنویسی ۳ در دست چاپ است. از اقدامات ویژه این اداره کل، می‌توان به برگزاری پیش‌نشست و نشست‌های تخصصی با محوریت کتاب‌های نظری در حوزه قصه‌گویی اشاره کرد.

وی قالب مقاله و جستار را پرطرفدارتر برشمرد و گفت: به دلیل شناخت بیشتر پژوهشگران در این حوزه، از بخش مقاله و جستار جشنواره قصه‌گویی بیشترین استقبال به عمل آمده است.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پژوهش کانون درباره‌ی این‌که نگارش مقاله و پایان‌نامه درباره قصه و قصه‌گویی چه کمکی می‌تواند به حوزه علوم انسانی کشور کند؟ عنوان کرد: قصه از ارکان ارزشمند فرهنگ و یک رسانه قدرتمند در انتقال تعالیم عالی دین و فرهنگ جامعه است. در قامت یک رسانه می‌تواند ذهن و اندیشه مخاطب و کودک و نوجوان ما را درگیر کند و راهنمای فرزندان‌مان در همه جوانب زندگی باشد.

عزیزیان همچنین ادامه داد: انتقال مفاهیم والای معنوی، تعلیم دستورهای اخلاقی و انسانی می‌تواند از طریق قصه صورت پذیرد. قصه می‌تواند نکات اخلاقی، دینی و فرهنگی را به کودکان و نوجوانان بیاموزد و قدرت تخیل و خلاقیت را در آن‌ها بهبود ببخشد و آن‌ها را آماده زندگی اجتماعی کند. مفاهیم مهم از طریق قصه به نسل‌های بعد منتقل می‌شود. همچنین ترویج فرهنگ قصه‌گویی یکی از مؤثرترین راه‌ها در راستای هدف تحکیم بنیان خانواده و نیز انتقال مفاهیم تربیتی به کودکان است. اگر ما دانش و تولید دانش را به عنوان یک شبکه ارتباطی در علوم انسانی بدانیم می‌توان گفت تولید علم و تبادل دانش و بهره‌گیری از پژوهش‌ها می‌تواند به نشر ایده‌ها و افکار و به ایجاد فهم مشترک کمک کند و با این اقدام مفاهیم خلق‌شده به اشتراک گذاشته می‌شود و روند توسعه دانش بهتری خواهیم داشت.

وی افزود: این نکته را اضافه کنم که بخش علمی جشنواره امسال با برنامه‌هایی متفاوت‌تر از سال گذشته برگزار خواهد شد. استان کرمانشاه در روزهای ۱۶ و ۱۷ دی‌ ۱۴۰۲ میزبان این بخش جشنواره خواهد بود. بخش علمی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در راستای تحقق اهداف و سیاست‌های پژوهشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود و هدف آن بسترسازی برای تولید دانش و تعمیق نگاه به جایگاه و اهمیت قصه و قصه‌گویی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =