اجرای دو کارگاه ایده‌یابی و ساخت کاردستی علمی در مدرسه روستای چاهو

با اجرای دو کارگاه ایده یابی و ساخت کاردستی علمی، ۶۰ کودک دانش آموزان پایه های دوم و سوم روستای چاهو ،به شیوه آموزش اکتشافی با مفهوم اختراع آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، راحله خادمی کارشناس آموزش و پژوهش کانون استان هرمزگان هدف از اجرای این کارگاه های پژوهش محور را هدایت کودکان به سمت کشف چیزهایی که در ذهن خود دارند عنوان کرد و گفت: کودکان به دلیل نگاه ویژه و بکری که به دنیای اطراف خود دارند ذاتا مبتکر هستند و خلاقیت آن ها باید در مسیر درستی پرورش پیدا کند، اما اغلب والدین و اولیای تربیتی ناخواسته با آموزش مستقیم به کودکان، فکر کردن به جای آنها و یا حل مشکلات ذهنی و عملی آنها در قالب حمایت های مختلف ،راه این مسیر لذت بخش و ضروری را برای همیشه می بندند.

خادمی در ادامه به شیوه اجرای این دو کارگاه اشاره کرد و افزود: در بخش اول با کودکان در مورد مشاغلی که کلاه ویژه دارند مانند آتش نشان، غواص... و سوالاتی مثل کاربرد هر یک از این کلاه ها و اینکه آیا صاحبان این مشاغل می توانند کلاه های خود را با هم عوض کنند صحبت کردندو سپس با اختیار گذاشتن کاغذ و قلم ، ازآنها خواسته شد یک شغل را انتخاب کنند و بگویند چه تغییراتی می توانند در کلاه این شغل ایجاد کنند که کارایی بیشتری برای صاحبش داشته باشد.

اجرای دو کارگاه ایده‌یابی و ساخت کاردستی علمی در مدرسه روستای چاهو

این کارشناس در ادامه و در بخش عملی ، با نشان دادن تصاویری از ایده های خلاقانه و اختراعات ساده و کاربردی کودکان سراسر دنیا، از دانش آموزان خواست در قالب گروه های ۳ نفره ، ایده ساخت یک وسیله ساده و کاربردی برای جمع آوری زباله های کاغذی کلاس خود را نقاشی کنند و سپس با لیوان یک بارمصرف ، نی و چسب ، ایده های خود را در قالب کاردستی بسازند.

در پایان دانش آموزان ، دست سازه های خود را آزمایش و پیشنهاداتی برای نامگذای ، زیباسازی و افزایش کارایی این کاردستی ها مطرح کردند.

گفتنی است، این کارگاه در راستای سومین رویداد ایده های نوآورانه و پژوهشی باشگاه پژوهشگران جوان چاهو برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =