آشنایی با اشعار شاعران کهن چه داشته هایی برای شاعران امروزی خواهد داشت

به همت واحد آفرینش های ادبی کانون هرمزگان، سومین انجمن شعر فانوس با حضور اعضا برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، این نشست روز چهارشنبه با حضور محمد ذاکری شاعر، دکترای زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و جمعی از اعضای انجمن شعر در سالن اجتماعات اداره کل کانون هرمزگان برگزار شد.

در این نشست ذاکری به تاثیر مطالعه‌ی ادبیات کلاسیک بر آثار شاعران معاصر و همچنین بر رشد فردی آن‌ها پرداخت.

وی با بیان اینکه که شاعران معاصر چقدر باید از ادبیات کلاسیک شناخت داشته باشند، با اعضا گفتگو کرد و با بیان این سوالات ذهن آن ها را چالش کشید: آیا امکان دارد ادبیات سنتی ما دستاوردهای زیادی برای پاسخ به نیاز ادبی امروز داشته باشد؟ مطالعه‌ی این آثار چگونه می تواند به شاعر کمک کند تا پشتوانه بهتری در ارائه‌ی آثارداشته باشد؟

ذاکری بر ضرورت آشنایی شاعران امروز با ادبیات کهن تاکید کرد و افزود: شاعر در آغاز برای شعر سرودن، به آشنایی با اشعار کلاسیک نیاز ندارد و این اثر خلق خواهد شد. به همین دلیل است که می توان نقاشی را در کارگاه آموزش داد، اما شعر را نمی توان. چرا که شعر یک حالت روحی و روانی است، اما این آفرینش و جرقه حتماً باید غنی و با اندیشه باشد.

این استاد ادبیات فارسی با ذکر این سوال که آیا آشنایی با ادبیات کهن چه داشته هایی برای فرد شاعر دارد؟ ادامه داد: بنده معتقدم که در به وجود آوردن آثار نقشی ندارد، ولی رسیدن به توانایی در چارچوب دانایی است که می تواند به خلق اثر منجر گردد.

وی تصریح کرد: آشنایی با شعر کهن دارای زمینه‌های ظاهری و باطنی است. اگر به ظاهر اشعار گذشته توجه کنید، زمینه‌ی خلق اشعار خوب در ادبیات امروز را ایجاد می کند. در واقع کار خوب می تواند در قالب کهن هم جذاب باشد. در این تفکر به قطعاها و بایدها فکر نکنید و آن ها را از خود دور کنید. شما باید جور دیگری به پدیده ها نگاه کنید. جور دیگری که دیگران نمی بینند. شاعر باید از یک طرف به داشته های قبلی رجوع کند و آن نگاه های قاطعانه کنارگذاشته شود.

وی در ادامه به ضرورت آشنایی با باطن شعر کلاسیک پرداخت و گفت: در باطن باید آشنایی شما با مضامین بیشتر شود، مضامینی مثل عشق، مرگ و زندگی از مضمون های مشترکی است که در ایران و جهان وجود دارد و تفاوت در دین، مذهب و... است. این آشنایی می تواند به عمق دانش و گستره ی نگاه ما بیفزاید. ادبیات اگر فهمیده شود زندگی انسان‌ها غنی می شود.

در پایان ذاکری به یک نکته کلیدی در پرداختن به شعر اشاره کرد و گفت: شاعران موفق ادبیات فارسی اغلب از کسانی بودند که با داشتن زمینه های سرودن شعر قطعا در آثار گذشتگان و هم عصران خود مطالعه و تفکر داشته اند. بدون شک شاعر بدون مطالعه رشد نخواهد کرد و در سطح خود باقی خواهد ماند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =