خاطره‌نویسی جرقه‌ داستان‌نویسی است

کارگاه داستان‌نویسی «آیینه باران» ویژه نوجوانان همدانی با حضور دو نویسنده مطرح کشور مریم زرنشان و معصومه کریمی در مرکز یک همدان برگزار شد که در آن عناصر داستان‌نویسی، چگونگی خاطره‌نویسی و مطالعه عمیق آموزش داده شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، کارگاه داستان‌نویسی «آیینه باران» با همکاری اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در مرکز فرهنگی هنری شماره یک همدان با حضور 30 نفر از دانش آموزان پایه هشتم برگزار شد. در این کارگاه  نکات مهمی در مورد خاطره و عناصر داستان از سوی خانم زرنشان، نویسنده کودک و معصومه کریمی، نویسنده داستان‌های کوتاه به دانش آموزان گفته شد.

در این کارگاه یلدا پاشایی، یکی از نوجوانان که برگزیده داستان‌نویسی در سطح کشور است، یکی از داستان‌های خود را خواند و در ادامه دانش آموزان به نقاط ضعف و قوت داستان پرداخته و سوالاتی راجع به چگونگی و شروع داستان نویسی پرسیدند.

همچنین خانم زرنشان مربی این کارگاه داستانی را خواند و از نوجوانان حاضر درخواست کرد پایان داستان را حدس بزنند که هر یک از آنها نیز پایان متفاوتی را برای داستان متصور شد.

مریم زرنشان در این کارگاه عمیق خواندن و شخصیت‌پردازی در داستان را برای مطالعه کتاب داستان مهم دانست.

خاطره‌نویسی جرقه‌ داستان‌نویسی است

در این کارگاه عنوان شد: اگر کسی به خاطره نویسی علاقه‌مند است و دفتر خاطراتی دارد، اینها همه جرقه‌های نویسندگی و داستان‌نویسی است که حتماً به اینها توجه کند.

همچنین در کارگاه بیان شد: خلاقیت و زاویه دید جدید نگاه بچه‌ها را شکل می‌دهد و این توصیفات و نشان دادن حالت‌ها در داستان باید بسیار نمایان باشد تا بر جذابیت داستان بافزاید.

مریم زرنشان، نویسنده کودک و نوجوان  اظهار کرد: در این کارگاه بچه‌هایی شرکت کرده بودند که تاکنون گفتیم در کلاس‌های داستان‌نویسی شرکت نکرده بودند و فقط در مدرسه انشا نوشته بودند.

وی بیان کرد: ما در این کارگاه سعی کردیم برای پیش زمینه ذهنی آنها از عناصر داستان‌نویسی صحبت کنیم، بنابراین به عناصری چون سوژه‌یابی، توصیف در داستان، شخصیت پردازی در داستان و فضاسازی پرداخته شد.

این نویسنده کودک و نوجوان با اشاره به اینکه امروز چند مدل داستان در کلاس خوانده و بررسی شد گفت: در هر داستان از عناصر داستان‌نویسی صحبت کردیم که مثال ملموسی برای بچه‌ها باشد.

خاطره‌نویسی جرقه‌ داستان‌نویسی است

وی از بچه‌ها خواست که به کتابخانه‌ها بیایند و از کتب آنها استفاده کنند و گفت: بهره‌مندی از کتابخانه برای هر طیفی از جامعه مهم است تا از تمام کتاب‌ها استفاده کنند و فرصتی را برای مطالعه داشته باشند.

زرنشان تاکید کرد: بچه‌ها بهتر است از کتاب‌هایی که در فضای مجازی است، نخوانند و از کتابخانه استفاده کنند زیرا هر کتابی برای آنها مناسب نیست و این کتاب خوب است که در سراسر زندگی آنها موثر خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: بچه‌ها کتاب بخوانند، عمیق بخوانند و درست بخوانند تا دایره واژگان آنها به قدری بالا باشد که بتوانند بنویسند.

پایان بخش برنامه خوانش دو داستان کوتاه بود از جمله داستان «وقت ملاقات تمام شد».

خاطره‌نویسی جرقه‌ داستان‌نویسی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =