دومین روز از دوره‌ی آموزشی آشنایی با فعالیت‌های علمی کودکان و نوجوانان در کانون استان

راهکارهای آموزش فعالیت‌های علمی برای کودکان و نوجوانان در حوزه‌ی فیزیک به مربیان کانون آموزش داده شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهار محال و بختیاری، دومین روز از دوره‌ی آموزشی آشنایی با فعالیت‌های علمی کودکان و نوجوانان در هشتم بهمن ماه 1402 به مدت 8 ساعت با حضور 40 مربی فرهنگی از مراکز کانون در سالن کنفرانس اداره کل کانون استان برگزار شد.  
آشنایی مربیان با فعالیت‌های علمی کودکان و نوجوان و تاکید برمفاهیم اصلی علوم پایه ( فیزیک ) از جمله اهداف کلی آموزشی این دوره است.  
آشنایی فراگیران با مفاهیم و آزمایش‌های ساده‌ی زیست و همچنین فراگیری روش آموزش علوم به شیوه‌ی کاوشگری و تاکید بر اهمیت انجام آزمایش در یادگیری پایدار از جمله اهداف آموزشی، رفتاری این دوره محسوب می شود. 
 انجام فعالیت های عملی در حوزه تفهیم مفاهیم فیزیک و شناخت خاصیت‌های مواد تاکیدی بر آموزشی عملکردی بودن این دوره است. 
 کسب توانایی انجام برخی از آزمایش‌های مربوط به مباحث فیزیک در فراگیران، آموزش مفاهیم علوم با استفاده از فعالیت‌های عملی، درگیر کردن فراگیران در هنگام آموزش مفاهیم علوم و هدایت دانش‌آموزان و اعضا در رسیدن به پاسخ پرسش‌های علمی از جمله اهداف آموزش عملکردی در این دوره می باشد.  
گردش و کاوش، درگیر شدن با علم، اکتشاف دنیای اطراف از طریق علوم پایه، از جمله نکاتی است که در این آموزش‌ها به کودکان یاد داده خواهد شد.  
استفاده از تجربه و عملیات، استفاده از اسباب بازی های آموزشی، استفاده از کتابها و داستانها، بکارگیری تکنولوژی، استفاده از دستگاه‌های آموزشی، ارتباط با دنیای واقعی نیز مواردی است که می‌توان در فرایند آموزش علم فیزیک از آن بهره برد.  
در این دوره‌ی آموزشی، مفاهیمی مانند انرژی، نیرو، جرم، بار الکتریکی (چارچ الکتریکی)، جریان الکتریکی، میدان الکتریکی، الکترومغناطیس و ... به مربیان کانون آموزش داده شد.   
تبدیل انرژی حرکتی به انرژی الکتریکی، نور و گرما، انجام آزمایش‌های الکترونیز، ساخت مدار الکتریکی، ساخت آزمایش الکتریکی، آشنایی با مفهوم فشار، فشار در مایعات، فشار در گازها، القای الکتریکی، انواع ماشین‌ها، نیرو، اهرم، انواع کربن و شناسایی بازها، اسیدها و مواد خنثی از جمله مباحثی بود که در این کارگاه یک روزه عنوان شد.  
بر اساس این خبر: اهداف فعالیت‌های علمی، تعریف علم و فعالیت‌های علمی مراکز، دستاوردهای فعالیت‌های علمی، موضوع‌های علمی مناسب در مراکز کانون، شیوه‌های اجرای فعالیت‌های علمی در مراکز کانون و ارزشیابی فعالیت‌های علمی، از جمله سرفصل‌های آموزشی این دوره محسوب می‌شوند.. 
گفتنی است تدریس این دوره علمی را دکتر جعفر عالی‌پور مدرس دانشگاه فرهنگیان استان بر عهده داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =