زبان موجودی زنده و پویا است

شاعر کودک و نوجوان خطاب به شاعران نوجوان گفت: وزن و موسیقی در شعر مهم است و نکته مهمی که باید آن را بدانید این است که زبان زنده و پویا است و مدام خود را بازسازی می‌کند مثل لباس‌هایی که در طول زندگی در حال تغیر است، مثلا لباس دوران سعدی و حافظ را ما امروز نمی‌پوشیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، عصر امروز انجمن ادبی کانون با حضور مریم اسلامی شاعر کودک و نوجوان، مدیرکل کانون، شاعران، نویسندگان و اعضای انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در مرکز فرهنگی- هنری شماره یک کانون برگزار شد.

در ابتدا اعضای کودک و نوجوان انجمن‌های ادبی شعر و  داستان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان شعر و داستان خود را خواندند، سپس مریم اسلامی به نقد یک به یک آثار هر یک از اعضای انجمن ادبی پرداخت و نکاتی را به آنها خاطرنشان کرد.

زبان موجودی زنده و پویا است

مریم اسلامی خطاب به یکی از نوجوانان داستان نویس انجمن ادبی کانون اظهار کرد: داستان‌های بومی مولفه‌هایی دارد و برخاسته از آداب و رسوم یک زیست بوم هستند و وقتی مؤلفه‌های بومی وارد داستان می‌شود آن داستان را خاص می‌کند.

وی افزود: باید بدانید که گفت‌وگوها در این نوع از داستان‌ها متفاوت است و نوجوان نویسنده‌ای که اگر بخواهد در این مسیر قلم بزند باید اشراف به این نوع گفت‌وگوهای محاوره‌ای داشته باشد و نوشتن داستان توسط نویسنده نوجوان امروز در حالی زبان به سمت ویترینی شدن می‌رود، بسیار جذاب و جالب است.

این شاعر کودک و نوجوان با اشاره به شاعران نوجوان اظهار کرد: وزن و موسیقی در شعر مهم است و نکته مهمی که باید آن را بدانید این است که زبان زنده و پویا است و مدام خود را بازسازی می‌کند مثل لباس‌هایی که در طول زندگی در حال تغیر است، مثلا لباس دوران سعدی و حافظ را ما امروز نمی‌پوشیم.

زبان موجودی زنده و پویا است

وی با بیان اینکه زبان به عنوان یک موجود زنده است، ادامه داد: امروز باید همان‌گونه که صحبت می‌کنیم شعر  بگوییم و شعر یک شاعر باید هم راستا با زبان امروز باشد البته شعر کلاسیک بسیار مهم است و جایگاه خود را دارد اما هدف از شعر ارتباط گیری با مخاطب است.

اسلامی خطاب به والدینی که با کودکان خود شعر کلاسیک می‌خوانند و تمرین می‌کنند، تصریح کرد: درست‌خوانی شعر هم از اهمیت زیادی برخوردار است و باید برای کودک، شعر کودک خواند و او شعر کودک را بخواند و والدین شعر کودک را با فرزندان خود کار کنند.

وی به قدردانی شاعران و نویسندگان نوجوان از مربی ادبی خود اشاره و خاطرنشان کرد: این قدردانی به مربی انرژی داده و باعث می‌شود که حمایت گری مربی بیشتر شود و او را دلگرم به ادامه راه می‌کند.

زبان موجودی زنده و پویا است

این شاعر کودک و نوجوان خطاب به یکی از کودکان انجمن ادبی که داستان یک شهید را از زبان برادر شهید بازنویسی کرده بود، گفت: بازنویسی خاطرات دیگران بسیار ارزشمند است و باید آن تقویت شود و این خود یک مدل از نوشتن است مانند دختر شینا و یا خیلی از رمان‌های دیگر که نویسنده راوی داستان است.

وی بیان کرد: داستان امروزی نوشتن و استفاده از صنعت تضاد خیلی مهم است و برای خواننده جذاب است .

زبان موجودی زنده و پویا است

اسلامی در پایان برای تمامی شاعران و نویسندگان کودک و نوجوان انجمن ادبی کانون آرزوی موفقیت کرد.

در این انجمن غلامرضا بکتاش، محسن کریمی و ریحانه نوری از مربیان ادبی کانون یکی از اشعار خود را خواندند.

اعضای نوجوان انجمن ادبی : نیروانا آقامیرزایی، حسین زرنقاب، یلدا پاشایی، حسنا سراجچی، یسنا شهسواری، ثمین بخشی، یاسمین زهرا شکل آبادی، سما غلامعلی و نادیا جابری

زبان موجودی زنده و پویا است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =