صعود کارکنان کانون کرمانشاه به قله‌ی صعب‌العبور "دوکل"

به مناسبت دهه‌ی مبارک فجر، صعود تعدادی از کارکنان کانون کرمانشاه به قله‌ی صعب‌العبور "دوکل" صورت پذیرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، به مناسبت دهه‌ی مبارک فجر، صعود تعدادی از کارکنان کانون کرمانشاه به قله‌ی صعب‌العبور "دوکل" صورت پذیرفت.

صعود کارکنان کانون کرمانشاه به قله‌ی صعب‌العبور "دوکل"
گفتنی است که : کوه پراو (به کردی: په‌ڕاو) رشته‌کوهی امتداد یافته از شمال غرب تا شمال شرق شهر کرمانشاه با طول تقریبی ۸۰ کیلومتر و وسعت تقریبی حدود ۹۸۰ کیلومتر مربع و بخشی از رشته‌کوه زاگرس در غرب ایران می‌باشد، رشته کوه پراو از سمت شمال غربی به رشته کوه شاهو متصل است و از سمت جنوب شرقی، رودخانه معروف گاماسیاب آن را از رشته کوه گرین جدا می‌کند و دهستان پایروند و میان دربند در جنوب غربی و دهستان‌های دینور و بیلوار در شمال شرقی این کوهستان واقع شده‌اند،قله پرآو با ارتفاع ۳۴۱۵ متر از سطح دریا بلندترین قله این کوهستان و بلندترین قله استان کرمانشاه و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجسته جهان به‌شمار می‌رود که در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده‌است.

صعود کارکنان کانون کرمانشاه به قله‌ی صعب‌العبور "دوکل"

مورفولوژی کوهستان پَرآو، تحت تأثیر زمین شناسی ساختمانی و عملکرد گسل‌ها است. صفحات رانده شده متعدد، سبب شکل‌گیری ارتفاعات پرآو و دیواره‌ها قائم موجود در آن و سایر بلندای ناحیه شده است؛ همچنین اشکال کارستی در این رشته کوه نیز تحت تأثیرعملکرد این گسل‌ها می‌باشند. رشته‌ کوه پرآو در کمربند کوهزایی زاگرس قرار دارد. این کمربند کوهزایی قسمتی از کوهزاد تتیس را شامل می شود که بین اوراسیا و قسمت‌های مختلف گندوانا اتفاق افتاده است. زیر پهنه ی آهکی پرآو در شمال شرقی زیرپهنه رادیولاریتی قراردارد که در گذشته به نام سکو قاره کربناته داخلی نامیده شده است.این زیرپهنه با لایه های آهکی ضخیم که قدمت ان به تریاس پسین یا کرتاسه پسین می رسد مشخص می شود. رشته کوه پرآو یکی از عمیق‌ترین لایه‌های لایم استون کره زمین است و به سبب فشارهای ناشی از کوه‌زایی آلپی شکاف‌های بسیاری پیدا کرده‌است به همین علت عمیق‌ترین غارهای ایران مانند غارهای پراو، جوجار، قیژلان و چاه غار قلا در این رشته کوه قرار دارند.

صعود کارکنان کانون کرمانشاه به قله‌ی صعب‌العبور "دوکل"
بی جی کوربین نویسنده‌ی کتاب هفت کوه تا آراتا، کوه پرآو را با کوه ماشو در حماسه‌ی گیلگمش یکی دانسته است. او می‌نویسند در حماسه گیلگمش (لوح نهم) از  کوه ماشو  یا کوه دو قله یاد شده است. تقریباً در ۳۵ تا ۴۰ مایلی غرب گودین تپه کوه پارائو (پرآو) قرار دارد که دارای دو قله است. با توجه به نزدیکی به آراتا و به خصوص که این کوه برای پیشینیان مقدس بوده و دارای کتیبه و مجسمه  بیستون است.در نسخۀ بابلی حماسه گیلگمش، او موفق می  شود به کوه  های مشو صعود کند. استرابو در کتاب یازدهم خود "سکونتگاه پارت‌ها "به‌نام اکوس (Ancient Greek: Ὧχος) را در اطراف کوهی به نام پراو کوه (paráú koh) دانسته است.

صعود کارکنان کانون کرمانشاه به قله‌ی صعب‌العبور "دوکل"
خط‌الراس اصلی و مرتفع این کوهستان دارای قلل متعددی با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است. جهت خط الراس اصلی از غرب به شرق امتداد یافته‌است و به ترتیب شامل قلل:خرامان، قته چرمی، پرآو، نمازگاه، شاودالان، سه کل، زنهان، بیستون، بان برزه و … می‌باشد، عبور از خط الراس‌های پرآو عمدتاً در بسیاری از مکان‌ها حالت فنی دارند و عبور از بعضی از قسمت‌های آن احتیاج به طناب و ابزارگذاری دارد به‌خصوص در قلل خرامان، قته چرمی، سه کل و بیستون. در بخش غربی این رشته کوه قله‌هایی با ارتفاع نزدیک به ۳۰۰۰ متر مانند: میرزایی، رویین، یافته، نرامان، هزاره، عالیور، بلوچ، آژوان و … قرار دارند.از قلل زیر ۳هزار متر در کوهستان پراو قله‌های فرخشاد (به ارتفاع ۲۴۴۵متر)، زرده بلین و دوشاخ (دوکل) است که به دلیل واقع شدن در شمال شهر کرمانشاه مورد استقبال علاقه‌مندان به کوهنوردی می‌باشد.کوه فرخشاد در شمال کرمانشاه
دیواره بیستون عظیم‌ترین صخرهٔ آهکی جهان است که در کوهستان پرآو (کوه بیستون) واقع گردیده‌است و با ارتفاع ۱۲۰۰ متر و وسعت بیش از ۵۰۰۰ متر مربع، در میان فنی‌ترین دیواره‌های سنگ‌نوردی جهان جای داشته و به اورست صخره‌های جهان مشهور بوده و مرتفع‌ترین دیواره ایران و پنجمین دیواره مرتفع دنیاست از سال ۲۰۱۰ میلادی فستیوال جهانی سنگ‌نوردی بیستون در این کوه برگزار می‌گردد.

صعود کارکنان کانون کرمانشاه به قله‌ی صعب‌العبور "دوکل"
همچنین «کتیبه بیستون» که از آثار ثبت شده میراث جهانی یونسکو است، بعنوان بزرگترین سنگ‌نوشتهٔ جهان و نخستین متن شناخته شدهٔ ایرانی در دامنه‌های جنوبی این کوهستان قرار دارد.منطقه حفاظت شده بیستون بخشی از کوهستان پرآو می‌باشد، در سال ۱۳۹۳ برنامه ایجاد اکو پارک «پرآو»، در منطقه حفاظت شده بیستون به عنوان جاذبه طبیعی بی‌نظیر در خاورمیانه مطرح گردید.
اکوسیستم این منطقه شامل پوشش گیاهی نظیر بلوط، آلبالو وحشی، زالزالک، گلابی وحشی، بنه و پستاندارانی چون کل و بز، گرگ، پلنگ، گورکن، گربه جنگلی، خرس قهوه‌ای، قوچ و میش، گرگ آسیایی، شغال، روباه و گراز، کفتار، خارپشت، خرگوش و… می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =