کد خبر: 338094
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
حضور کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری استان در دیدارگاه ادبی سرو سهی

باشگاه کتابخوانی سما تحت عنوان دیدارگاه ادبی سرو سهی به مناسبت 21 اسفندماه روز بزرگداشت نظامی ویژه برنامه ای در کتاب بوم برگزار کرد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان هرمزگان،طاهره مسافری  کارشناس آفرینش های ادبی کانون که مهمان این وِیژه برنامه ی ادبی بود، به معرفی نظامی گنجوی و آثار و مقلدان وی پرداخت و گفت: نظامی گنجوی در قرن ششم در شهر گنجه متولد شد. وی علاوه بر دیوان که شامل قصاید و غزلیات است، پنج منظومه دارد که به پنج گنج شهرت دارد. این پنج منظومه عبارتند از: مخزن الاسرار، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون، بهرامنامه یا هفت گنبد یا هفت پیکر و اسکندرنامه

مسافری درباره ی پیشینه ی داستان خسرو و شیرین گفت: داستان های عاشقانه از دیرباز تا کنون بخشی از ادبیات فارسی را تشکیل می دهند. داستان خسرو و شیرین از جمله داستان های دوره ی ساسانی است که پیش از نظامی نیز در ادبیات فارسی از جمله در شاهنامه ی فردوسی بیان شده است. اما نظامی این داستان را آن گونه که در بردع و گنجه واقع در آذربایجان امروزی نقل می شد، به نظم آورد.

کارشناس ادبی کانون در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تصویر شیرین در منظومه ی خسرو و شیرین تصویر زنی آرمانی است. زنی که علاوه بر بهره مندی از جمال، از لحاظ عفاف و پاکدامنی، احترام به آیین و اخلاق، وفاداری، خردمندی و سیاستمداری نیز زنی کم نظیر است.

مسافری در پایان این نشست بخشی از خسرو و شیرین تحت عنوان «وصف جمال شیرین» را خوانش کرد و گفت: ادبیات نیز همچون عشق دریایی کرانه ناپدید است و هدف از برگزاری این نشست آشنایی نوجوانان با نظامی و آثار اوست و علاقه مندان می توانند با مطالعه ی آثار فاخر این شاعر داستان سرا، از اشعار او حظ ادبی ببرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =