بهگزارش روابطعمومی ادارهکل کانون استان گیلان، این کارگاه آموزشی روزهای ۲۶ و ۲۷ خرداد ۱۴۰۴ با حضور مسوولان، کارشناسان، مربیان و رابطان ادبی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان به صورت حضوری و برخط برگزارشد.
آناهیتا آروان، نویسنده، منتقد ادبی و مربیفرهنگی کانون استان گیلان و هانیه سلامی، شاعر و منتقد ادبی نیز به عنوان مدرسان این دوره آموزشی حضورداشتند و در ارتباط با عناصر داستاننویسی و شیوههای آموزش نوشتن نوین خلاق برای حاضران صحبتکردند.
آناهیتا آروان در بخش آموزش داستاننویسی این کارگاه، با رویکردی تخصصی و با بهرهگیری از شیوه تحلیل متن، گفتوگوهای گروهی، بارش فکری و تمرینهای عملی به تشریح عناصر بنیادین داستان پرداخت.
آشناسازی افزونتر حاضران با تمایزهای ساختاری و کارکردی داستان نسبت به دیگر قالبهای ادبی از دیگر مواردی بود که مورد توجه مدرس این کارگاه آموزشی قرارداشت.
این نویسنده در ادامه، از ضرورت درک درست و روشن از چیستی داستان بهعنوان یک روایت منسجم، هدفمند و در عین حال هنرمندانه صحبتکرد و بر اهمیت آغاز مؤثر، گرهافکنی، اوج، گرهگشایی و پایانبندی قانعکننده، در راستای توجه به عناصر کلیدی چون: شخصیتپردازی، زاویه دید، پیرنگ، فضاسازی و دیالوگنویسی، با تأکید بر جنبههای آموزشی و تحلیلی تاکیدکرد.
بررسی نمونههایی از آثار موفق جهت آشنایی شرکتکنندگان با شاخصههای یک داستان و همچنین، نقد داستان به شیوهای کاربردی نیز در اولویت آناهیتا آروان قرارداشت.
هانیه سلامی، مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدرس دورههای مختلف نوشتن خلاق نیز از ضرورت خلاقیتورزی و تجربهاندوزی برای خلق اثر صحبتکرد و بهرهگیری از حواس پنجگانه برای پرورش خلاقیت را مورد تاکیدقرارداد.
وی در همینحال، با استفاده از شیوه آموزشی مشارکتی و تجربهمحور، به تبیین و تشریح شیوههای دستیابی به این مهم پرداخت.
گفتنیاست، بخش حضوری این کارگاه آموزشی در محل گردهمآییهای ادارهکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در رشت برگزارشد.