هم‌نوایی کتاب، دف و دوچرخه در مرکز روانسر

مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانسر استان کرمانشاه این بار میزبان رویدادی نوآورانه و الهام‌بخش بود که در آن، عطر دل‌نشین کتاب‌خوانی با طنین روح‌نواز دف و هیجان دلپذیر دوچرخه‌سواری در هم آمیخت. این برنامه خلاقانه که با تلاش و ابتکار مربیان هنرمند مرکز روانسر به ثمر نشست، نشان داد که چگونه می‌توان با تلفیق هنر، ورزش و فرهنگ، شور و نشاط را در میان کودکان و نوجوانان زنده نگه داشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، شهرستان روانسر، با طبیعتی دل‌نشین و مردمانی فرهنگی، بار دیگر در اقدامی نوآورانه و الهام‌بخش، شاهد رویدادی فرهنگی و هنری بود که روح کتاب‌خوانی را با طنین دف و شور دوچرخه‌سواری در هم آمیخت. این برنامه با عنوان غیررسمی «دوچرخه‌سواران و دف‌نوازان کتابخوان»، توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان روانسر و با همراهی اعضای فعال این مرکز برگزار شد. 

منیژه‌السادات حسینی سرپرست کانون استان با اشاره به اهداف برگزاری چنین برنامه‌هایی، گفت: این رویداد، ایجاد پیوندی عمیق‌تر میان مفاهیم ارزشمند فرهنگی، هنری و ورزشی در ذهن کودکان و نوجوانان بود؛ رویکردی که تلاش دارد تا فراتر از آموزش صرف، به پرورش ابعاد مختلف شخصیت آن‌ها بپردازد. 

وی افزود: اهمیت این ترکیب در شکستن قالب‌های رایج یادگیری نهفته است؛ چرا که وقتی فرآیند یادگیری با فعالیت‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان مانند دوچرخه‌سواری و موسیقی عجین می‌شود، اثربخشی آن چندین برابر شده و خاطره‌ای خوش از کتاب و دانش در ذهنشان حک می‌شود. هدف از این فعالیت فرآیندمحور، تنها یک برنامه تفریحی نبوده؛ بلکه تلاشی هوشمندانه برای ترویج فرهنگ مطالعه در قالب فعالیتی شاد و پرتحرک است. 

حسینی تصریح کرد: به‌کارگیری این شیوه‌های بدیع، به کودکان و نوجوانان نشان می‌دهد که دانش و سرگرمی می‌توانند در کنار هم باشند و کتاب، تنها یک ابزار درسی نبوده، بلکه دریچه‌ای به سوی دنیایی پر از شگفتی است. این ترکیب بی‌بدیل، نشان داد که چگونه می‌توان لحظات آموزشی را با جذابیت‌های هنری و ورزشی همراه کرد.

سرپرست کانون استان خاطرنشان شد: این رویداد، تنها یک برنامه یک‌باره نبود؛ بلکه نمادی از رویکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روانسر برای غنی‌سازی اوقات فراغت اعضا و پرورش نسلی کتاب‌خوان، هنرمند و سالم است. امید است با تکرار چنین برنامه‌هایی، کودکان و نوجوانان این مرز و بوم، بیش از پیش به سمت مطالعه و فعالیت‌های خلاقانه سوق پیدا کرده و آینده‌ای روشن‌تر برای خود و جامعه رقم بزنند. کانون پرورش فکری استان کرمانشاه نیز با حمایت از چنین ابتکاراتی، بر عزم خود برای شکوفایی استعدادهای نهفته در کودکان و نوجوانان تأکید دارد.

هم‌نوایی کتاب، دف و دوچرخه در مرکز روانسر

بر همین اساس با این رویداد ابتکاری از جنس خلاقیت صورت گرفت و خیام و مهاجر احمدی، مربیان خلاق و هنرمند مرکز روانسر، از طراحان اصلی این برنامه بودند. آن‌ها با بینش عمیق خود به نیازهای کودکان و نوجوانان امروز، موفق شدند پدیده کتاب‌خوانی را از قالب سنتی خود خارج کرده و آن را با علایق اعضا پیوند بزنند. این دو مربی هنرمند، با بهره‌گیری از تجربه و دانش خود در حوزه‌های دف‌نوازی و فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و سرگرمی، فضایی را خلق کردند که در آن، بچه‌ها می‌توانند ضمن لذت بردن از فعالیت‌های مورد علاقه خود، به صورت فرآیندی و هدفمند با دنیای بی‌کران کتاب‌ها آشنا شده و به مطالعه علاقه‌مند شوند.

این طرح با هدف ایجاد تجربه‌ای چندوجهی و فراتر از کتاب‌خوانی صرف، تلاش دارد تا پیوندی عمیق میان دنیای یادگیری، هنر و سلامتی در کودکان و نوجوانان ایجاد کند. تقویت خلاقیت و تفکر ترکیب فعالیت‌های هنری مانند دف‌نوازی با مطالعه، به شکوفایی خلاقیت کودکان کمک کرده و آن‌ها را تشویق می‌کند تا از زوایای جدید به مفاهیم نگاه کنند و ایده‌های نو در سر بپرورانند.

ترویج سبک زندگی سالم‌ با ادغام دوچرخه‌سواری به عنوان یک فعالیت ورزشی سالم، پیامی قدرتمند در خصوص اهمیت سلامت جسمانی و تناسب اندام به نسل امروز منتقل می‌کند و آن‌ها را به فعالیت‌های بدنی تشویق می‌نماید. ایجاد ارتباط عاطفی با کتاب وقتی کتاب‌خوانی با فعالیت‌های لذت‌بخش و مورد علاقه کودکان و نوجوانان مانند موسیقی و ورزش همراه می‌شود، احساس مثبتی نسبت به کتاب و مطالعه در آن‌ها شکل می‌گیرد که این خود، کلید ایجاد عادت مطالعه پایدار است.

این برنامه به دنبال پرورش نسلی چندبعدی نسلی است که نه تنها از نظر علمی و فرهنگی غنی باشد، بلکه از نظر هنری خلاق و از نظر جسمی نیز سالم و پرانرژی باشد؛ نسلی که بتواند در دنیای پیچیده امروز، با ابعاد گوناگون خود شکوفا شود. همچنین تنوع‌بخشی به روش‌های آموزشی این طرح، رویکردی نوآورانه در آموزش و پر کردن اوقات فراغت کودکان ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با خلاقیت، فرآیند یادگیری را جذاب‌تر و مؤثرتر ساخت.

تقویت مهارت‌های اجتماعی با حضور در گروه‌های دوچرخه‌سواری و فعالیت‌های مشترک فرهنگی، به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های کار گروهی، همکاری و ارتباط مؤثر با همسالان و مربیان خود را تقویت کنند. این رویداد، پیام ارزشمندی را در مورد اهمیت تلفیق فرهنگ، هنر و ورزش در جامعه منتقل می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان با ابتکار، فضایی پویا و پرنشاط برای رشد و تعالی کودکان و نوجوانان فراهم آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha