برگزیدگان نخستین جشنواره ادبی کام یوسف معرفی شدند

آثار برگزیده‌ی نخستین جشنواره دو سالانه کام یوسف با تجلیل از شهید کامبیز(یوسف) ملک شامران طی آیینی به برگزیدگان اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این مراسم عصر روز 4 خرداد 1392 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون تهران در حالی برگزار شد که هیات داوران آن با صدور بیانیه‌‌ای از این‌که این شهید بزرگوار، طی سال‌های گذشته، از نگاه فعّالان فرهنگی کشور به‌دور بوده و کمتر به او و اندیشه‌هایش پرداخته شده، اظهار تأسّف کرد.
این گروه اعلام کرده‌اند که در نخستین جشنواره‌ی ادبی کام یوسف، تلاش‌شان بر آن بوده که با جست‌وجو در میان آثار منتشرشده برای کودکان و وجوانان طی سه سال گذشته، آن‌دسته از آثاری که با آرمان‌ها و اندیشه‌های شهید بزرگوار کامبیز (یوسف) ملک‌شامران سازگاری بیشتری داشته را یافته و با تجلیل از پدیدآورندگان آن‌ها به‌نوعی توجّه اهالی فرهنگ و هنر را به این موضوع جلب کنند.
به اعتقاد داوران جشنواره شهیدِ اهل قلم، کامبیز (یوسف) ملک‌شامران نه تنها با قلم خود آرمان‌هایش را تحریر می‌کرد، بلکه با خون خود نیز سندی ساخت جاودانه ساخت، که برای همیشه بزرگی و تقدّس این آرمان‌ها و پای‌بندی او به اعتقاداتش را اثبات می‌کند.
داوران همچنین در ادامه بیانیه از کمبود آثار مرتبط سخن گفته‌ و یادآوری کردند که در حوزه‌ی شعر، به دلیل نبود آثار مرتبط به میزان کافی، داوری انجام نشد.
در همین حال نزدیک به 500 اثر در مرحله‌ی نخست و 56 اثر در مرحله‌ی نهایی مورد ارزیابی گروه داوری شامل محمد رضا بایرامی، حسین فتاحی و محد ناصری در بخش ادبی و کورش پارسانژاد، محمد حسین صلواتیان و محمدعلی کشاورز در بخش هنری قرار گرفت.
بر این اساس در بخش داستان کودک کتاب «خداحافظ راکونِ پیر» نوشته‌ی کِلِر ژوبِرت و در بخش داستان نوجوان رمان‌‌های «گُردانِ قاطرچی‌ها» نوشته‌ی داوود امیریان، «فقط بابا می‌تواند مرا از خواب بیدار کند» نوشته‌ی مژگان بابامرندی و «پسران آفتاب» نوشته‌ی جمال‌الدین اکرمی به عنوان آثار برگزیده معرفی شد.
در بخش طراحی جلد کتاب‌های نوجوان به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم به پژمان رحیمی‌زاده برای طرّاحی جلدهای مجموعه‌ی کتاب‌های رمان نوجوان امروز از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مجید کاشانی برای کتاب «با شناسنامه‌ها» از انتشارات سوره مهر و مهکامه‌ی شعبانی برای کتاب «اسب سفید» از انتشارات به‌نشر تعلق گرفت.
در بخش طراحی کودک و طراحی و گرافیک نوجوان نیز هیچ کتابی حائز رتبه نشد اما در بخش تصویرسازی نقاشی‌های کتاب کودک «خداحافظ راکون پیر» اثر کلر ژوبرت از انتشارات کانون رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داد.
در بخش تصویرسازی نوجوان نیز کتاب «قصه‌های شنیدنی از بچه‌های خوب» اثر امیر نساجی از انتشارات قدر ولایت رتبه‌ی اوّل و مجموعه‌ کتاب‌های «قصه‌های زندگی» اثر مرتضی امین از انتشارات قدر ولایت رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص دادند.