بازار تئاتر کودک و نوجوان با حضور چهره‌ها به خط پایان رسید

مراسم پایانی «بازار تئاتر کودک و نوجوان» با حضور هنرمندان و پیش کسوتان، عصر چهارشنبه (12تیر) در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مراسم پایانی بازار با حضور علی گنج‌کریمی، معاون تولید کانون، علیرضا جلالی سرپرست معاونت اداری مالی کانون، مجید امرایی، دبیر بازار، صدیقه حسن زاده، مدیر مرکز ملی اسیتژ، هنرمندان، معاونان، مشاوران و مسوولان کانون، مربیان و نمایندگان خارجی حاضر در بازار برگزار شد.
در ابتدا، حاضران به تماشای گزارش تصویری مراحل برگزاری بازار تئاتر کودک و نوجوان نشستند. در این تصاویر مجید امرایی، تعامل بین گروه‌ها و ارایه محصولات نمایشی را از جمله رویکردهای برپایی بازار دانست.
صدیقه حسن زاده نیز، برپایی این بازار را نتیجه ماه‌ها و روزها تلاش برای تبادل آثار و تعامل گروه‌ها و سازمان دانست. وی با توجه به شعار بازار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» اظهار امیدواری کرد سطح کیفی تولیدات نمایشی بالا برود.
در ادامه مراسم، علی گنج‌کریمی، معاون تولید کانون، طی سخنانی اظهار داشت: بسیاری از فرصت‌های فرهنگی شکل گرفته قدمت و پشتوانه سال‌ها کار و تجربه است. بازار تئاتر کودک و نوجوان در نخستین حرکت و قدم خوشبختانه نشان داد موفق است و امیدوارم بالنده‌تر پیش رود.
وی توضیح داد: پس از تشکیل اتاق فکر، جلسات شورای سیاست‌گذاری شکل گرفت و دبیر بازار انتخاب شد. تمام بخش‌های کانون نیز توان خود را برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد گذاشتند و نتیجه آن را با استقبال صاحب نام‌ها و هنرمندان این عرصه شاهد بودیم.
گنج‌کریمی با بیان این که بازار با دعوت از 7 کشور خارجی فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: از کارگاه و نشست‌های تخصصی استقبال خوبی شد. تنوع برنامه‌های جانبی بازار حضور پویا و علاقه‌مند کودکان را رقم زد. با توجه به قابلیت‌های زیادی که در تئاتر کودک و نوجوان وجود دارد با همکاری همه نهادها دست در دست هم موجب شویم این شاخه هنری با قد و قامت بالاتر حرکت کند و با چشم انداز ترسیم شده پیروز باشد.
بر اساس این گزارش یکی از ویژگی‌های مهم این مراسم دعوت از فعالان و پیش‌کسوتان حوزه تئاتر کودک و نوجوان برای اهدای کارت عضویت مرکز ملی اسیتژ بود. این فعالان را مصطفی رحماندست، سوسن مقصودلو، حسن دولت‌آبادی، منوچهر اکبرلو، بهرام شاه‌محمدلو، مجید قناد، حسین فدایی حسین، اکرم قاسم‌پور، مریم کاظمی و هنگامه مفید تشکیل دادند.
در ادامه مراسم، قسمت دوم گزارش تصویری بازار تئاتر کودک و نوجوان نمایش داده شد. که بخشی از آن به سخنان هنرمندان خارجی و داخلی درباره بازار اختصاص داشت.
مراسم اختتامیه با تجلیل از برگزیدگان 7 بخش «دست‌آوردهای نو»، «اجرای صحنه»، «فضای باز»، «نشست تخصصی»، «کارگاه تخصصی»، «سمینار» و «رادیو تئاتر» و همچنین «غرفه برتر» ادامه یافت.
در بخش دومین سمینار تخصصی «نگاهی به تئاتر کودک و نوجوان امروز» ضمن تقدیر از پژوهش‌گران، سه پژوهش برگزیده تقدیر شدند. در این بخش بهرام جلالی‌پور با مقاله «تئاتر کوچک‌سالان، عناصر ساخت، معیارهای ارزیابی (بررسی آسیب‌شناسانه نمایش‌نامه نویسی کودکان و نوجوانان در ایران)»، هما جدیکار و لاله خسروی با مقاله «بررسی نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان منتشر شده در تهران 1380 تا 1390» و کریم خاوری با مقاله «فنون و جایگاه ادبیات نمایشی در تئاتر کودک و نوجوان» دیپلم افتخار بازار تئاتر کودک و نوجوان را دریافت کردند.
در بخش «دست‌آوردهای نو» ضمن تقدیر از گروه «باغچه مهر» تندیس آفرینش و لوح تقدیر به گروه «کودکان خلاق امروز» علی کبکی کندی و هاجر کفایتی اهدا شد.
در بخش «رادیو تئاتر» مجید حمزه برای اجرای نمایش «ننه گل و ماهدونه» دیپلم افتخار و تندیس آفرینش گرفت قرار است این اثر با حمایت مرکز ملی اسیتژ ایران اثر ضبط و انتشار یابد.
در ادامه مراسم، دیپلم افتخار و تندیس آفرینش بخش فضای باز به نمایش «صدای جوجه» کار آذر مبارکی تعلق گرفت. از این اثر نیز برای اجرا حمایت می‌شود.
در بخش«اجرای صحنه‌ای» نیز ضمن تقدیر از نمایش «فیل در تاریکی» کار میترا کریم‌خانی برای توجه به ویژگی‌های تکنیکی، دیپلم افتخار و تندیس آفرینش به نمایش «رویای کفش» کار مرضیه اشرفیان اهدا شد. از این نمایش هم برای اجرای عمومی حمایت خواهد شد.
همچنین جایزه «غرفه برتر» سازمان و نهادها، به مرکز آفرینش‌های هنری و تئاتر کانون و در بخش «غرفه برتر» خصوصی به زهرا شایان‌فر از گروه (40تیکه) شامل دیپلم افتخار و تندیس آفرینش تعلق گرفت.
در این مراسم، از «کریستین ادواردو پالاسیوس» از آرژانتین، «آشیش کومار گاش» از هند، «اویستن اولزبرگ براگر» از نروژ، «مالته آندریاس فیفر» از آلمان، «لئو ووکلیچ» از کروواسی، «احمد بزی» از لبنان، «آراز عبدالرحمن محمد» و «حسن محمد صالح رحیم» از عراق و «محمد عباس رضایی» از افغانستان نمایندگان 7 کشور شرکت کننده در بازار مورد تقدیر قرار گرفتند.
در پایان مراسم اختتامیه بازار تئاتر کودک و نوجوان، توسط علی گنج کریمی و صدیقه حسن زاده به مجید امرایی دبیر این رویداد، تندیس آفرینش و دیپلم افتخار اهدا شد.
بازار تئاتر کودک و نوجوان 8 تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.