کد خبر: 219581
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۳
نمایندگان 7 کشور از تئاتر کودک و نوجوان گفتند

نشست تخصصی «تئاتر کودک و نوجوان ملل- چشم انداز آینده» عصر دوشنبه (10 تیر) هم‌زمان با بازار تئاتر کودک و نوجوان با حضور نمایندگان 7 کشور حاضر در این فعالیت در سالن کنفرانس مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان،برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این نشست تخصصی با حضور مسوولان، متخصصان، فعالان تئاتر کودک و نوجوان و نمایندگان مرکز اسیتژ از کشورهای مختلف جهان برگزار شد.
در ابتدای نشست، صدیقه حسن‌زاده، مدیر مرکز ملی اسیتژ ایران به مهمانان خارجی از کشور های نروژ، آلمان، آرژانتین، هند، لبنان و عراق خیر مقدم گفت و افزود: سابقه فعالیت‌های نمایشی در ایران به بیش از 50 سال می‌رسد. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه برنامه‌ریزی فرهنگی برای پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها همیشه پیشتاز بوده و در زمینه نمایش خلاق، نمایش‌های عروسکی و برگزاری جشنواره‌های مختلف اقداماتی جدی و مفید انجام داده است.
حسن‌زاده در رابطه با چشم انداز تئاتر کودک و نوجون در ایران گفت: باید به تئاتر کاربردی برسیم و نمایش را در زندگی کودکان و نوجوانان جاری سازیم، نقطه مشترک همه کسانی که به این جشنواره آمدند، تئاتر کودک و نوجوان است و باید با کمک هم کمبود و نقایص این حوزه را برطرف کنیم.
در ادامه، مجید امرایی، دبیر بازار تئاتر کودک و نوجوان، با تاکید بر اهمیت اقتصاد تئاتر گفت: فرهنگ ما در زمینه خرده نمایش و آیین‌های نمایش کهن، بسیار غنی است، تعاملاتی از این دست در بستر چنین جشنواره‌هایی به تولید آثار هنری بهتر برای کودکان که آینده‌سازان هر جامعه‌ای هستند، کمک خواهد کرد و امیدوارم دوره های بعدی جشنواره با حضور نمایندگان بیشتری از سایر کشورهای جهان برگزار شود.
مالته آندریاس فیفر، نماینده مرکز اسیتژ آلمان نیز با اشاره به برنامه‌های مختلف کشور آلمان در حوزه تئاتر، گفت: دولت آلمان در استان‌های مختلف از هنرمندان تئاتر حمایت‌های مالی و غیر مالی می‌کند. جشنواره «یک لحظه»، از جمله برنامه‌هایی است که مختص نمایش برای 6 تا 8 ساله ها است و کارایی بالایی در زمینه آشنا‌سازی افراد شهرهای مختلف با افکار و ایده‌های جدید در تئاتر دارد.
وی در ادامه از تحقیقات جدی پیرامون نمایش برای بچه‌های 1 تا 2 ساله خبر داد و افزود: تحقیقات محققان آلمانی نشان داده که تئاتر برای بچه‌های 1 و 2 ساله هم مفید 2 است، این نمایش‌ها بیشتر با کمک عکس و بازی انجام شده و کمتر دیالوگ محور است.
نماینده اسیتژ نروژ، اویسن اولزبرگ براگر نیز دو طرح ملی نروژ ، طرح «صحنه جوان» و «کوله پشتی فرهنگی»، را که در زمینه رواج هنر بین کودکان و نوجوان بسیار کارآمد بوده معرفی و بر اهمیت حمایت دولت نروژ از هنرمندان تاکید کرد.
«احمد بزی» نماینده مرکز اسیتژ لبنان نیز در ادامه نشست، از فعالیت‌های موسسه پیشاهنگی امام مهدی(عج) در زمینه تئاتر گفت: جنگ داخلی در دهه 70 هنر لبنان را به نقطه صفر کشاند. برنامه‌هایی چون تئاتر عروسکی، تئاتر محیطی و خیابانی، کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی و تئاتر دانش‌آموزی از برنامه موسسه پیشاهنگی امام مهدی (عج) در زمینه تئاتر کودک و نوجوان است.
آشیش کومار گاش، رییس مرکز اسیتژ هند، از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی با قوی خواندن تئاتر عروسکی در ایران گفت: وضعیت هند در حوزه تئاتر عروسکی بسیار خوب است و انواع دیگر تئاتر در هند خیلی سازمان‌دهی‌شده نیست و جای خالی تحقیق و تفحص، برگزاری فستیوال تئاتر کودک و نوجوان و حمایت دولت بسیار احساس می‌شود.
نمایندگان مرکز اسیتژ عراق، آراز عبدالرحمان محمد و حسن محمدصالح رحیم نیز از برگزاری جشنواره تئاتر کودک و توجه ویژه وزارت فرهنگ و هنر عراق به تئاتر گفتند.
کریستین ادواردو پالاسیوس، نماینده مرکز استیژ آرژانتین، تئاتر این کشور را در سه بخش مورد بررسی قرار داد و گفت: تئاتر تجاری، تئاتر رسمی و تئاتر مستقل از جریان‌های اصلی تئاتر در آرژانتین است. تئاتر کودک و نوجوان در سال‌های گذشته موضوع پژوهش‌های زیادی شده تا چون تئاتر بزرگ‌سالان پربارتر از پیش شود.
یدالله آقاعباسی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، در پایان نشست ضمن مفید خواند تجربیات به اشتراک گذاشته شده حاضران گفت: کانون با مبنا قرار دادن شعار «بازیگری حق همه است» از مراکز پیشتاز در تئاتر خلاق برای کودکان و نوجوانان بوده چراکه صرفا اجرا را مد نظر قرار نداده بلکه به فرآیند توان‌مند‌سازی کودک توجه کرده است.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.