کشورهای حاضر در بازار تئاتر، عروسک‌های‌شان را به اسیتژ ایران اهدا کردند

مراسم اهدای عروسک‌های ملی هنرمندان خارجی حاضر در بازار تئاتر کودک و نوجوان، عصر سه شنبه (11 تیر) با اجرای ویژه عروسک «مبارک» به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در ابتدای این مراسم که در محوطه بازار تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد، آشیش کومار گاش از هند، سه عروسک سایه‌ای و دو عروسک خیمه شب بازی از غرب و جنوب هندوستان را معرفی و اهدا کرد.
وی ابتدا درباره دو عروسک خیمه شب بازی سنتی هند سخن گفت و افزود: داستان‌های بسیاری درباره این دو قهرمان وجود دارد البته این دو، حرکت و گفت‌و‌گوی چندانی در اجرای نمایش ندارند. با گذشت زمان، برخی از عروسک‌پردازان سنتی حرکت‌هایی را به حرکات این دو عروسک اضافه کرده‌اند و از این قابلیت، اجرای نمایش‌شان بیشتر شده است.
آشیش کومار گاش درباره سه عروسک سایه که یک ضد قهرمان، قهرمان و همسر او بود، افزود: این عروسک‌ها از چرم ساخته می‌شود و به دلیل این که بسیار نازک هستند، نور از آن ها رد شده و سایه‌شان روی پرده می‌افتد و عروسک‌گردانان با حرکت‌شان داستان‌های اسطوره‌ای را اجرا می‌کنند.
در ادامه، اویسن اولزبرگ براگر از نروژ با معرفی عروسک گوزن، ویژه این کشور توضیح داد: ما در نروژ سنت قدیمی عروسک‌گردانی و اجرای نمایش عروسکی نداریم و قدمت این هنر در جامعه ما به 50-60 سال می‌رسد و برایم جالب بود که هند عروسک‌هایی با صدها سال قدمت دارد.
وی افزود: به دلیل سابقه کم نمایش عروسکی در نروژ، عروسک کلاسیک نیز نداریم ولی عروسک گوزن به نوعی سمبل کشور ماست. گوزن شمالی یک حیوان مغرور و بزرگ است که در نروژ بسیار زیاد است و ما به آن شاه جنگل می‌گوییم.
براگر ادامه داد: توریست هایی که به نروژ می‌آیند نسبت به عروسک گوزن علاقه زیادی نشان می دهند.
مالته آندریاس فیفر از آلماننیز در این مراسم عروسک (کاسپلو) را معرفی کرد و گفت: مهم‌ترین شخصیت عروسکی کشور آلمان عروسک کاسپلو است که به صورت دست‌کشی ساخته می‌شود.
وی افزود: هدف ما از ساخت این عروسک ارتباط نزدیک با بچه‌ها و سرگرمی‌شان است. نمایش با این عروسک به صورت دست‌کشی در سالن‌های کوچک و در فضایی شبیه به یک صحنه کوچک (مشابه شیوه نمایش مبارک ایرانی) اجرا می‌شود.
فیفر مهم‌ترین ابزار کاسپلو را یک پارو دانست و اظهار داشت: کاسپلو از این پارو برای تنبیه دوستانش که کارهای بد می‌کنند استفاده می‌کند.
در این بخش از مراسم اهدای عروسک‌های خارجی به موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ناصر آویژه و بهناز مهدی‌خواه از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان، به اجرای کوتاهی با «مبارک» برای معرفی این عروسک ملی ایران به مهمانان خارجی پرداختند.
در ادامه، کریستین ادواردو پالاسیوس از آرژانتین سه عروسک دست‌کشی و دو عروسک خیمه شب بازی کشور خود را معرفی کرد.
وی افزود: عروسک (گربه) دست‌کشی ما چون شخصیت گربه‌های کارتونی زرنگ و شیطان است که همه را اذیت می‌کند. همچنین عروسک خیمه‌شب بازی روح و شترمرغ نیز در کشور ما کاربرد بسیاری دارند.
عروسک‌های اهدا شده از سوی نمایندگان خارجی حاضر در بازار تئاتر کودک و نوجوان، در موزه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نگهداری خواهد شد.
بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.