برگزاری کارگاه تخصصی فنون تئاتر مشارکتی در تئاتر کودک و نوجوان

کارگاه تخصصی «فنون تئاتر مشارکتی در تئاتر کودک و نوجوان» هم‌زمان با سومین روز بازار تئاتر کودک و نوجوان، سه شنبه (11تیر) برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، این کارگاه تخصصی با سرپرستی علی ظفر قهرمانی نژاد و در پلاتوی شماره 2 مرکز تئاتر کانون برگزار شد و در آن مربیان و کارشناسان تئاتر کودک و نوجوان حضور داشتند.
تئاتر شورایی براساس تکنیک‌های مجادله «آگوستو بوال»، محوریت این کارگاه را تشکیل می‌داد.
قهرمانی‌نژاد درباره تئاتر شورایی توضیح داد: هدف تکنیک مجادله در تئاتر شورایی کمک به کودکان 3 تا 6 سال است تا خودشان بتوانند به صورت دسته‌جمعی و با استفاده از عروسک که برای بچه‌ها خیال انگیز و جذاب است، مساله‌یابی کرده و برای حل آن‌ها راهکار ارایه دهند.
وی افزود: عمل، اساس فلسفه شورایی را تشکیل می‌دهد. مربیان در مدارس و مهدکودک ها باید در قالب معلم- بازیگر عمل کرده و علاوه بر تسهیل‌گری در جریان مداخله عروسکی، نقش عروسک‌گردان را ایفا کنند. چراکه تئاتر پیش از آن که یک حرفه باشد وسیله‌ای ارتباطی در اختیار همه مردم است.
در این کارگاه تخصصی، قهرمانی‌نژاد به منظور تفهیم تکنیک مجادله و مداخله عروسکی برای حاضران از تمرین‌های گروهی - که حول محور حرکات مجسمه‌وار برای گسترش دایره لغات و بیان احساس می‌چرخید - استفاده کرد. وی در ادامه از حاضران خواست تا با زبان بدن، حس خود و موقعیتی را که در آن واقع شدند، به دیگران منتقل کنند.
 بازار تئاتر کودک و نوجوان با شعار «امروز، کودکی را به تئاتر ببریم» تا 12 تیر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برپاست.