خطر افزایش دیابت در کودکان زیر دو سال

رییس انجمن دیابت ایران طی گفت‌وگویی درباره‌ی افزایش دیابت در کودکان زیر شش سال هشدار داد. او اعلام کرد براساس آمار، این بیماری در خردسالان زیر دوسال نیز دیده شده است.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دکتر اسدالله رجب رییس انجمن دیابت ایران در حاشیه‌ی برگزاری هفته‌ی ملی کودک، آموزش را یکی از پایه‌های اصلی درمان دیابت خواند و گفت: در سراسر جهان تعداد بیماران دیابتی در حال افزایش است و طبعا کودکان و نوجوانان مبتلا نیز در این بین قابل توجه است. اما در سال‌های گذشته کودکان زیر شش سال ایران به این بیماری مبتلا نبودند، درحالی‌که این‌روزها این بیماری در خردسالان زیر دوسال نیز دیده می‌شود.
وی تاکید کرد که متاسفانه زمانی متوجه این نوع بیماری می‌شویم که کودکان در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند؛ پس ضروری است که آموزش را در این میان جدی بگیریم.
دکتر اسدالله رجب اضافه کرد: شب ادراری، پرنوشی، کاهش ناگهانی وزن، تاری دید و بی‌حالی علائم این بیماری اند که گاهی جدی گرفته نمی‌شود. مراجعه سریع به پزشک می‌تواند از بروز بیش‌تر این نوع بیماری جلوگیری کند. با این حال پس از آگاهی از این بیماری نیز شرکت در کلاس‌های آموزشی میسر است.
امسال یکی از روزهای هفته‌ی ملی کودک به عنوان «کودک، سلامت و ایمنی» نام‌گذاری شده بود تا برنامه‌هایی بر محور سلامت روحی و جسمی کودکان اجرا شود.
در همین حال برگزاری کلاس‌های آموزشی، حضور در مدارس، و انتشار جزوات آموزشی از فعالیت‌های انجمن دیابت برای آگاهی بیش‌تر کودکان درباره‌ی این بیماری است. این مرکز طی 25 سال اخیر ضمن همکاری با اداره‌کل تغدیه و سلامت وزارت آموزش و پرورش، مربیان بهداشت را مورد آموزش قرار داده است.
رجب در پاسخ به این سوال که دلایل عمده‌ی افزایش دیابت در یک دهه‌ی اخیر چیست، پاسخ داد: شهرنشینی، تغدیه‌ی نامناسب، کاهش فعالیت جسمی، استرس و هوای آلوده دلایل عمده‌ی این اتفاق هستند.
این روزها و در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک، بچه‌ها و خانواده‌ها می‌توانند با حضور در غرفه‌ی این انجمن با فعالیت‌های دیگر آن آشنا شده و جزوات آموزشی آن را دریافت کنند.
نمایشگاه دست‌آوردهای انجمن‌ها و سازمان‌ها در حوزه‌ی کودکان در کنار غرفه‌های هنری و ادبی ویژه‌ی این گروه‌های سنی، از 15 مهر برگزار و تا 21 همین ماه هرروز از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر در مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون در خیابان حجاب تهران ادامه دارد.