معرفی نمادهای عاشورایی در غرفه «نمادها و نشانه‌ها»

نمادهایی چون پرچم، پرنده، دست، خیمه و گهواره و معنی آن‌ها، در خیمه‌ی «نمادها و نشانه‌ها» برای کودکان بازدیدکننده از هفته‌ی ملی کودک در قالب مسابقه‌های فرهنگی معرفی می‌شود.

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به گفته‌ی اکرم صحتی، مسوول خیمه‌ی فرهنگی «نمادها و نشانه‌ها» در این غرفه برخی از نمادها و نشانه‌های عاشورایی برای معرفی به بچه‌ها انتخاب شده‌اند؛ همچنین توضیح کامل این نمادها برای مطالعه‌ی بچه‌ها تهیه و در غرفه ارایه شده است.
این غرفه که در هیات یک خیمه طراحی شده، از جمله خیمه‌های ده‌گانه‌ی هفته‌ی ملی کودک است که با هدف معرفی محرم در قالب‌های فرهنگی‌هنری برپا شده‌اند.
در همین حال، صحتی به برپایی مسابقه‌هایی با محوریت همین نمادها اشاره کرد و توضیح داد: یکی از مسابقه‌ها در قالب کُتل طراحی شده که بخش‌های متحرکی دارد و بچه‌ها باید هر نماد را در مقابل معنی آن قرار دهند.
این مسوول ادامه داد: یکی دیگر از مسابقه‌ها به صورت صفحه‌ای گردان، طراحی شده که با چرخاندن پیکان آن توسط بچه‌ها و قرار گرفتن نوک پیکان روی هر نماد، بچه‌ها باید معنی آن نماد را از روی کارت‌های تهیه شده روی صفحه بچسبانند و امتیاز کسب کنند.
او در توضیح دلیل انتخاب نمادهای عاشورایی برای معرفی به بچه‌ها در این غرفه گفت: بچه‌ها هر سال در دسته‌ها و هیات‌های عزاداری این نمادها را می‌بینند، بدون این‌که معنی آن‌ها را بدانند. از این‌رو فرصتی فراهم شده است تا بچه‌ها با معنای این نمادها آشنا شوند.
این نمادها هلال ماه، گهواره، خیمه، سرو، پرچم، دست، پرنده و شمع را شامل می‌شود.
غرفه‌های فرهنگی و هنری هفته‌ی ملی کودک امسال به دلیل مصادف شدن با ایام محرم در قالب خیمه‌های فرهنگی و هنری برپا شده و تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری با حضور بچه‌ها و با محوریت محرم برگزار می‌شود.
بخش نمایشگاه دست‌آوردها نیز با همکاری بیش از 20 سازمان دولتی و موسسه‌ی خصوصی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران تا پایان 19 مهر پذیرای بازدیدکنندگان است.