آشنایی با مرمت کاغذ و صحافی در غرفه‌ی مرکز اسناد و کتابخانه‌ی ملی

کارگاه مرمت کاغذ و صحافی برای کودکان به همت سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی در نمایشگاه هفته‌ی ملی کودک برگزار می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در کارگاه مرمت کاغذ، کودکان کاغذهای پاره‌شده را به کمک چسب و وسایل ویژه مرمت می‌کنند، همچنین با فراگیری فن صحافی به صورت کاملا ساده مراحل آماده‌سازی دفترچه را نیز فرا می‌گیرند.
هم‌چنین در بخش دیگری از این غرفه، طرح «کتاب بذار، کتاب ببر» نیز اجرا می‌شود و کودکان می‌توانند کتابی همراه خود بیاورند و کتابی را که در این غرفه قرار داده شده، با خود ببرند.
قصه‌گویی و قصه‌خوانی، شاهنامه‌خوانی، مبادله و اهدای کتاب، معرفی کتاب‌های صوتی و عضویت در سایت کتاب‌خانه‌ی کودک از جمله فعالیت‌هایی است که در این غرفه دنبال می‌شود.
کتابخانه‌ی کودکان و نوجوانان بـا هـدف ایجاد مجموعه‌ای استاندارد و نمونه در سطح کشور، فراهم‌آوری و سازماندهی منابع کـودک ( شامل کتاب و مواد غیر کتابی) اوایـل دهـه‌ی60، 13 فعالیت خود را با هدف ارایه‌ی خدمات به گروه سنی 7 تا14 سال آغاز کرده است. این مرکز اکنون بیش از صد هزار نسخه به زبان‌های فارسی ، لاتـین و بریل دارد.
سازمان اسناد و کتاب‌خانه‌ی ملی از جمله مراکزی است که در سیاست‌گذاری و طراحی برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک شرکت داشته است.
امسال در بخش نمایشگاهی این رویداد، بیش از 20 وزارت‌خانه و سازمان دولتی در کنار مراکز مردم‌نهاد و مطبوعات، آخرین دست‌آوردهای خود برای کودکان را در معرض دید گذاشته‌اند.
در بخش کارگاهی نیز 10 کارگاه در قالب خیمه‌هایی با عناوین نمادها و نشانه‌ها، حکایت خوبان (پرده‌خوانی و قصه‌گویی)، میزگرد (بحث و گفت‌وگو حول مباحث ارزشی مرتبط با کودکان، باورهای دینی و محرم و عاشورا)، تریبون (معرفی شخصیت، سرزمین و وقایع مرتبط با این موضوعات)، کتابستان، نگارستان (نقاشی و چاپ)، تاریک‌خانه (عکاسی و انیمیشن)، مشق عاشقی (خوش‌نویسی و سفال) و نمای عشق (تعزیه) و آسمان‌سرا برپا شده است.
این خیمه‌ها از 15 تا 19 مهرماه در تهران میزبان کودکان و خانواده‌ها هستند، هرچند که برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک در شهرستان‌ها تا 21 مهرماه ادامه دارد.
برگزاری نشست‌های تخصصی، اجرای تئاتر، نمایش فیلم، قصه‌گویی و مسابقات عکس و نقاشی، از جمله بخش‌های این رویداد است.