کودکان عکاسی و انیمیشن را در «تاریک‌خانه» تجربه کنند

کارگاه هنری «تاریک‌خانه» در خیابان حجاب تهران امکان تجربه عکاسی و ساخت انیمشن را برای کودکان در هفته‌ی ملی کودک فراهم کرده است. عکس‌های بچه‌ها در سالن نمایش داده می‌شود و بچه‌ها می‌توانند انیمیشن‌های کوتاهی بسازند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آزاده مرجانی، مسوول انیمیشن این غرفه درباره‌ی نحوه فعالیت مربیان کانون در این غرفه طی هفته‌ی ملی کودک توضیح داد: انیمیشن در مراکز و کتاب‌خانه‌های کانون حدود دو یا سه سال است که نهادینه شده، از همین‌رو همیشه در برنامه‌های هفته‌ی ملی کودک در قالب کارگاه‌ برنامه‌هایی برگزار می‌شود تا کودکان و بچه‌های مدارس با انیمیشن آشنا شوند.
 او افزود: در این کارگاه که در قالب خیمه‌ای برپا شده، بچه‌ها با کمک مربیان و با ابزار ساده یعنی کاغذ، خمیر، پارچه و نخ به صورت ساده و ابتدایی انیمیشن‌هایی تولید می‌کنند.
 به گفته‌ی مرجانی امسال در این کارگاه بچه‌ها شخصیت‌های عاشورایی یا موضوع‌های مرتبط با محرم را در قالب انیمیشن تولید می‌کنند. برای مثال از هر شخصیت فریم به فریم عکس گرفته و سپس تبدیل به یک فیلم کوتاه انیمیشنی می‌شود.
 مسوول این غرفه افزود: برای کودکان کم سن نیز شخصیت‌سازی به صورت نمادین صورت می‌گیرد. برای مثال از آن‌ها می‌خواهیم دایره‌های سبز و قرمز درست کنند و در قالب آن انیمیشنی تولید می‌شود. بخش دیگری از این غرفه به کارگاه عکاسی اختصاص دارد.
علی خوش‌جام، مسوول این بخش کارگاه توضیح داد: در کارگاه عکاسی مربیان تخصصی راهنمایی در زمینه‌ی عکاسی را به بچه‌ها ارایه می‌کنند. هدف از برپایی این کارگاه آشنایی مختصر کودکان با عکاسی و تقویت نوع نگاه آن‌ها به عکس و عکاسی است.
 او با اشاره به رویکرد کارگاه عکاسی در هفته‌‌ی ملی کودک امسال که توجه ویژه به محرم و آیین‌های عاشورایی است، گفت: از بچه‌های بازدیدکننده غرفه‌های فرهنگی و هنری هفته‌ی ملی کودک می‌خواهیم با دوربین موبایل یا تبلت یا دوربین‌های کوچکی که همراه دارند از آیین‌ها و فعالیت‌های مرتبط با محرم و عاشورا عکاسی کنند.
 به گفته‌ی خوش‌جام بچه‌ها می‌توانند این عکس‌ها را به وسیله‌ی تلگرام یا دیگر ابزارهای انتقال عکس برای این غرفه بفرستند. این عکس‌ها در سالن و به وسیله ویدئو پروژکتور به نمایش گذاشته می‌شود.
مسوول کارگاه عکاسی معتقد است در این مسابقه عکاسی همه برنده هستند؛ چراکه فرصتی فراهم شده تا عکس همه‌ی بچه‌ها نمایش داده و انگیزه‌ی عکاسی در همه‌ی بچه‌ها ایجاد شود.
 غرفه‌های فرهنگی و هنری هفته‌ی ملی کودک امسال به دلیل مصادف شدن با ایام محرم در قالب خیمه‌های فرهنگی و هنری برپا شده و تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری با حضور بچه‌ها و با محوریت محرم برگزار می‌شود.
 این هفته از 15 تا 21 مهر در سراسر ایران درحالی برگزار می‌شود که بخش‌هایی چون اجرای روزانه‌ی تئاتر، نمایش فیلم و مسابقات فرهنگی و هنری در تهران و شهرستان‌ها با همکاری بیش از 20 سازمان و وزات‌خانه دارد.