تمرین خرافه‌زدایی از مباحث مذهبی در خیمه میزگرد

خرافه‌زدایی از مباحث مذهبی، نگاهی به تفاوت حقیقت و واقعیت و صحبت درباره‌ی معنی و مفهوم زندگی، هم‌زمان با هفته‌ی ملی کودک در سالن کارگاه‌های فرهنگی‌هنری در خیمه‌ی «میزگرد» تبیین و بررسی می‌شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، مسوول خیمه‌ی میزگرد با اشاره به برنامه‌های متنوع این کارگاه گفت: در این خیمه، صندلی‌هایی چیده شده است که کودکان و نوجوان با در کنار هم نشستن، مباحث مختلفی را در گفت‌وگو و تعامل با یکدیگر تمرین می‌کنند.
زهرا عبدالحی ادامه داد: به عنوان مثال ما در این غرفه تلاش می‌کنیم کودکان را با مفاهیمی مثل شهامت و شجاعت درگیر کنیم، در نگاه اول این مفاهیم، معنای یکسانی دارند ولی وقتی عمیق می‌شویم، تفاوت‌هایی در معنا و مفهوم این دو واژه وجود دارد که در بحث و صحبت با بچه‌ها به این معانی دست پیدا می‌کنیم.
وی با بیان این‌که مباحث این میزگرد در قالب سوال و پرسش و گفت‌وگو دنبال می‌شود، افزود: در این غرفه یک انیمیشن با محوریت عاشورا و ماه محرم به تناسب سن مخاطبان و پایه‌ی تحصیلی آن‌ها به نمایش درمی‌آید، سپس از آنها خواسته می‌شود درباره‌ی این فیلم صحبت و نظرات خود را بیان کنند.
به گفته‌ی عبدالحی، در برنامه‌هایی که برای غرفه پیش‌بینی شده، تلاش شده از مستقیم‌گویی پرهیز شود و کارشناسان به جز هدایت مباحث و صحبت‌هایی که ممکن است بحث را به بی‌راهه بکشد، دخالت مستقیمی در کارها ندارند.
در این هفته، 10 خیمه با عناوین نمادها و نشانه‌ها، حکایت خوبان (پرده‌خوانی و قصه‌گویی)، میزگرد (بحث و گفت‌وگو حول مباحث ارزشی مرتبط با کودکان، باورهای دینی و محرم و عاشورا)، تریبون (معرفی شخصیت، سرزمین و وقایع مرتبط با این موضوعات)، کتابستان، نگارستان (نقاشی و چاپ)، تاریک‌خانه (عکاسی و انیمیشن)، مشق عاشقی (خوش‌نویسی و سفال) و نمای عشق (تعزیه) و آسمان‌سرا برای بازدیدکنندگان برپا خواهد شد.
اجرای تئاتر، نمایش فیلم، قصه‌گویی و مسابقه نیز هر روز در سالن شهید بهنام محمدی مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برای کودکان انجام خواهد شد.
هفته‌ی ملی کودک امسال از 15 تا 21 مهرماه در سراسر کشور (در تهران تا 19 مهرماه) با همکاری وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی و انجمن‌های مردم‌نهاد و موسسات خصوصی با شعار «کودکان تشنه‌اند» برگزار می‌شود.