تحرکات بدنی از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند

دکتر زهرا دهقان در آیین تقدیر از برندگان مسابقات ورزشی کارکنان کانون پرورش فکری در دهه مبارک فجر، تحرکات بدنی را راهی برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کارشناس ارشد تغذیه و علوم مواد غذایی با بیان این مطلب افزود: امروزه ۶۰ درصد از بیماری‌ها همچون دیابت، سرطان، چربی، فشار و بیماری‌های قلبی عروقی قابل پیش‌گیری است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از عوامل بسیار موثر در پیش‌گیری از دیابت نوع دوم همین تحرکات است تا جایی که بیماران با رژیم و دارو بهبود نمی‌یابند اما ورزش بر آن‌ها تاثیر گذاشته و سبب کاهش قند خون آن‌ها شده است. در همین راستاست که ورزش در تمام دنیا برای همگان پیشنهاد می‌شود.»

این کارشناس، بخش اعظم صحبت‌های خود را معطوف به سیستم درست تغذیه کرد. دکتر دهقان گفت: «خوشبختانه امروز در جمع افرادی هستم که ورزش‌کارند و ضرورتی به تاکید بر انجام این امر نیست. با این حال باید بدانیم برای هر فردی که از سلامت معمول بهره‌مند است ضروری است پنج روز در هفته تحرکات بدنی سبک داشته باشد و اگر نمی‌تواند سه روز در هفته ۴۵ دقیقه تا یک ساعت ورزش سنگین ضروری است. پیش‌تر هم بیان شد که بارها دیده شده چربی، فشار خون و البته دیابت نوع دوم با ورزش بهبود یا کاهش یافته است.»

این کارشناس ارشد تغذیه و علوم مواد غذایی درباره‌ی هرم غذایی جدید کشور ایران سخن گفت: «امسال در هرم غذایی حبوبات از گوشت‌ها تفکیک شده‌اند و خود در یک رده قرار گرفته‌اند و بر استفاده از این مواد غذایی در هفته تاکید شده است. بنابراین توجه کنید که حبوبات و مغزها در یک ردیف قرار دارند و تاکید بر این است که حبوبات همراه با غلات استفاده شوند.»

این سخنران ادامه داد: «مورد دومی که باید در سرطان در نظر گرفت همین استفاده‌ی درست از مواد غذایی است. یکی از مشکلاتی که در حوزه‌ی سرطان با آن روبرو هستیم سرطان روده است. این سرطان در رده‌ی چهارم سرطان‌های زنان و رده‌ی پنجم سرطان مردان قرار دارد و دلیل اصلی آن استفاده از گوشت قرمز است.»

وی تاکید کرد: «در هرم غذایی دیگر کشورها ما شاهد استفاده‌ی درست از گوشت و جایگزینی میوه‌ها و سبزیجات هستیم. باید بدانیم هر سال ۱میلیون و 700هزار نفر به دلیل سرطان فوت می‌کنند. اما این آمار با برنامه‌ریزی غذایی تا یک سوم قابل کاهش است. همچنین مصرف جهانی قند و شکر در روز ۴۴ گرم و آمار کشور ایران ۶۰ گرم است.»

این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش شیوه‌ی درست مصرف لبنیات با تاکید بر عدم حذف قطعی چربی آن و بهره‌گیری از نان‌های سبوس‌دار سخن گفت.

در پایان دکتر زهرا دهقان از ورزش‌کاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درخواست کرد تا با عضویت در مراکز بهداشت از خدمات این مراکز بهره‌مند شوند.

وی عنوان داشت: «این مراکز از سال گذشته و به دستور وزیر بهداشت از مشاوران تغذیه بهره می‌برند تا گامی برای ارتقای بهداشت جسمی جامعه برداشته شود.»

مسابقات ورزشی کارکنان ‌کانون به مناسبت دهه مبارک فجر سال 1396 در هفت رشته‌ی ورزشی بانوان و آقایان برگزار و در آیینی روز 25 بهمن در سینما کانون از برترین‌های هر رشته تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =